Khamis, Mac 17, 2005

Hanya enam pantau halal

PUTRAJAYA: Ketika umat Islam menyuarakan kebimbangan berhubung penyalahgunaan logo halal, ramai mungkin tidak tahu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) cuma mempunyai enam pegawai penguat kuasa bagi memantau pengeluaran dan penjualan produk berkenaan di seluruh negara.

Ketua Pengarahnya, Datuk Mustafa Abdul Rahman ketika mendedahkan perkara itu berkata, bahagian penguat kuasa Jakim pada awalnya mempunyai dua penguat kuasa dan kini meningkat kepada enam pegawai yang bertanggungjawab mengawal selia barangan halal dan haram.

“Mereka kerja siang malam, kadangkala sampai jam 3 atau 4 pagi. Cuma saya nak kata kita sekarang perlu lebih ramai pegawai.

“Jabatan cukup memahami kebimbangan pengguna Islam apabila satu demi satu kes penjualan makanan yang diragui kesuciannya dibongkar serta dilaporkan media seperti penjualan sosej menggunakan usus babi.

“Kita tahu langkah paling berkesan membendung masalah itu ialah melalui pemantauan yang lebih ketat. Namun, Jakim berhadapan masalah mendesak iaitu kekurangan tenaga penguat kuasa,” katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.

Mustafa mengulas desakan umat Islam supaya kerajaan bertindak segera berikutan kes dua kilang memproses sosej di Selayang yang didapati menggunakan usus babi sebagai sarung bahan makanan.

Isnin lalu,dua kilang terbabit diserbu dan diarah ditutup selama dua minggu, berkuat kuasa serta merta. Sebuah kilang terletak di Kompleks Selayang manakala satu lagi berhampiran Pasar Borong Selayang.

Antara barang dirampas ialah 200 kotak berisi sosej, kotak kosong dengan logo ‘halal’ yang tidak sah, pelekat dan sarung plastik.

Selain itu, sebuah restoran di gedung perabot terkemuka di Damansara Utama, yang dipercayai menjadi pelanggan utama kilang sosej itu turut diserbu dan 50 kotak berisi produk berkenaan dirampas.

Kelmarin, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd Shafie Apdal, berkata kerajaan akan menyegerakan penguatkuasaan penggunaan logo halal baru yang dilengkapi ciri keselamatan lebih ketat bagi mengelak lebih ramai peniaga menipu pengguna.

Beliau berkata, pihaknya juga akan mendapatkan maklumat daripada Jakim berhubung perkembangan terbaru cadangan menguatkuasakan penggunaan logo halal baru yang mula diperkatakan tahun lalu itu.

Mustafa mengesahkan Kabinet juga sudah mengarahkan Jakim memperkemaskan pemantauan terhadap pengeluaran produk halal dan haram, tetapi menegaskan pihaknya kini berhadapan dengan masalah kekurangan pegawai penguat kuasa.

Sehubungan itu, katanya, Jakim sedang berusaha mendapatkan tambahan 120 penguat kuasa bagi membolehkan tindakan lebih tegas dan terancang dikendalikan.

“Kita sedang menyiapkan kertas permohonan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan amat berharap ia diluluskan segera. Kita akan mempercepatkan semua usaha bagi mendapatkan lebih ramai kakitangan penguat kuasa.

“Kabinet sudah mengarahkan Jakim memperkemaskan pemantauan terhadap pengeluar produk halal dan haram. Itulah yang sedang kita usahakan termasuk mengemukakan kertas cadangan lengkap kepada JPA untuk dipertimbangkan,” katanya.

Mustafa berkata, enam pegawai penguat kuasa yang ditugaskan sekarang, meskipun mendapat bantuan 73 pegawai jabatan agama Islam negeri, tidak mencukupi bagi memantau pengeluaran dan pengedaran produk halal dan haram, termasuk kira-kira 1,000 produk yang mempunyai logo halal.

“Sehingga November tahun lalu, 586 premis diperiksa di seluruh negara dan jumlah itu dianggap membanggakan jika mengambil kira faktor keupayaan dan jumlah logo halal yang dikeluarkan jabatan,” katanya.

Beliau berkata, caj yang dikenakan bagi semua pihak mendapatkan logo halal daripada Jakim amat minimum, iaitu antara RM100 hingga RM700 yang boleh ditanggung pengeluar terutama syarikat besar.

“Kita mengenakan bayaran RM100 bagi pengusaha industri kecil dan sederhana mendapatkan logo halal. Begitu juga pengusaha restoran yang dikenakan RM100 bagi setiap dapur yang digunakan,” katanya.

Mustafa berkata, Jakim kini di peringkat akhir menyiapkan kertas cadangan memperkenalkan logo halal yang dilengkapi cip keselamatan khas bagi mengelak penggunaan tanda palsu.

“Kita jangka kertas cadangan itu dapat disiapkan bulan depan.

“Sehubungan itu, kita akan mengadakan pertemuan dengan semua pengeluar termasuk persatuan pengilang bagi mendapatkan maklum balas bagaimana logo halal baru boleh digunakan,” katanya.

Berita Harian, 17 Mac 2005

Lahirkan pengguna pintar fokus utama

PUTRAJAYA 15 Mac - Agenda melahirkan pengguna pintar menjadi fokus utama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dalam usaha memperkasakan golongan itu di negara ini.

Menterinya, Datuk Mohd. Shafie Apdal berkata, untuk tujuan itu, kementerian akan mengadakan program-program berkaitan isu-isu kepenggunaan secara berterusan dengan menjadikan golongan pelajar sebagai kumpulan sasar utama.

Kata beliau, sehubungan itu, kementerian mengharapkan kerjasama padu daripada agensi-agensinya dan badan bukan kerajaan (NGO) dalam usaha memberikan pendidikan kepenggunaan, khususnya, kepada golongan itu.

``Usaha ini sangat penting kerana generasi berkenaan bakal berhadapan dengan persekitaran yang lebih dinamik dan mencabar. Pada mereka inilah terletaknya masa depan negara kita,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan pelancaran program-program Hari Pengguna 2005 di sini, hari ini.

Turut hadir ialah Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), N. Marimuthu.

Mohd. Shafie berkata, NGO khususnya persatuan pengguna merupakan elemen penting dalam menyatukan golongan pengguna untuk bertindak secara bersepadu dalam memperjuangkan isu-isu kepenggunaan.

Katanya, kumpulan lain yang turut menjadi sasaran program kepenggunaan yang berterusan ialah wanita, belia, profesional, ahli-ahli NGO dan masyarakat luar bandar.

``Program-program ini amat penting untuk mendidik mereka mengenai hak dan tanggungjawab sebagai pengguna yang membolehkan mereka sedar dan mampu mengamalkan perlindungan diri dalam menghadapi isu pengguna ini,'' ujarnya.

Dalam pada itu, sempena sambutan Hari Pengguna Malaysia 2005 pada 22 Julai ini, pelbagai pertandingan yang memfokuskan isu kepenggunaan telah dirancang.

Program-program itu termasuklah pertandingan mengarang esei, melukis poster, mewarna, melukis kartun, bahas antara institusi pengajian tinggi (IPT) dan folio atau buku sekerap antara Kelab Pengguna Sekolah.

Program-program anjuran kementerian dan FOMCA itu mendapat tajaan daripada Tenaga Nasional Berhad dan Telekom Malaysia.

Ia akan berlangsung selama lima bulan bermula hari ini dan berakhir pada 6 Ogos 2005.

Menurut Marimuthu, pihak penganjur melancarkan pertandingan itu lebih awal bagi memberi masa yang secukupnya kepada pihak IPT dan sekolah membuat persediaan.

Katanya, hadiah-hadiah menarik dalam bentuk wang tunai yang berjumlah RM150,000 disediakan kepada pemenang untuk semua kategori yang dipertandingkan.

Tambah beliau, FOMCA menyasarkan 20,000 penyertaan bagi semua enam program pada tahun ini.

Tahun lalu, sebanyak 11,000 penyertaan diterima.

``Hadiah yang ditawarkan adalah sekadar tarikan kerana yang lebih utama ialah penglibatan semua golongan dalam program-program yang kita sediakan ini,'' ujarnya.

Maklumat lanjut mengenai pertandingan tersebut boleh diperolehi dengan menghubungi urus setia Program Hari Pengguna Malaysia 2005 di talian 03-78762009 atau laman web www.fomca.org.my.

Utusan Malaysia - 16 Mac 2005

Perutusan sempena Hari Pengguna Sedunia 2005

Wednesday, March 16 @ 10:45:14 MYT


HARI ini, pada 15 Mac 2005, seluruh dunia sedang meraikan sambutan Hari Pengguna Sedunia. Hari ini disambut sebagai satu pengiktirafan kepada hak kita semua sebagai pengguna.

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) ingin mengambil peluang ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Pengguna kepada seluruh rakyat Malaysia dan pengguna di seluruh dunia.

Menyoroti gerakkan kepenggunaan di Malaysia yang didokongi oleh Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), kita menyedari bahawa usaha menyedarkan seluruh rakyat tentang hak mereka bukanlah suatu perkara yang mudah.

Pelbagai kajian dan analisa dibuat bagi membuka mata dan minda pengguna di Malaysia tentang kualiti dan tahap keselamatan produk yang berada di pasaran. Walau pun tidak semua produk merupakan barangan yang merbahaya untuk pengguna namun kecuaian dan kurangnya maklumat membolehkan pengguna di tipu dengan mudah oleh penjual untuk membeli yang tidak berkualiti.

Sebagai contoh, kereta Proton Wira, Waja dan Perdana yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia yang dijual di dalam Negara adalah rendah mutunya berbanding yang dijual di luar Negara. Perkara ini bukanlah satu rahsia dan telah banyak kereta yang dikeluarkan oleh pihak PROTON yang dihantar semula ke pusat servis selepas 3-6 bulan dibeli. Antara masalah yang popular dilaporkan adalah lampu depan yang tercabut, ‘body’ kereta yang mudah kemek, suspension tak berfungsi, Alarm, warna cepat lusuh dan sebagainya.

Bukan produk kereta sahaja yang bermasalah, banyak lagi produk yang dihidangkan kepada pengguna seperti peralatan elektronik, komputer, barangan rumah dan pejabat yang sifatnya adalah barangan pakai buang.

Selalunya kos pembaikan agak mahal, sekurang-kurangnya 1/3 atau 1/2 dari harga baru barang tersebut. Jaminan atau ‘W’arranty’ bagi sesuatu produk kadang kala tidak menjamin keseluruhan kualiti produk itu. Seperti mesin basuh, hanya enjinnya/motornya sahaja yang ada ‘warranty’. Ini bermakna pengguna terpaksa bayar kos lain untuk kerosakkan lain.

DPPWP berharap agar pekilang – pekilang di Malaysia prihatin dan mengeluarkan produk jangka panjang dan berkualiti untuk pengguna. Rakyat Malaysia tidak lokek untuk membayar lebih sekiranya barang yang dikeluarkan itu benar – benar tahan lama dan berkualiti tinggi.

Para pekilang juga perlu berusaha meningkatkan inovasi pengeluaran dengan mengeluarkan barangan yang berkualiti dan murah bagi menyaingi barangan cetak rompak.

Menyentuh isu yang berkaitan dengan cetak rompak, Malaysia kini berada dalam senarai antara Negara utama yang terlibat dalam industri cetak rompak di Asia. Dari CD hinggalah kepada peralatan canggih seperti telefon, hardware dan software computer, pakaian dan sebagainya. Lihatlah pelbagai jenama produk terkemuka seperti Levis, Camel, Dunhill, Nike dan banyak lagi yang boleh ditemui dengan harga murah di tepi jalan sepanjang Jalan Tunku Abd Rahman, Jalan Masjid India, Petaling Street dan banyak tempat lagi diseluruh Negara.

Peniaga dan pengguna tidak boleh disalahkan 100% dalam masalah cetak rompak ini. Seharusnya pihak pekilang dan pengeluar memahami bahawa mereka boleh mengatasi masalah ini jika mereka berani menurunkan ego dan harga komersial mereka. Selalunya barangan yang berjenama itu tidaklah terlalu tinggi kosnya.

Kebiasaannya harganya melambung setelah menokok tambah kos penjenamaan dan promosi yang kononya merangkumi sekitar 50%-80% dari harga barangan yang dijual. Sekiranya mereka menurunkan harga pada tahap yang releven dengan saku pengguna, pastinya harga mereka boleh bersaing dipasaran dan menyebabkan barangan cetak rompak kehilangan pelanggan setianya.

Di samping itu, DPPWP juga melihat bahawa ramai peniaga yang cuba menipu pelanggan dengan tidak mempamerkan harga barang jualan mereka dengan jelas termasuk di pasaraya besar dan kedai-kedai runcit. Promosi potongan harga dibuat hanya bagi barang-barang yang sememangnya benilai rendah dan tidak berkualiti.

Selain masalah di atas, pengguna di Malaysia juga dihantui dengan masalah kenaikkan harga pasaran semasa. Indeks Harga Pengguna (IHP) Malaysia bagi Januari 2005 ialah 107.5, naik sebanyak 2.5% berbanding Januari 2004 (105.0). Perubahan yang ketara ini merisaukan para pengguna kerana ianya melibatkan kenaikkan harga bagi semua kumpulan utama kecuali bagi indeks produk Pakaian dan kasut yang turun sebanyak 1%.

Indeks harga makanan meningkat +3.2%, Pengangkutan dan perhubungan +2%, pelbagai barangan dan perkhidmatan +1.6%, Perbelanjaan Rawatan Perubatan dan Kesiahatan +1.4%, sewa, bahan api dan kuasa +1%. Secara keseluruhannya Kenaikkan harga Makanan, sewa, bahan api dan kuasa serta pengangkutan dan perhubungan telah menyumbang sebanyak 73.5% kepada kenaikan IHP pada tahun ini.

Dasar kerajaan yang membenarkan permintaan kenaikkan harga petrol, diesel, tol, daging, ayam, surat khabar oleh para pengeluar telah menyebabkan rakyat tertindas. Jika di teliti, Trend kenaikkan ini berlaku hampir setiap 2 bulan sejak akhir tahun lalu. Ini mengusarkan para pengguna dan ianya telah menambahkan beban kewangan para pengguna kerana pendapat isi rumah tidak berubah dengan banyaknya.

DPPWP menyarankan agar pihak Kerajaan membuat kajian semula terhadap Dasar Anti Lambakkan yang diperkenalkan bagi memastikan agar bekalan dan harga pasaran barangan pengguna dapat diturunkan. Tidak guna jika Kerajaan cuba melindungi pekilang tempatan dengan menaikkan cukai import kepada 100%-300%, tetapi dalam masa yang sama kualiti mereka tidak pernah bertambah baik. Perkara ini bukan baru, Dasar Anti Lambakkan ini telah lebih 20 tahun diperkenalkan tetapi tidak banyak kemajuan dicapai.

DPPWP dimaklumkan bahawa berjuta ringgit geran bantuan kerajaan tidak diambil oleh pihak pekilang dalam Negara yang di tawarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) untuk memajukan produk mereka. Kita khuatir jika dana ini disalahgunakan untuk projek yang tidak sepatutnya, seharusnya MITI proaktif dalam mempromosikan geran ini agar ianya diketahui umum.

DPPWP berharap agar Cukai Anti Lambakkan ini dikurangkan atau dikecualikan bagi produk makanan dan barangan utama pengguna yang diimport dari Negara – negara ASEAN sebagai alternatif penyelesaian kepada masalah kekurangan sumber pertanian dalam Negara.

Dalam masa yang sama pembangunan sektor pertanian dan industri asas tani perlulah dipulihkan dan ditingkatkan dengan mengutamakan penanaman serta penternakan produk yang menjadi keutamaan serta keperluan utama rakyat seperti beras, gula, ayam, daging dan sayuran. Geran tanah pertanian bagi masyarakat luar bandar perlulah diperbanyakkan dan dalam masa yang sama pemantauan terhadap pembukaan kawasan baru dapat dilakukan bagi mengatasi masalah kawasan pertanian haram.

Bagi DPPWP, kerajaan boleh meneruskan Cukai Anti Lambakkan bagi produk yang diimport dari Negara Amerika dan sekutu Israel sebagai tanda memprotes tindakkan ganas Rejim Israel di Palestine. Dalam pada itu, keutamaan barangan import harus diberi kepada pengimport dari Negara Asia dan Negara-negara sedang membangun yang lain bagi menyokong perkembangan industri dan perdagangan antarabangsa agar lebih seimbang pada masa akan datang, sesuai dengan kepesatan era globalisasi.

Isu seterusnya adalah berkaitan dengan kesahihan jaminan HALAL sesuatu produk dipasaran seperti Ayam, daging dan makanan dalam tin yang kini telah menjadi isu hangat dalam masyarakat pengguna. DPPWP memandang serius perkara ini dan seharusnya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) memainkan fungsinya dengan aktif bagi menyiasat kejadian pemalsuan logo HALAL. Penguatkuasaan dari JAKIM dan Jabatan Agama disetiap negeri perlulah dilakukan dengan tegas dan memastikan logo HALAL tidak disalah gunakan.

Kini, setiap bulan kita didedahkan dengan pelbagai penemuan produk Haram yang dicop Halal dan dikilangkan dalam Negara. Kawalan terhadap penyembelihan dan pemprosesan babi di Negara ini perlulah diperketatkan agar ianya tidak disalahgunakan atau dicampurkan dengan bahan lain untuk menghasilkan produk seperti sosej, makanan dalam tin dan makanan ringan lainnya. Jika perkara ini tidak diambil serius, maka langkah kerajaan untuk mempromosikan Malaysia sebagai Negara Pengeksport Barangan Halal terkemuka (Halal Hub) didunia tidak akan tercapai.

Bersempena dengan sambutan Hari Pengguna pada hari ini, DPPWP menyeru agar para pengguna di negara dapat meningkatkan ilmu kepenggunaan dan bersifat sensitif terhadap perubahan harga pengguna di pasaran. Sekiranya para pengguna mempunyai pengetahuan pastinya gerakkan pengguna akan lebih lantang dari sekarang dan pastinya kelantangan itu akan mengusarkan para peniaga khususnya bagi mereka selalu menipu pengguna.

Kita perlu bersatu untuk berjuang dalam memastikan perkhidmatan Hospital, pendidikan tidak diswastakan, begitu juga dengan harga pasaran barangan pengguna, kita berharap agar ianya dapat distabilkan.

DPPWP juga berharap agar pihak Kerajaan mengambil langkah segera dalam membendung ‘pesta naik harga’ yang kian menggila kini. Mungkin ahli kabinet tidak merasai kepayahan ini kerana mereka makan, minum, kos pengangkutan dan rumah mereka ditanggung dengan dana negara. Tetapi fikirkanlah rakyat marhaien yang bekerja diladang, dilaut dan dibendang yang pastinya tidak mampu menghadapi kemelut ini jika dibiarkan berterusan.

“Hadharah Islamiyyah bukan Islam Hadhari”

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

Minta hak anda walaupun satu sen

Oleh Salmiyah Harun

Wednesday, March 16 @ 18:37:31 MYT


"THANK YOU," dengan selamba 'amoi' (juruwang) menyerahkan baki wang sebaik sahaja saya membeli minuman Vitagen yang berharga RM3.49 di Pasaraya Bintang, Kajang hujung minggu lepas.

Saya terus membalas terima kasihnya dan beredar daripada situ, sambil berjalan saya masukkan baki wang itu ke dalam poket, tanpa menyedari baki wang saya tidak mencukupi.

Masuk sahaja di dalam kereta, saya kemaskan semula baki wang itu ke dalam beg duit saya di samping itu juga saya membelek-belek resit barang yang dibeli itu, saya dapati jurujual tidak pulangkan baki satu sen, sepatutnya beliau memulangkan RM0.51 kepada saya.

Terus saya merungut. Suami saya terus menegur saya "haaa keno pulak ker?".

Saya mengangguk. Sudah dua kali saya terkena seperti ini. Bagaimanapun saya cepat-cepat berganjak untuk ke kaunter jurujual semula untuk meminta balik baki saya bagaimanapun dihalang oleh suami saya.

Pada tahun lepas, baki wang tiga sen saya turut 'dikebas' ketika makan tengah hari di sebuah medan selera di pusat membeli-beli yang berprestij di Sungai Besi.

Waktu itu saya membayar sejumlah wang yang tidak pasti berapa, dan yang pastinya jumlah sennya adalah tujuh sen dan jurujual mengenapkan bayaran sen itu kepada sepuluh sen. Sejurus selepas itu saya bertindak meminta wang saya bagaimanapun alasan yang diberikan jurujual ketika itu syiling satu sen sudah habis.

Kita sebagai pengguna harus bersikap tegas dalam hal seperti ini, jangan sekali-kali memberi peluang kepada peniaga yang sudah untung besar tetapi masih mahu mengaut keuntungan dengan 'memeras' wang syiling pengguna.

Kita juga sebagai pengguna janganlah berasa malu untuk menuntut baki wang kita walaupun ianya adalah satu sen. Jangan memikirkan wang satu sen itu tidak ada nilai tetapi bagi peniaga pasar raya besar satu sen itu adalah amat berharga buat mereka.

Rasa sakit hati timbul apabila sikap jurujual pula boleh selamba dan tanpa rasa bersalah mengembalikan baki wang yang tidak mencukupi dengan tidak menjelaskan keadaan itu dan tidak meminta maaf kepada kita.

Bagaimana sekiranya perkara ini berlaku ke atas mereka? Bagaimana pula pengguna membayar RM 3.48 sen untuk harga Vitagen itu. Adakah pasaraya itu akan menerimanya?

Sudah tentu tidak dan masa itu juga mereka sanggup tunggu supaya kita jelaskan bayaran setepat mungkin. Kalau dalam soal ini kenapakah peniaga tidak boleh bersikap seperti pengguna yang sanggup menyerahkan satu sen mereka?.

Adakah ini taktik mereka untuk mengaut keuntungan tanpa disedari oleh pengguna, dan menganggap pengguna akan menghalalkan baki yang amat kecil nilainya pada masa itu sehingga peniaga tidak perlu memulangkan baki satu sen itu kepada pengguna.

Cuba renungkan berapa banyak peniaga atau pengusaha pasar raya memperolehi untung hasil daripada 'menagih' satu sen daripada pengguna.

Misalnya dalam satu masa, pengusaha pasaraya 'memeras' satu sen daripada seribu orang pengguna mereka akan memperolehi untung mencecah RM10 sehari. Ini adalah untung 'memeras' satu sen pengguna tidak termasuk lagi untung bersih yang diperolehi setiap hari hasil daripada jualan mereka.

Apa yang pastinya, baki wang satu, dua, tiga dan empat sen mahupun lima sen jika dihitung dan dicampur mampu menambah keuntungan berlipat ganda sehingga beribu-ribu ringgit. Wow!

Cukuplah dengan keuntungan dengan penjualan barang-barang tak usahlah hendak mengaut untung lagi daripada pengguna. Pengguna pun bukannya banyak duit, sekadar cukup makan. Malah bermacam-macam benda sudah naik harga, barang keperluan, tol, minyak kereta, tanbang bas, dan banyak lagi.

Sekarang pula banyak pasar raya yang menawarkan harga 99 sen, 88 sen, RM1.99 dan sebagainya yang melibatkan satu sen. Ini juga satu promosi 'menipu' untuk menarik pembeli menabur satu sen kepada mereka.

Mereka ini menggunakan psikologi untuk memperdayakan pengguna kerana ramai menyangka promosi itu menawarkan harga lebih murah berbanding harga genap seringgit mahupun RM3.50, padahal mereka yang pastinya akan untung dengan promosi itu.

Juteru, sempena sambutan 'Hari Pengguna Sedunia' semalam (15 Mac 2005) marilah kita sebagai pengguna memasang tekad dan azam untuk mempertahankan hak kita untuk mendapatkan satu sen itu.

Jangan sekali-kali mengalah atau membiarkan sahaja satu sen itu dikebas peniaga. Mintalah hak anda sebagai pengguna dan jangan takut, malu serta pertahankan hak anda sebagai pengguna selagi peniaga tidak memulangkan baki anda.

Bagi para peniaga di luar sana, sedarlah tanpa pengguna siapalah anda! - mks.

Sosej usus babi: Hotel terkemuka, restoran antara premis yang menyajikannya

Thursday, March 17 @ 07:00:00 MYT


KUALA LUMPUR, 17 Mac (Hrkh) - Mulai hari ini pastikan anda berhati-hati apabila ingin membeli ataupun menjamah sosej di sebarang tempat di negara ini, kerana dikhuatiri sosej yang dimakan itu diperbuat daripada usus babi.

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) baru-baru ini yang menyerbu ke sebuah pusat memproses sosej yang berada di Selayang telah menemui penemuan yang menggemparkan apabila mendapati sosej-sosej yang diproses di situ menggunakan usus babi.

Pendedahan sosej bersalutkan usus babi yang berada dalam pasaran ketika ini dianggap keterlaluan kerana jelas pihak pengusaha kilang tidak sensitif dengan sensitiviti penduduk Islam di negara ini.

PPIM dalam satu kenyataannya ketika ditemui oleh Harakahdaily menjelaskan bahawa enam jenama sosej yang telah dikenalpasti dicampur usus babi adalah Gourmessa, Muller's Haus, Dew Fresh, Puteri, Miami Butcher House dan Maspac.

Menurut PPIM, kebanyakkan jenama-jenama ini (sosej) dibekalkan kepada hotel-hotel terkemuka di Kuala Lumpur dan Selangor serta di beberapa pasar raya besar di seluruh Malaysia.

Di antara pengilang yang mengeluarkan produk sosej yang didapati menggunakan usus babi dan memasarkan di pasaran tempatan adalah; Deluxe Food Services Sdn Bhd di Shah Alam (Gourmessa), German Delicatessen - Subang (Muller's Haus dan Dew Fresh), Puteri Pan Pacific (Puteri), Miami Butcher House - Batu Feringgi (Miami Butcher House), Omcorp Sdn Bhd - Bukit Angkat Kajang (Dew Fresh) dan Pacific Refgerating Sdn Bhd (Maspac).

Projek Koordinator PPIM, Noor Nirwandy Mat Noordin berkata, di antara hotel dan restoran yang disyaki menyajikan dan menjual sosej menggunakan usus babi adalah Palace of Golden Horses, Coffee Bean Tea Leaf, Hotel Equatorial, Ikea Cafe, dan Muller Sousage.

Bagaimanapun, menurut Ibu Pejabat Perkhidmatan Haiwan pada masa ini tidak ada logi-logi di luar negara yang diiktiraf dan disahkan halal oleh Malaysia bagi membekalkan 'natural casing' atau 'collagen', tetapi hanya menggunakan bahan daripada campuran sayur-sayuran sahaja untuk menghasilkan sosej.

Sementara itu, Noor Nirwandy berkata, pengguna-pengguna beragama Islam dinasihatkan berwaspada apabila membeli sosej dan diingatkan supaya mengenalpasti sosej yang dibeli tidak mengandungi usus babi.

katanya, untuk mengenalpasti sosej itu mengandungi usus babi, terdapat sejenis sarung yang nipis yang membaluti sosej apabila sosej itu dipatahkan.

Malah katanya, sosej yang dicampur usus babi itu akan lebih rangup setelah digoreng.

"Umat Islam harus berhati-hati dan memerhatikan pengilang-pengilang yang mengeluarkan sosej seperti ini," katanya semasa ditemui di pejabat PPIM di Keramat petang tadi.

Hari ini PPIM bersama Majlis Permuafakatan (Mapan) membuat laporan polis di Ibu Pejabat Balai Polis Daerah Gombak berhubung perkara itu. - SH/mks.

Rabu, Mac 16, 2005

Suruhanjaya harga: apa jadi dengan cadangan lama?

PRESIDEN Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), N. Marimuthu kelmarin menggesa kerajaan supaya menubuhkan sebuah suruhanjaya harga.

Katanya, suruhanjaya itu perlu diwujudkan bagi mengkaji sebarang permintaan untuk menaikkan harga dan perkhidmatan.

Marimuthu membuat gesaan itu ekoran cadangan persatuan pengusaha teksi, bas bandar dan bas ekspres yang mahu kerajaan menaikkan tambang pengangkutan awam sehingga 80 peratus.

Menurut Marimuthu, mengambil model daripada amalan di negara-negara maju, suruhanjaya itu berperanan menerima bantahan daripada pihak yang tidak bersetuju dengan kenaikan harga sesuatu barangan atau perkhidmatan.

Mekanismenya begini: Mana-mana pihak yang mahu menaikkan harga barangan atau perkhidmatan boleh mengemukakan cadangan kepada suruhanjaya. Suruhanjaya kemudian akan mengumumkan bahawa ia sudah menerima satu cadangan dan mana-mana pihak yang ingin membantah boleh mengemukakan pandangan.

Selepas mendengar pandangan daripada kedua-dua belah pihak, suruhanjaya kemudian akan membuat keputusan mengenai cadangan kenaikan tersebut.

Mengulas cadangan itu, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk S. Veerasingam menyifatkannya sebagai ``munasabah'' dan akan diusulkan ke dalam mesyuarat Kabinet.

Tetapi kalau ingatan kita baik, cadangan penubuhan suruhanjaya itu, atau sebuah mekanisme yang hampir serupa, pernah dibincangkan di peringkat kementerian.

Ia mula dibangkitkan pada pertengahan tahun 2000 oleh menterinya ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Bercakap selepas satu mesyuarat kajian perancangan strategik peringkat kementerian di Langkawi, Muhyiddin berkata, kerajaan bercadang memperkenalkan Akta Pengawasan Harga yang akan menggabungkan beberapa elemen di Akta Kawalan Harga dan Akta Kawalan Bekalan yang sedia ada.

Akta yang mahu diperkenalkan itu adalah mengambil model daripada akta yang sama yang dilaksanakan di Australia.

Muhyiddin beberapa bulan selepas itu mengadakan lawatan ke Australia yang salah satu tujuannya ialah melihat operasi Suruhanjaya Persaingan dan Pengguna (ACCC) negara itu yang melaksanakan akta berkenaan.

Sekembali daripada lawatan itu, Muhyiddin mengumumkan bahawa rang undang-undang berkenaan sedang digubal, dan pihak kementerian sedang mengumpulkan maklum balas daripada pelbagai pihak termasuk persatuan-persatuan pengguna.

Setahun kemudian, laporan menyebut bahawa rang undang-undang pengawasan harga itu akan dibentangkan di Parlimen pada sesi Julai 2002. Tetapi selepas itu cerita tentang Akta Pengawasan Harga yang antara lain memberi kuasa kepada menteri untuk campur tangan terhadap sebarang kenaikan harga yang menjejaskan pengguna senyap begitu saja.

Sekarang ini, selepas timbul desakan daripada pihak pengusaha kenderaan awam yang mahukan tambang dinaikkan sehingga 80 peratus isu tentang mekanisme kawalan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan ini timbul semula.

Dalam keadaan penggubalan undang-undang menjadi urusan sekelompok kecil orang - maksudnya tidak dibuat secara terbuka melalui rujukan pendapat seperti di United Kingdom dan Australia, misalnya - kita tentu bertanya-tanya apa sudah jadi kepada cadangan lama itu.

Kita pun tidak tahu apakah sebabnya rang undang-undang itu tidak jadi dibawa ke Parlimen.

Rang undang-undang yang akan mengambil alih peranan Akta Kawalan Harga dan Akta kawalan Bekalan itu diasaskan kepada Akta Pengawasan Harga 1983 di Australia.

Apakah pindaan yang dilakukan sehingga membawa kepada pemansuhan akta itu di Australia sendiri berkuat kuasa pada 1 September 2003 menyebabkan cerita tentang penggubalan akta yang sama senyap begitu saja, kita tidak tahu.

Atau apakah kerana kementerian setelah beralih teraju kepimpinan dua kali sejak setahun yang lalu mempunyai keutamaan yang lain, kita juga tidak tahu.

Selepas Muhyiddin dipindahkan ke Kementerian Pertanian pada awal 2004, tempatnya diambil alih oleh Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis sebelum beliau pula digantikan oleh Datuk Mohd. Shafie Apdal pada April berikutnya.

Walaupun menteri bertukar masalah pengguna tetap sama, dari tahun ke tahun. Harga barang naik tidak pernah tidak menjadi isu. Isu harga naik tetap jadi isu harga naik, dan perlu dicari penyelesaiannya. Pemimpin bertukar tidak seharusnya menjadi alasan dasar dan keutamaan harus juga bertukar.

Cadangan FOMCA mengenai suruhanjaya harga ini harus dilihat dalam konteks gerak kerja yang sudah dijalankan oleh kementerian semasa di bawah seliaan Muhyiddin dulu. Ia tentulah tidak boleh lari jauh daripada itu.

Pada masa yang sama, ada baiknya juga kita memikirkan satu persoalan besar tentang ekonomi: Apakah kawalan harga mampu mengawal inflasi? Peter Samuel dalam sebuah eseinya dalam buku bertajuk Conservatism as Heresy yang terbit tahun 1974 menghujahkan bahawa kawalan harga bukanlah penyelesaian mudah kepada inflasi.

Malah semakan undang-undang di Australia yang membawa kepada pemansuhan Akta Pengawasan Harga 1983 itu juga menemui jawapan yang sama. Ia membuat pemerhatian bahawa iklim ekonomi dunia sudah jauh berubah. Persaingan adalah sesuatu yang terpaksa digalakkan.

Pada masa yang sama, semakan itu juga mendapati bahawa pengawasan harga tidak banyak dibuat melalui akta 1983 itu. Selepas dimansuhkan, kandungan akta 1983 itu dimasukkan sebagai satu bab dalam Akta Perdagangan Adil 1974.

Tentang perdagangan adil, itu satu hal yang lain pula. Laporan Pembaharuan Undang-Undang Pengguna oleh S. Sothi Rachagan yang diserahkan kepada kerajaan pada tahun 1992 ada menyebut tentang hal ini. Beberapa tahun lalu pun kita ada mendengar cadangan kementerian untuk memperkenalkan sebuah akta yang sama bagi melindungi pengguna dan mengingatkan peniaga.

Itu pun satu cerita lama juga. - NOOR AZAM SHAIRI

Tangani isu kenaikan harga: Suruhanjaya khas perlu – Fomca

Friday, March 11 @ 18:51:17 MYT


KOTA BHARU, 11 Mac (Hrkh) – Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) mahu kerajaan mewujudkan suruhanjaya khas yang berperanan mengkaji kesan kenaikan harga barangan atau perkhidmatan di negara ini.

Timbalan Presidennya, Haji Ahmad Othman berkata, suruhanjaya tersebut perlu diwujudkan segera memandangkan isu kenaikan harga barangan dan perkhidmatan sukar ditangani kerajaan sekarang.

“Kesan kenaikan tersebut memberi implikasi yang besar kepada sosio ekonomi masyarakat terutamanya penduduk miskin yang tinggal di kawasan bandar.

“Apa yang berlaku sekarang, dilihat kerajaan tidak berupaya mengawal kenaikan harga sesuatu barangan dan perkhidmatan sehingga memberi kesan kepada taraf hidup masyarakat,” katanya di sini.

Beliau mengulas kenaikan harga diesel sebanyak lima menjadikan harga di pasaran sekarang 88.1 sen, bermula 1 Mac lalu. Sedangkan sebelum ini kerajaan sudah menaikkan harga bahan api tersebut termasuk petrol.

Kenaikan harga diesel menyebabkan pengusaha lori menuntut menaikkan harga pengangkutan kepada 7 sen setan bagi 1.6 kilometer.

Pada awal tahun ini pengguna lebuh raya dibebani dengan kenaikan harga tol.

Ahmad berkata, suruhanjaya yang dicadangkan tersebut boleh memainkan peranan berkesan bagi membantu kerajaan menangani isu kenaikan harga barangan dan perkhidmatan.

Katanya, badan itu hendaklah diletak di bawah tanggungjawab parlimen iaitu hampir serupa fungsi dengan suruhanjaya lain yang diwujudkan kerajaan sebelum ini.

“Suruhanjaya tersebut akan membuat kajian secara lebih menyeluruh kesan-kesan kenaikan sesuatu barangan atau perkhidmatan dan dibentang kepada kerajaan sebelum kelulusan kenaikan dipertimbangkan.

“Badan itu hendak dianggotai mereka yang pakar dalam bidang ekonomi dan isu kepenggunaan termasuk dari institusi pengajian tinggi, badan bukan kerajaan atau individu difikirkan sesuai,” katanya.

Beliau juga mendakwa ketika pengusaha lori sibuk menuntut kenaikan tambang, kereta api sudah menaikkan tambang perkhidmatannya sejak harga diesel diisytiharkan naik.

Katanya, tambang kereta api ekpress dari Wakaf Baru, Tumpat ke Kuala Lumpur sudah dinaikkan sebanyak RM12 bagi tiket pergi dan balik untuk laluan tersebut.

“Baru minggu lepas saya menaiki kereta api ke Kuala Lumpur dan terkejut dengan kadar tambang yang dikenakan sekarang. Ini kerana tidak ada pengumuman dibuat mengenai kenaikan itu,” katanya.

Bagaimanapun beliau berkata, syarikat rokok di negara ini menurunkan harga bahan tersebut baru-baru ini, disebabkan permintaan di pasaran sekarang menurun selepas dinaikkan awal tahun ini.

Kenaikan itu berlaku disebabkan peningkatan duti import yang dikenakan kerajaan.

Katanya, biar pun harga rokok naik sekejap bagi menampung kenaikan duti import sebelum ini, namun syarikat tertentu menurunkan semula selepas permintaan di pasaran merudum.

Misalnya harga rokok yang dikeluarkan syarikat Japan Tobacco International (JTI) diturunkan dari RM5 kepada RM4.50 sekotak sekarang.

“Ini bermakna syarikat terbabit boleh lagi mencatat untung biar pun menurunkan sedikit harganya. Begitu juga dengan harga tol dan petroleum kalau tidak dinaikkan sekali pun, syarikat pembekal dipercayai masih boleh mencatat keuntungan.

“Sekiranya pemegang konsesi tol tidak mendapat keuntungan sudah tentu prestasi syarikat menghadapi masalah. Namun, apa yang berlaku sekarang mereka mahu mendapatkan keuntungan besar tanpa mengambil kira kebajikan rakyat,” katanya. - mj

FOMCA Calls For Commission On Prices Of Goods, Services

KUALA LUMPUR, March 11 (Bernama) -- The Federation of Malaysian Consumers Associations (FOMCA) Friday called for a commission on prices of goods and services to be set up to study requests for price increases.

Its president, N. Marimuthu, said such commissions also played the role of mediator between those seeking price increases and consumers in many advanced countries.

"We need such a commission to ensure that any increase in prices of goods or services is justified and acceptable to all parties," he told Bernama.

As an example, he said, if an association sought a price increase for its goods or services it could refer the matter to the commission and consumers opposing the hike could also appeal to it.

He said what was happening now was that anyone seeking a price increase submitted a memorandum to the minister concerned and the decision to approve the price hike was not done collectively by a body set up for the purpose.

"In connection with this, FOMCA will submit a paper on the setting up of the commission to Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Datuk Shafie Apdal later this month," he added.

-- BERNAMA

Tukar gaya hidup berbelanja

MUKADIMAH
AWAL bulan ini, harga diesel naik lagi - kenaikan kedua dalam tempoh lima bulan. Pada 1 Oktober tahun lalu, ia naik daripada 78.1 sen seliter kepada 83.1 sen seliter. Mulai 1 Mac lalu, ia naik kepada 88.1 sen seliter.

Ketika mengumumkan harga baru diesel itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd. Shafie Apdal memberi amaran bahawa kenaikan 5 sen itu tidak harus dijadikan alasan untuk menaikkan harga barangan dan perkhidmatan dengan sewenang-wenangnya. ``Kenaikan diesel ini kecil saja,'' katanya dalam sidang akhbar itu.

Tetapi beberapa hari kemudian Mohd. Shafie dipetik sebagai berkata, kenaikan harga barang adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan ketika negara terus memacu perubahan menjadi negara maju dan kos sara hidup yang meningkat. Beliau merujuk kepada prestasi ekonomi negara yang berkembang pada kadar 7.1 peratus tahun lalu yang diumumkan oleh Bank Negara Malaysia, baru-baru ini.

Mohd. Shafie turut meminta para pengguna supaya bersiap sedia dan menerima kemungkinan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan itu.

Dalam perkembangan berkaitan, beberapa persatuan pengusaha teksi, bas bandar dan bas ekspres memohon kenaikan tambang sehingga 80 peratus tetapi ditolak oleh kerajaan.

Ketika diminta mengulas kenyataan menteri itu dan perkembangan berkaitan, Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia, N. Marimuthu bersetuju dengan apa yang disuarakan oleh Mohd. Shafie.

``Kita tidak dapat lari daripada hakikat itu. Keadaan dari hari ke hari jadi semakin sukar,'' katanya kepada wartawan NOOR AZAM SHAIRI yang menemui beliau di pejabatnya, pagi semalam.

Dalam suasana itu, Marimuthu menyeru para pengguna supaya merancang perbelanjaan, meningkatkan disiplin diri ketika berbelanja dan bijak menguruskan kewangan keluarga.

``Jimat di mana boleh berjimat,'' katanya, sambil mengingatkan para pengguna supaya menukar gaya hidup yang cenderung kepada pembaziran. ``Saya tidak akan jemu-jemu mengingatkan tentang hal ini.''

MINGGUAN: Apakah pandangan saudara tentang kenyataan Datuk Shafie Apdal itu?

MARIMUTHU: Apa yang beliau katakan itu betul. Kita tidak boleh lari daripada hakikat kenaikan harga. Alasannya mudah - nilai import makanan kita sudah meningkat.

Cuba kita renung data-data yang dikumpulkan oleh Jabatan Statistik. Jumlah import makanan negara pada tahun 2003 ialah sebanyak RM12.7 bilion. Daripada jumlah itu, import ikan berjumlah RM1.3 bilion, daging RM438.8 juta dan sayur-sayuran RM883.2 juta. Kita mengimport makanan dari serata dunia.

Ini bukan data yang saya sengaja reka-reka tetapi ini data yang dikeluarkan oleh kerajaan.

Jangan tanya saya kenapa kita mengimport makanan termasuk ikan walaupun negara kita dikelilingi oleh laut. Ada sesuatu yang tidak kena dengan para nelayan kita.

Adakah kenaikan harga barangan memang berlaku sekarang atau akan berlaku?

MARIMUTHU: Ia sedang berlaku. FOMCA menghimpunkan data harga beberapa barangan di lima negeri - Melaka, Pahang, Johor, Kelantan dan Kuala Lumpur. Antara Julai tahun lalu sehingga Februari tahun ini, kenaikan harga barangan memang berlaku.

Harga sekilogram kangkung di Kuala Lumpur antara Julai hingga September tahun lalu ialah RM2.20 tetapi antara Januari hingga Februari lalu RM2.50. Di Pahang, dalam tempoh yang sama harganya naik daripada RM2.50 kepada RM3. Daging lembu import sekilogram di Kuala Lumpur dulu RM6.50 tetapi sudah naik RM7.80.

Apa yang saya hendak beritahu ialah kenaikan itu memang berlaku. Apa yang disebut oleh menteri itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Memang kita harus bersedia menghadapi kenaikan harga.

Tetapi orang ramai tentu ada yang tertanya-tanya kenapa harga barangan dan perkhidmatan boleh naik tetapi pendapatan mereka tetap begitu juga, gaji tidak naik-naik?

MARIMUTHU: Apakah ada jaminan bahawa kalau gaji naik maka harga barangan tidak naik, kos sara hidup akan jadi lebih rendah? Hakikatnya kedua-dua perkara itu akan naik seiring.

Kalau begitu, apakah yang boleh dilakukan oleh pengguna?

MARIMUTHU: Tidak ada cara lain; kita harus menukar gaya hidup. Salah satu daripadanya ialah dengan mengurangkan makan di luar, masak di rumah dan bawa bekal ke tempat kerja atau sekolah.

Cuba kita buat sedikit kira-kira. Dalam sehari, kalau makan di luar - sarapan, makan tengah hari dan makan malam - seorang membelanjakan purata lebih kurang RM10 atau RM11. Cuba kira kalau seminggu atau sebulan sudah berapa?

Itu baru seorang dan belum lagi belanja untuk pengangkutan ulang-alik dari rumah ke tempat kerja dan sebagainya.

Saya sudah cakap mengenai hal ini banyak kali. Saudara datang interviu saya enam bulan lalu pun saya bangkitkan hal yang sama.

Dalam enam bulan itu, apakah saudara melihat ada perubahan trend di kalangan pengguna? Adakah orang ramai faham dan ikut nasihat saudara?

MARIMUTHU: Ada, bukan tidak ada. Ada di kalangan mereka yang saya jumpa mengatakan: ``Setakat mana yang kami boleh ikut, kami akan ikut. Kami cubalah untuk masak di rumah dan bawa bekal.''

Tetapi kebanyakan mereka adalah orang di luar bandar. Orang bandar ini semuanya sudah pandai-pandai dan tidak payahlah dinasihatkan.

Hendak berbelanja, boleh, tidak ada siapa yang halang tetapi mesti tengok juga kemampuan sendiri. Harga barang sudah naik dan dijangka akan naik. Buat apa kita membazir duit tidak tentu hala. Kita beli apa yang perlu saja, dan elakkan daripada membeli dengan hutang.

Apa yang penting dalam hidup ini ialah bersederhana. Tidak mengapa kalau kita belajar untuk jadi sedikit kedekut. Apa hendak dimalukan kalau kita sedikit kedekut? Kita jangan ikut berbelanja macam orang lain. Kita mesti selalu ukur baju di badan sendiri.

Bagaimanakah seharusnya orang berbelanja?

MARIMUTHU: Utamakan apa yang harus diutamakan. Semua orang harus duduk dan memikirkan apakah keutamaan dalam hidup mereka. Dahulukan keperluan sebelum memenuhi kehendak. Kita mesti tahu yang mana satu keperluan dan yang mana satu kehendak.

Bagaimana saudara melihat trend orang berbelanja?

MARIMUTHU: Sekarang ini kebanyakan orang berbelanja dengan kad kredit. Saya boleh jamin hal itu kepada saudara. Negara ini mempunyai sekurang-kurangnya 2.5 juta pemegang kad kredit dengan jumlah hutang lebih kurang RM10 bilion.

Orang berbelanja dengan kad kredit atau senang cakap, dengan berhutang. Setiap bulan mereka membayar bayaran minimum, bukannya semua jumlah hutang. Mereka hanya bayar bunga bukan pokoknya. Selepas bertahun-tahun pun jumlah pokok itu tidak habis-habis dibayar.

Bolehkah kita menikmati hidup yang berkualiti dengan mengurangkan belanja?

MARIMUTHU: Memang susah tetapi kita boleh mencuba. Ia bukan sesuatu yang sukar dilakukan. Apa yang penting kita merancang perbelanjaan untuk semua keperluan.

Orang akan tempelak saya dan kata saya mengarut, ``Oh, dia ini tidak ada cerita lain balik-balik merancang belanjawan, merancang belanjawan.'' Orang tentu kata saya hanya mengulang-ulang perkara yang lama tetapi itulah realitinya.

Bagaimanakah saudara melihat corak perbelanjaan kita?

MARIMUTHU: Purata perbelanjaan isi rumah pada tahun 1973 ialah RM412. Itu lebih kurang 30 tahun yang lalu. Jumlah itu sekarang sudah jauh meningkat. Pada tahun 1991, puratanya ialah RM1,161 dan naik lagi kepada RM1,631 pada tahun 1999.

Perubahan jumlah perbelanjaan itu menunjukkan bahawa harga barang sudah meningkat.

Jumlah perbelanjaan di bandar pula adalah satu setengah kali lebih tinggi daripada di luar bandar.

Apakah yang mendorong corak perbelanjaan itu?

MARIMUTHU: Ada beberapa faktor kenapa corak perbelanjaan jadi begitu. Kemunculan golongan kelas menengah memberikan dimensi baru kepada misalnya, cara mereka membeli makanan. Mereka lebih selesa berbelanja di pasar raya yang harga barangannya lebih tinggi kerana kos-kos sampingan termasuk penyimpanan, pembungkusan dan pemasaran.

Keduanya, ia dipengaruhi oleh trend penggunaan orang ramai. Orang lebih cenderung memilih makanan yang sudah diproses atau membeli dari pasar. Hendak cili pun sekarang terpaksa beli, kalau dulu orang tanam di belakang rumah.

Ketiganya, kerana pengaruh iklan. Kita sekarang ini diasak oleh iklan dan promosi yang menggalakkan kita supaya berbelanja. Mana ada iklan yang menyuruh kita berjimat. Semua iklan matlamatnya hendak menjual barang. Apabila membeli barang pula kita selalu dipengaruhi dengan jenama. Akhirnya kita membeli jenama, bukannya barang.

Keadaan ini diburukkan lagi oleh sikap peniaga yang mahu mengaut keuntungan. Mereka mengambil kesempatan daripada sikap tamak pengguna membeli barang. Orang terpengaruh kepada iklan, mahu mementingkan imej dan sebagainya. Ini budaya pengguna yang tidak sihat.

Budaya inilah yang perlu kita tukar.

Harga barang naik tetapi orang akan membeli juga. Bagaimana pengguna boleh berhadapan dengan kenaikan harga ini?

MARIMUTHU: Saya sudah sebut tadi tentang merancang perbelanjaan. Salah satu perkara yang termasuk dalam merancang perbelanjaan ialah dengan membuat perbandingan sebelum membeli barang. Kalau ada kedai yang menjual lebih murah kenapa kita harus beli di tempat yang lebih mahal? Ini sesuatu yang logik yang harus dilakukan.

Keduanya, apabila membeli barang kita harus membuat senarai barangan yang hendak dibeli, dan jangan membeli selain daripada apa yang sudah kita putuskan hendak beli. Ini tentunya memerlukan disiplin yang kuat. Pengguna harus mengelak daripada membeli sesuatu barang hanya kerana ia terlintas di dalam kepala. Fikir dulu semasak-masaknya.

Tentang kenaikan harga. Pengguna boleh membantah kenaikan harga tetapi pada akhirnya mereka tidak mempunyai suara yang kuat. Pihak peniaga boleh untuk tidak menaikkan harga tetapi mereka ada banyak cara untuk mengurangkan kandungan barang, misalnya. Apa yang boleh pengguna lakukan?

MARIMUTHU: Memang pada akhirnya pengguna akan mengalah. Kerajaan tidak boleh selama-lamanya mengawal harga apatah lagi dalam keadaan perubahan ekonomi semasa.

Apabila ada kenaikan harga para pengguna akan bising-bising membantah tetapi pada akhirnya mereka terpaksa akur. Ini realiti. Saya berikan satu contoh. Harga surat khabar naik tetapi orang tetap beli juga. Harga barang makanan naik tetapi kita terpaksa makan juga.

Sudah tentu kita akan bertolak ansur. Apa yang penting ialah untuk kerajaan membetulkan beberapa perkara demi kepentingan ekonomi pengguna. Pengguna tidak boleh selama-lamanya dibiarkan untuk bertolak ansur.

Sebagai contoh, orang membeli kereta kerana sistem pengangkutan awam kita tidak cekap. Akibatnya mereka terpaksa mengikat perut, tidak mendapatkan makanan yang terbaik hanya kerana mahu memiliki kereta.

Isu harga barang dan ekonomi pengguna ini kepada saya adalah satu masalah yang berangkai-rangkai. Kita perlu melihatnya dengan menyeluruh.

Dalam masalah kenaikan harga barangan atau perkhidmatan, mahu tidak mahu, suka tidak suka, pengguna akan terpaksa mengalah. Cuma apa yang boleh mereka lakukan ialah menukar cara hidup. Itulah perlindungan terbaik yang ada. Kita harus lebih realistik.

Apakah perlu para pengguna mengalah?

MARIMUTHU: Mahu tidak mahu, itulah yang terpaksa dilakukan. Tetapi ada tiga perkara yang jangan sama sekali kita bertolak ansur.

Pertama, makanan yang baik dan seimbang. Tanpa itu kita mudah jatuh sakit, dan kalau sudah sakit kita perlu dapatkan rawatan. Kita fikir kita berjimat memilih makanan tetapi akhirnya terpaksa keluarkan duit lebih banyak kerana masalah kesihatan.

Kedua, jangan tolak ansur dengan pendidikan anak-anak dan ketiga, sebelahkan sedikit duit untuk simpanan. Ini paling mustahak.

Kita harus realistik. Ada perkara yang boleh kita kurangkan tetapi ada perkara yang kita tidak boleh bertolak ansur.

Kenapa pengguna terpaksa mengalah?

MARIMUTHU: Import makanan kita yang tinggi. Mahu tidak mahu, kita harus mencari jalan untuk mengurangkan jumlah import makanan itu.

Kita sudah ada Dasar Pertanian Negara yang mempunyai objektif meningkatkan pengeluaran makanan dan mengurangkan jumlah import. Tetapi pada masa yang sama di bawah peraturan Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) kerajaan tidak lagi boleh memberi subsidi kepada para petani.

Apa yang boleh kita lakukan sekarang ialah memberikan insentif untuk melahirkan para petani yang boleh melaksanakan hasrat kerajaan itu. Kerajaan boleh memberikan insentif kepada para pekebun kecil melalui potongan cukai serta pinjaman tanpa faedah atau pada kadar satu peratus. Kita tidak boleh memberikan subsidi kerana itu tidak dibenarkan tetapi kita boleh lakukan cara-cara ini.

Selain itu, kerajaan perlu memperkenalkan satu dasar baru untuk memaksimumkan penggunaan tanah-tanah terbiar yang ada di serata negara. Kita perlu menyelamatkan tanah-tanah ini demi kepentingan nasional.

Kita harus menggalakkan para petani yang memiliki tanah-tanah pada saiz yang kecil supaya bergabung dan bekerjasama untuk menggemblengkan sumber mereka. Thailand yang mempunyai syarat ketat tentang tanah pertanian adalah contoh terbaik yang boleh kita ikuti.

Kementerian Pertanian juga perlu mengukuhkan peranan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA). Ia perlu benar-benar memainkan peranannya sebagai agensi pemasaran untuk memastikan setiap hasil pertanian dapat sampai ke serata negara.

Saya mempunyai keyakinan bahawa kita boleh mengurangkan bil import makanan. Negara ini subur dan makmur. Kita ada hujan yang mencukupi, tanah yang mencukupi dan teknologi yang terkini. Kita juga ada pasaran yang luas kalau tidak masakan jumlah bil import kita tinggi.

Tidak ada sebab kenapa kita boleh gagal. Saya harap hal-hal ini dilakukan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan yang sedang digubal sekarang. Inilah antara cara jangka panjang untuk kita mengawal harga barang.

Cara-cara lain?

MARIMUTHU: Kerajaan perlu melihat semula dengan serius dasar-dasarnya tentang beberapa perkara. Kita tidak boleh selama-lamanya membandingkan harga barangan atau perkhidmatan yang ada dengan keadaan di negara-negara lain, dan mengatakan bahawa keadaan di negara ini masih rendah dan terkawal.

Kita tidak boleh membuat perbandingan yang terasing begitu lagi. Kalau mahu membuat perbandingan kita harus melihatnya secara keseluruhan. Memang harga sesuatu barangan di negara-negara lain itu tinggi tetapi lihat juga perkara-perkara lain yang diberikan oleh kerajaan kepada pengguna - pendidikan, kesihatan, pengangkutan awam dan sebagainya.

Bagaimana saudara melihat tuntutan kenaikan harga oleh pelbagai pihak sejak kebelakangan ini? Adakah ia sesuatu yang masuk akal?

MARIMUTHU: Ada yang tidak masuk akal. Syarikat pengendali pengangkutan awam membuat tuntutan kenaikan harga tambang sehingga 80 peratus. Alasan yang diberikan ialah kenaikan harga minyak. Ini sesuatu yang tidak masuk akal. Harga minyak naik sedikit tetapi kenaikan yang diminta begitu tinggi.

Itu juga punca FOMCA mencadangkan supaya kerajaan menubuhkan suruhanjaya harga. Kenapa?

MARIMUTHU: Sekarang ini tuntutan kenaikan harga itu cuma ditentukan oleh menteri yang berkenaan. Para pengguna tidak ada ruang untuk menyatakan pandangan. Maksud saya, dalam menentukan cadangan kenaikan harga itu pandangan pengguna boleh saja tidak didengar.

Kalau kita ada suruhanjaya harga sesiapa yang mahu menaikkan harga barangan atau perkhidmatan mereka boleh mengemukakan cadangan atau permohonan yang kemudiannya akan dirujuk kepada pengguna. Mekanisme untuk merujuk itu ada.

Jadi kedua-dua belah pihak boleh mengemukakan pandangan masing-masing sebelum keputusan boleh dibuat. Keputusan itu pula hanya boleh dibuat oleh suruhanjaya.

Suruhanjaya itu baru di peringkat cadangan. Dalam keadaan sekarang ini apakah yang boleh pengguna lakukan?

MARIMUTHU: Tukar cara hidup. Saya tidak nampak cara lain. Kalau bukan dengan menukar gaya hidup, bagaimana?

Fomca calls for a ‘price commission’

The Federation of Malaysian Consumer Associations (Fomca) today proposed that a ‘price commission’ be established to study any request of price hikes for goods and services.

Its president N Marimuthu said such commissions have been established in many developed countries and it also receives objections from those dissatisfied with any increase in pricing.

“We need a commission such as this to ensure that price hikes are justified and acceptable to all,” he was quoted as saying in a Bernama report.

For example, he said if any organisation wants to raise the price of its goods or services, it can make an appeal to the commission whereas those who object can also register their case with the body.

Currently, he noted that if an organisation wanted to raise the price of its goods or services, it submits a memorandum to the minister in-charge and the decision lies in the hands of the minister and not one reached collectively.

“In view of this, Fomca will submit a working paper on the establishment of the commission to Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Shafie Apdal at the end of this month,” he said.

Fare hike

On the decision by public transport operators to increase their fares, Marimuthu said it was not justified.

The operators wanted to hike up their fares by 80 percent in response to the government increasing the price of diesel by five sen.

The Fomca president said the operators should have provided precise details to substantiate their claim that the increase in diesel price would result in losses for them at the current fare rates.

Yesterday, Entrepreneur and Cooperative Development Minister Mohamed Khaled Nordin said the request to hike the fares up to 80 percent had been turned down.

He said the cabinet has suggested that the hike be around 10 to 20 percent.

While confirming that increase in fares is imminent, the minister however promised that the new rate would not burden the public.

Selasa, Mac 01, 2005

Diesel naik 5 sen -- Amaran tindakan tegas jika tingkatkan harga barang, perkhidmatan

Oleh: FAUZI JAAFAR

PUTRAJAYA 28 Feb. - Harga runcit diesel naik lima sen seliter berkuat kuasa esok, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd. Shafie Apdal.

Ini bermakna harga baru diesel ialah 88.1 sen seliter berbanding harga sebelumnya iaitu 83.1 sen seliter.

Beliau dalam pada itu, memberi amaran kerajaan akan mengenakan tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang mengambil peluang daripada kenaikan harga tersebut untuk meningkatkan harga barangan dan perkhidmatan.

Katanya, kenaikan tersebut adalah berikutan kenaikan harga minyak mentah dan usaha kerajaan mengurangkan beban subsidi bahan api itu.

Bagaimanapun, beliau berkata, harga petrol Ron97 sebanyak RM1.42 sen seliter, Ron92 (RM1.38) dan gas petroleum cecair (LPG) (RM1.40 sekilogram) tidak berubah.

Kali terakhir harga runcit diesel di stesen minyak dinaikkan ialah pada 1 Oktober tahun lalu iaitu daripada 78.1 sen seliter kepada 83.1 sen seliter, kenaikan sebanyak lima sen.

Menurutnya, walaupun harga diesel dinaikkan lima sen seliter, kerajaan masih menanggung beban subsidi produk itu sebanyak RM229.6 juta, Mac ini.

Shafie juga menegaskan, kenaikan harga diesel tidak boleh dijadikan alasan untuk para peniaga menaikkan harga barangan atau perkhidmatan.

Beliau berkata, langkah menaikkan harga runcit diesel lebih wajar berbanding dengan menaikkan harga petrol.

``Ini kerana jumlah jualan diesel yang diberi pengecualian cukai dan subsidi oleh kerajaan sepanjang tahun 2004 telah meningkat dengan mendadak iaitu sebanyak 4.7 bilion liter berbanding 3.5 bilion liter pada tahun 2003,'' katanya pada sidang akhbar di kementeriannya di sini, petang ini.

Menurutnya, langkah kerajaan menaikkan harga diesel juga turut didorong oleh penyalahgunaan penjualan diesel subsidi di stesen-stesen minyak.

``Ini disebabkan jurang perbezaan yang besar di antara harga runcit diesel yang diberi subsidi dan pengecualian cukai oleh kerajaan iaitu 83 sen seliter berbanding harga diesel yang dijual kepada industri tanpa subsidi iaitu RM1.36 seliter, perbezaan sebanyak 53 sen,'' katanya.

Sehubungan itu, Shafie berkata, langkah untuk membendung sepenuhnya penyelewengan yang berlaku di dalam penjualan diesel di stesen-stesen minyak adalah sukar sekiranya perbezaan harga runcit diesel kekal pada paras yang tinggi.

``Kementerian berpendapat sekiranya jurang perbezaan harga diesel di peringkat runcit dengan harga di peringkat industri dapat dikurangkan ke tahap tidak melebihi 20 sen seliter, kemungkinan besar langkah membendung penyelewengan dalam penjualan diesel subsidi dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan,'' jelasnya.

Menurutnya, berasaskan mekanisme pengiraan di bawah Mekanisme Harga Automatik (APM), harga diesel pada bulan Oktober 2004 hingga bulan Februari 2005 sepatutnya RM1.59 seliter.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan tidak mahu membebankan pengguna diesel dengan harga itu walaupun terpaksa menanggung beban subsidi bernilai RM1.8 bilion.

Shafie berkata, walaupun menaikkan harga diesel, kerajaan masih kehilangan hasil sebanyak RM654 juta dan pada masa yang sama terpaksa menyediakan subsidi sebanyak RM338 juta pada bulan Mac 2005.

``Jumlah keseluruhan kehilangan hasil dan pemberian subsidi bagi bulan Januari 2005 sehingga Mac 2005 dianggarkan sebanyak RM1.9 bilion dan RM1.2 bilion,'' katanya.

Beliau berkata, selain memberi subsidi terhadap diesel yang dijual di stesen, kerajaan juga memberi subsidi terhadap diesel yang dijual kepada bot nelayan, kenderaan darat seperti bas dan kenderaan komersial lain serta bot penumpang di Sarawak yang keseluruhannya bernilai RM192 juta dari Oktober 2004 hingga Februari 2005.

Shafie berkata jumlah subsidi yang diberikan oleh kerajaan terhadap RON97, RON92 dan LPG adalah sebanyak RM1.09 bilion.

Menurutnya, di Semenanjung Malaysia, harga runcit RON97 sepatutnya adalah RM2.02 seliter, RON92 RM1.96 seliter dan LPG RM2.27 sekilogram, sementara di Sabah, RON97 berharga RM2.02 seliter, RON92 (RM1.95), dan LPG (RM3.42), dan di Sarawak harga RON97 adalah pada RM2.01 seliter, RON97 (RM1.94), dan LPG (RM2.41).

Harga runcit diesel tempatan jauh lebih murah berbanding harga barangan petroleum itu di negara lain menyebabkan kerajaan mendapati lebih sesuai harganya dinaikkan sebagai langkah untuk mengurangkan bebanan subsidi kerajaan terhadap produk itu, katanya.

Harga barangan petroleum itu di Thailand kini ialah RM1.42 seliter, Filipina RM1.59 seliter dan Singapura RM1.71 sen seliter.

Harga diesel bagaimanapun lebih rendah di Brunei dan Indonesia, masing-masing pada harga 72 sen dan 60 sen seliter.

- Utusan Malaysia, 1 Mac 2005

Daftar bomoh

Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus | am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Sistem pendaftaran bomoh perlu dilaksanakan di negara ini bagi membendung aktiviti individu tertentu yang mengaku sebagai bomoh untuk menipu serta mengambil kesempatan ke atas pesakit.

Presiden Persatuan Pengguna Selangor dan Wilayah Persekutuan, Mohd Yusof Abdul Rahman, mengutarakan cadangan itu berikutan peningkatan kes berkenaan yang agak ketara sejak kebelakangan ini.

Menurut Mohd Yusof, masyarakat tempatan sememangnya mudah terpedaya dengan pelbagai janji palsu yang ditaburkan individu yang tidak bertanggungjawab, semata-mata untuk mengambil kesempatan di atas kelemahan mereka.

Katanya, menerusi sistem pendaftaran bomoh, kes penipuan akan dapat diselesaikan dengan mudah kerana bomoh yang terbabit dalam kegiatan seumpama itu akan dapat dikesan.

“Sekarang, pihak berkuasa sukar untuk mengesan kegiatan bomoh palsu kerana mereka tiada apa-apa pengenalan diri yang membuktikan kesahihan rawatan mereka.

“Sistem pendaftaran ini boleh mengawal lambakan bomoh palsu yang sejak akhir-akhir ini dan pada masa yang sama, dapat memastikan hanya individu yang betul-betul layak menjalankan rawatan kepada orang ramai.

“Orang ramai khususnya wanita diingatkan agar membawa teman jika ingin mendapatkan rawatan bomoh dan sekiranya mereka musykil mengenai kaedah rawatan yang diberi, segera laporkan kepada pihak berkuasa,” katanya.

Sementara itu, Mohd Yusof, turut mengingatkan orang ramai agar menyelidik terlebih dulu latar belakang bomoh sebelum mendapatkan khidmat mereka kerana bimbang terpedaya dengan iklan perubatan tradisional yang diwar-warkan.

“Perubatan moden sememangnya sudah terbukti berkesan namun jika ingin mencuba rawatan tradisional, tiada salahnya asalkan melalui jalan yang betul,” katanya.

Harian Metro Jumaat lalu melaporkan seorang suri rumah, Azizah Ahmad yang kerugian RM11,000 apabila ditipu bomoh palsu yang berjanji mengubati penyakitnya.

Azizah akhirnya sedar dirinya ditipu selepas mendapati sakit yang dialaminya tidak berkurangan walaupun menerima pelbagai rawatan daripada bomoh berkenaan sejak empat bulan lalu.

Jurucakap Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak semalam mengesahkan menerima laporan itu namun enggan mengulas lanjut kerana sehingga semalam tiada sebarang tangkapan dilakukan.


- Harian Metro, 28 Februari 2005