Isnin, April 30, 2007

ATASI SEGERA KEKURANGAN MINYAK MASAK

Para pengguna di Selangor, Perak, Pahang dan Johor dilaporkan menghadapi masalah untuk mendapat bekalan minyak masak paket 1 kilogram. Ada peniaga pula mendakwa mereka tidak menjual minyak masak paket kerana pembekal menetapkan harga melebihi harga siling yang ditetapkan oleh kerajaan. Pada masa ini harga siling bagi minyak masak paket 1 kilogram sebanyak RM2.50.

FOMCA memandang serius dengan masalah kekurangan minyak masak ini. Nampaknya apa yang berlaku kepada krisis kekurangan gula pasir dahulu telah melanda kepada minyak masak pula. Kerajaan perlu mengambil langkah segera bagi mengatasi masalah kekurangan minyak masak ini agar apa yang berlaku kepada gula pasir dahulu tidak berulang lagi.

Berdasarkan kepada masalah yang dihadapi ketika krisis gula dahulu dan kini minyak masak, ia disebabkan oleh sikap pembekal atau pemborong yang menjual melebihi daripada siling yang ditetapkan. Akta kawalan Harga 1946, meletakkan 11 barangan keperluan di bawah harga kawalan secara pentadbiran. Kawalan harga tersebut bermaksud peruncit tidak boleh menjual melebihi daripada siling yang ditetapkan kepada pengguna. Walau bagaimanapun, Akta ini tidak mengenakan kawalan harga terhadap pembekal atau pemborong. Sekiranya pembekal atau pemborong ini meletakkan harga melebihi harga siling, maka peruncit akan menghadapi masalah untuk menjual barangan mereka pada harga siling yang ditetapkan kerana ia akan menyalahi peraturan. Langkah yang biasa diambil oleh peruncit bagi mengatasi masalah ini ialah dengan tidak menerima bekalan barangan keperluan tersebut.

Di sinilah letaknya masalah yang terdapat dalam sistem kawalan harga yang ditetapkan oleh kerajaan. Kawalan harga sepatutnya juga dibuat di peringkat pengilang dan pemborong. Ini memastikan struktur harga yang ditetapkan di peringkat-peringkat ini tidak melebihi harga siling.

Oleh itu, FOMCA meminta agar kerajaan mengkaji semula struktur penetapan harga siling bagi barang kawalan ini agar ia ditetapkan di peringkat pengilang, pemborong dan peruncit.

Selain itu, kerajaan juga perlu memastikan bahawa bekalan barangan keperluan asas pengguna tidak dimonopoli oleh sekumpulan syarikat sahaja. Ia perlu dibuka seluas-luasnya kepada syarikat-syarikat lain dengan menetapkan mereka perlu memohon lesen terlebih dahulu bagi memastikan kawalan dan pemantauan dapat dilaksanakan.

FOMCA berharap kerajaan dapat mengatasi segera kekurangan bekalan minyak masak paket 1 kilogram ini dengan segera agar para pengguna tidak berhadapan dengan masalah untuk mendapatkannya.

Sungai kotor selagi sikap tak berubah

KENYATAAN tegas Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Azmi Khalid mengenai kegagalan kempen ‘Cintailah Sungai Kita’ memang tepat memandangkan kegagalan kempen yang dilaksanakan sejak 14 tahun lalu.

Bagaimanapun, cadangan memberikan peruntukan RM7 juta untuk mengadakan kempen baru, dengan wang RM10,000 diberikan kepada Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) adalah tindakan agak mengejutkan dan tidak wajar.

Walaupun banyak wang dan masa digunakan untuk menjayakan kempen berkenaan, aktiviti kempen ini gagal mencapai sasarannya di kalangan masyarakat. Satu punca kegagalan ialah pendekatan digunakan sepanjang kempen.

Ia tidak mungkin dapat memberikan kesedaran kepada masyarakat dengan hanya meletakkan papan tanda, menjalankan kegiatan landskap dan slogan yang hebat.

Untuk mengubah pemikiran masyarakat, kegiatan perlu dijuruskan kepada orang perseorangan bagi mewujudkan ‘perasaan kepunyaan’ masyarakat terhadap sungai.

Walaupun tiada petanda jelas bahawa kegagalan sama akan berulang dalam kempen kedua bernilai RM7 juta ini, dengan memberikan peruntukan RM10,000 kepada setiap Adun dan Ahli Parlimen belum tentu kesedaran mencintai kebersihan sungai sampai kepada masyarakat.

Tambahan pula, mereka yang menjadi wakil rakyat perlu menjalankan peranan ini secara sukarela, iaitu sesuatu yang tidak pernah berlaku pada masa lalu.

Adalah wajar jika peruntukan berkenaan disalurkan kepada sekolah yang terletak berhampiran sungai. Kajian dan penyelidikan di seluruh dunia menunjukkan untuk melahirkan kesedaran yang tinggi terhadap alam sekitar di kalangan masyarakat ialah dengan menukar pemikiran mereka sejak kecil lagi.

Oleh itu, sekolah sebagai institusi awam perlu menjadi saluran bagi mendidik pelajar mengenai alam sekitar dan pemuliharaan sungai.

Satu lagi kaedah memastikan pembabitan sekolah dan pelajar ialah dengan merombak kelab alam sekitar sedia ada atau mewujudkan kelab pemuliharaan sungai dengan peruntukan secara tahunan bagi memastikan program dijalankan berterusan.

Kelab ini juga boleh jadi teladan bagi persatuan penduduk di kawasan taman atau kampung berhampiran sungai. Sementara Adun dan Ahli Parlimen perlu berperanan memberikan tunjuk ajar kepada kelab berkenaan agar ia mencapai matlamat, iaitu mewujudkan kesedaran mengenai pentingnya sungai.

Dengan ini mereka akan memastikan sungai tidak dicemari. Mereka juga akan mengambil langkah memastikan sisa buangan dapur seperti pencuci pakaian yang tidak boleh dibiodegrasikan, sisa minyak masak dan bahan kimia yang digunakan di rumah tidak mengalir ke longkang dan seterusnya ke sungai.

Selain itu, mereka juga dapat mendidik masyarakat mengenai bahaya menggunakan bahan kimia yang boleh merosakkan alam sekitar.

Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) yakin pembabitan masyarakat pada peringkat akar umbi dalam usaha pemuliharaan sungai amat penting. Selain dapat mengurangkan tahap pencemaran, mereka juga boleh menjadi pemantau bagi memastikan industri yang beroperasi di sekitar perumahan mereka, tidak mencemarkan sungai. Pendekatan ini terbukti berjaya di beberapa negara seperti Eropah, Amerika Syarikat, Jepun dan negara membangun seperti Filipina dan India.

Sudah tiba masanya kita mengambil pendekatan baru. Pendekatan ini bukan saja dapat mewujudkan kesedaran, tetapi juga mendidik dan melatih sekumpulan ahli masyarakat mengenai kesan negatif daripada amalan seharian terhadap sungai, masalah kesihatan yang akan dihadapi dan kekurangan air jika pencemaran sungai ini tidak diatasi.

Walaupun tugasan ini agak sukar dilaksana, ia boleh berjaya jika mendapat kerjasama seluruh anggota masyarakat.

MARIMUTHU NADASON,
Presiden, Gabungan Persatuan Pengguna
Malaysia (Fomca)

Surat & Emel, Berita Harian
28 April 2007

Jumaat, April 20, 2007

WAJIBKAN KERETA TERPAKAI DIPERIKSA PUSPAKOM SEBELUM DIJUAL

Kenyataan yang dibuat oleh Ketua Pegawai Eksekutif Puspakom, Datuk Salamat Wahit, bahawa Puspakom berjaya mengesan 1,200 kereta potong dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini dengan purata  20 buah dikesan setiap hari amat membimbangkan pemilik kereta terpakai persendirian.


Puspakom dapat mengesan kereta potong ini apabila kereta berkenaan membuat pemeriksaan di Puspakom untuk tujuan pembiayaan oleh syarikat kewangan. Bagaimana pula dengan kereta yang tidak perlu melalui proses pemeriksaan seperti kereta yang dibeli secara tunai, dibiayai melalui syarikat kredit atau kereta lelong.


Pada masa ini hampir semua syarikat kewangan telah mewajibkan semua syarikat kereta terpakai melakukan pemeriksaan di Puspakom terlebih dahulu sebelum mereka meluluskan pembiayaan pinjaman. Oleh sebab itu Puspakom berjaya mengesan kereta potong ini dan ini menyelamatkan pengguna daripada masalah besar yang akan mereka hadapi kelak.


Apa yang mengusarkan ialah kedudukan kereta terpakai sebelum syarikat kewangan mewajibkan pemeriksaan tersebut. Mungkin terdapat banyak kereta potong yang sedang menjalar di jalan raya tanpa disedari oleh pemilik kereta tersebut. Hanya apabila berlaku sesuatu seperti kemalangan atau pemeriksaan secara terperinci di bengkel, barulah mereka mengetahui tentang kedudukan sebenar kereta tersebut. Apabila pemeriksaan dilakukan di Puspakom, kereta ini disahkan sebagai kereta potong dan JPJ  akan membatalkan pendaftaran kereta tersebut atau lebih dikenali sebagai kereta lupus.


Apabila ini berlaku, pemilik kereta tersebut tidak lagi boleh menggunakan kereta tersebut. Yang lebih teruk lagi, mereka masih perlu membayar kepada syarikat kewangan sekiranya masih terdapat baki bayaran kereta yang belum dijelaskan.


Kementerian Pengangkutan perlu mengambil langkah proaktif dalam hal ini. Mereka perlu mewujudkan peraturan agar semua kereta terpakai mesti melakukan pemeriksaan di Puspakom sebelum dijual kepada pengguna sama ada ia dibuat melalui pembiayaan syarikat kewangan, syarikat kredit, pembelian secara tunai dan kereta lelong. Peraturan ini pastinya akan menyelamatkan pengguna daripada terbelenggu dengan masalah kereta potong ini.


Kerajaan juga perlu melakukan pemantauan di bengkel-bengkel kereta dan kedai menjual alat ganti terpakai agar mereka ini tidak melakukan aktiviti memasang kereta potong.


Puspakom juga tidak boleh mengambil mudah dengan peranan mereka sebagai satu-satunya syarikat konsesi yang menjalankan pemeriksaan kenderaan. Mereka perlu memastikan bahawa peralatan yang digunakan adalah yang terkini dan tidak terdapat sebarang kecuaian tenaga kerja.


Dalam pada itu, bakal pembeli kereta terpakai perlu meminta syarikat kereta terpakai menunjukkan menjadikan amalan meminta sijil pengesahan pemeriksaan Puspakom terlebih dahulu sebelum membuat pembelian.


Selain itu, para pemilik kereta terpakai juga perlu mengambil kesempatan daripada tawaran Puspakom untuk membuat pemeriksaan percuma kepada kenderaan persendirian  pada 17 April sehingga 30 April ini sempena dengan Kempen Keselamatan Jalanraya Sejagat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Dengan melakukan pemeriksaan tersebut, mereka akan mempunyai keyakinan sepenuhnya bahawa kereta yang sedang mereka pandu itu bukannya kereta potong.



JANGAN MEMPERJUDIKAN NASIB

Majlis Fatwa Kebangsaan dalam persidangannya  pada 12 April 2007 telah mengharamkan pelaburan melalui internet. Syabas diucapkan kepada Ahli Majlis Fatwa kerana telah memberikan perhatian serius tentang masalah yang dihadapi oleh para pengguna pada hari ini.


Memang pelaburan melalui internet ini telah berleluasa sejak beberapa tahun yang lalu sehingga ramai yang telah terjebak dengannya. Walaupun ada yang telah mengecapi hasil daripada pelaburan tersebut, namun masih ramai lagi yang hanya “menggigit jari” sahaja kerana tidak mendapat pulangan sebagaimana yang diharapkan.


Para pengguna perlu mempunyai kesedaran bahawa mereka tidak seharus mudah terpedaya dengan pelbagai taktik dan teknik pelbagai pihak yang ingin menarik mereka untuk melabur dalam sesuatu pelaburan yang tidak pasti kedudukannya.


Sebelum melabur, periksa terlebih dahulu melalui Suruhanjaya Sekuriti atau Bank Negara Malaysia. Tindakan Suruhanjaya Sekuriti menyenaraihitamkan syarikat pelaburan melalui internet tanpa lesen dan menutup laman web tersebut amat dialu-alukan agar laman web tersebut tidak lagi dapat menarik pelabur yang lain.


Para pengguna tidak wajar mengambil sikap “mencuba nasib” dalam hal ini. Dan jangan salahkan nasib yang tidak baik sekiranya telah terjerat. Mereka sendiri yang perlu disalahkan kerana gagal membuat pertimbangan yang waras.


Sebenarnya sikap berwaspada ini tidak hanya tertumpu kepada pelaburan internet sahaja. Dalam hal-hal yang lain juga mereka perlu berhati-hati seperti membeli melalui internet, jualan langsung, gores dan menang, melanggan perkhidmatan melalui telefon bimbit dan sebagainya.



Rabu, April 11, 2007

KAWALAN MEROKOK: HARGA ROKOK FAKTOR MENARIK PEROKOK

Muhammad Sha'ani Abdullah
Tue | Apr 10, 07 | 12:40:43 PM

Kenapakah tembakau suatu keutamaan kesihatan umum?

Tembakau merupakan penyebab kedua terbesar kematian di dunia. Ia menyebabkan kematian dewasa satu dalam sepuluh seluruh dunia(5 juta kematian setahun)Jika tabiat merokok berterusan akan menyebabkan kematian hampir 10 juta setahun sehingga tahun 2020. Separuh daripada bilangan perokok kini-yakni hampir 650 juta orang-akan mati akibat tembakau.

Tembakau adalah faktor risiko penyakit keempat penting di dunia. Beban kos tembakau juga adalah dasyat. Tambahan pula kos rawatan kesihatan umum untuk merawat penyakit-penyakit berpunca penggunaan tembakau, tembakau juga membunuh orang pada usia puncak produtivitinya, menghilangkan tempat gantung bagi keluarga-keluarga dan negara tenaga kerja yang sihat.

Tembakau dan kemiskinan berkait rapat. Samping kesan buruk secara langsung terhadap kesihatan, tembakau juga menyebabkan kekurangan pemakanan, kos kesihatan yang tinggi serta kematian bayi.

Ia juga menyumbangkan terhadap buta huruf dan menjerumuskan kadar kemiskinan.

Pengalaman menunjukkan bahawa terdapat banyak cara-cara yang berkesan dan murah untuk mengawal tabiat merokok dalam keadaan-keadaan yang berlainan.

Strategi yang berkesan adalah dasar-dasar umum seperti:

  • pengharaman iklan langsung dan tidak langsung
  • cukai ke atas tembakau
  • kenaikan harga rokok
  • suasana bebas asap rokok di umum dan tempat kerja dan
  • gambar-gambar menunjukkan label amaran grafik pada bungkusan.

Kesemua langkah-langkah ini telah dibincangkan dalam peruntukan-peruntukan di bawah Konvensyen Rangka Kerja Bagi kawalan Tembakau (FCTC)WHO.

Malangnya langkah-langkah kesihatan awam Malaysia dilemahkan oleh langkah-langkah syarikat tembakau multinasional terkemuka.

Syarikat-syarikat ini telah lama mengelak daripada sekatan periklanan dengan menjalankan amalan periklanan tidak langsung yang menggunakan jenama, satu masalah yang perlu ditangani negara dengan mengharamkan iklan secara menyeluruh pada tahun 2003.

Kini syarikat-syarikat itu sedang berusaha untuk melemahkan kenaikan cukai tembakau dengan menawarkan diskaun dan menambah bilangan rokok dalam peknya.

Setiausaha Agung FOMCA

Harakahdaily

Government needs bigger health budget

March 27, 2007

Star: KUALA LUMPUR: Malaysia’s current annual health budget of RM10bil is not enough and should be doubled so that the people can enjoy better healthcare.

And even after doubling the budget, the amount would still be below the World Health Organisation’s recommendation of RM25bil or 5% of the country’s gross domestic product, according to the Coalition Against the Privatisation of Healthcare secretary Dr D. Jeyakumar.
The coalition is a composition of 81 non-governmental organisations.

“The increase in allocation for the improvement of health facilities can come from taxation and Petronas revenue of RM50bil last year.

“It is the responsibility of the Government to ensure that all citizens and other residents have access to safe and adequate healthcare.

“There should not be any general services tax to supplement the health budget,” Dr Jeyakumar said at a recent healthcare seminar organised by Fomca at Universiti Malaya.
He said it was ironic that the Government was the largest shareholder of groups managing private hospitals.

“On one hand, the Government is in charge of building and maintaining public hospitals and, at the same time, the Government, through the Finance Ministry owns a major stake in private hospitals.

“It is not proper for the Government to have its feet in the public and private sector. More of the public can be served if the Government cuts its commitments in the private sector,” Dr Jeyakumar said.

Selasa, April 10, 2007

Fomca gesa ambil tindakan ejen penipu

KUALA LUMPUR: “Tidak boleh dibiarkan dan perlu ambil tindakan segera,” kata Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman, mengenai tindakan segelintir ejen syarikat jualan langsung yang tergamak menipu golongan orang kurang upaya (OKU) semata-mata mahu mengaut keuntungan mudah.

Katanya, tindakan ejen seperti itu bertentangan dengan pelan pemasaran asal seperti dikemukakan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

Beliau berkata, kebanyakan syarikat jualan langsung kini lebih menekankan penajaan ahli baru dan setiap ahli baru perlu membeli sejumlah produk dengan nilai tertentu bagi membolehkan mereka memperoleh insentif ditawarkan.

Sebaliknya, kata beliau, KPDNHEP menetapkan syarikat jualan langsung menekankan penjualan produk mereka terus kepada pengguna yang akan menggunakan produk itu.

Justeru, katanya, kerajaan perlu bertindak segera, termasuk mengambil tindakan mengikut Akta Jualan Langsung bagi memastikan orang ramai tidak terus jadi mangsa pihak tidak bertanggungjawab.

“Hari ini, ada kira-kira 600 syarikat jualan langsung dan hanya sedikit mendaftar dengan Persatuan Jualan Langsung Malaysia (DSAM). Jadi syarikat yang tidak mendaftar dengan mana-mana persatuan jualan langsung inilah yang banyak menjalankan operasi menyalahi peraturan.

“Mereka bukan saja mengamalkan operasi ala skim piramid atau jadi dalang kepada penipuan skim gores dan menang, malah terbabit dalam penipuan seperti ini,” katanya yang turut mengakui Fomca turut menerima aduan penipuan daripada OKU.

Mohd Yusof berkata, selain OKU, mereka yang menghadapi kegemukan juga sering jadi mangsa pihak tidak beretika itu bagi memastikan produk mereka berjaya dijual.

“Sebenarnya, kes mangsa ditipu sudah banyak disiarkan media dan saya pasti ramai lagi menjadi mangsa ejen syarikat jualan langsung ini, tetapi mereka tidak tahu hendak buat apa atau saluran mana harus diikuti.

“Saya sarankan mangsa tampil buat aduan kepada Pusat Aduan Pengguna Nasional untuk tindakan selanjutnya,” katanya.

Metro Ahad, 8 April 2007

Naik harga rokok RM10 -- FOMCA, Persatuan Pengguna Islam desak kerajaan kenakan cukai lebih tinggi

Oleh: NORILA DAUD

KUALA LUMPUR 7 April – Dua buah persatuan pengguna hari ini mendesak kerajaan mengenakan cukai jualan yang lebih tinggi supaya sekotak rokok 20 batang yang dijual di negara ini berharga sekurang-kurangnya RM10.

Mereka percaya tindakan menaikkan cukai jualan tersebut mampu menghalang syarikat-syarikat rokok multinasional daripada menurunkan harga rokok sesuka hati.

Setiausaha Agung Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhammad Sha’ani Abdullah berkata, harga rokok yang tinggi berupaya mengurangkan tabiat merokok di kalangan rakyat Malaysia.

Beliau berkata, cukai jualan rokok yang rendah menyebabkan syarikat-syarikat rokok masih mampu menampung kenaikan cukai tersebut.

‘‘Untuk menambah jualan, mereka sanggup pula menurunkan harga rokok.

“Kami percaya syarikat-syarikat itu boleh dihalang daripada berbuat demikian jika kerajaan menaikkan cukai jualan rokok setinggi mungkin supaya sekotak rokok berisi 20 batang dijual pada harga RM10,’’ katanya kepada Mingguan Malaysia.

Muhammad Sha’ani berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek yang memberi amaran kepada syarikat-syarikat rokok multinasional supaya menghentikan perang harga rokok sesama mereka dalam tempoh dua minggu.

Soi Lek menegaskan, kerajaan akan campur tangan mengawal harga rokok jika perang harga rokok itu tidak dihentikan. Beliau memberi contoh, ada rokok kini dijual serendah RM3 untuk kotak 20 batang.

Semalam, Soi Lek menemui wakil-wakil syarikat rokok multinasional JT International (JTI), British American Tobacco (BAT) serta Philip Morris di Melaka bagi menyatakan amaran kerajaan itu.

Menurut Muhammad Sha’ani, sekiranya syarikat-syarikat rokok mampu mengurangkan harga rokok, ia bermakna kenaikan cukai pada kadar 50 sen sehingga RM1 sekotak masih boleh ditampung oleh syarikat-syarikat berkenaan.

Harga rokok, kata beliau, sepatutnya dinaikkan pada kadar yang benar-benar memberi kesan kepada perokok.

“Hanya jika perokok benar-benar terbeban baru mereka terpaksa meninggalkan terus tabiat merokok dan ini kelak akan mengurangkan jumlah orang yang menghisap rokok,” kata Muhammad Sha’ani.

FOMCA berpendapat tindakan syarikat-syarikat rokok menurunkan harga rokok akan menghalang usaha kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan untuk mengurangkan jumlah perokok di negara ini dan seterusnya membanteras kes-kes penyakit berkaitan rokok di kalangan rakyat.

Pengarah Projek Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Noor Nirwandy Mat Noordin pula menyifatkan tindakan syarikat-syarikat rokok multinasional menurunkan harga rokok sebagai keterlaluan dan mencabar kerajaan.

‘‘Mereka kena patuh kepada polisi kerajaan untuk mengurangkan jumlah perokok dan bukan menurunkan harga rokok bagi menambah jualan,’’ katanya.

Noor Nirwandy menyatakan sokongan terhadap arahan Kementerian Kesihatan agar syarikat-syarikat rokok multinasional menghentikan perang harga rokok dalam tempoh dua minggu.

Katanya, kerajaan juga harus menggariskan peraturan yang lebih jelas kepada syarikat pengeluar rokok agar perkara yang sama tidak berulang lagi pada masa akan datang.

Sementara itu, firma pengimport rokok Bracco Resources Sdn. Bhd. berpendapat, syarikat-syarikat rokok tiada asas kukuh untuk menurunkan harga rokok melainkan untuk memancing pelanggan membeli rokok keluaran mereka.

Pengurus Besar syarikat itu, Buhari Mohamed berkata: ‘‘Tiada asas untuk harga rokok diturunkan kerana kadar cukai sudah ditetapkan melainkan pengeluar membeli harga tembakau pada kadar yang murah atau memperolehnya secara percuma.’’

Pengguna hari ini, kata Buhari, amat berhati-hati dalam berbelanja dan kerana itu sekotak rokok berharga RM7 kurang mendapat sambutan.


Mingguan Malaysia, 8 April 2007

Khamis, April 05, 2007

HENTI SEGERA PROMOSI KAD KREDIT

ARAHAN kerajaan agar syarikat-syarikat kewangan menghentikan promosi kad kredit secara agresif amat wajar sekali. Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA) mengalu-alukan langkah kerajaan ini kerana syarikat-syarikat kewangan didapati begitu rancak memasarkan kad kredit mereka, termasuk di pusat-pusat membeli-belah dengan menawarkan pelbagai tawaran untuk memancing pengguna menjadi pelanggan kad kredit mereka.

Sehinggakan ada di antara syarikat kewangan ini yang menggunakan khidmat ejen-ejen pemasaran yang diberikan komisen tertentu apabila berjaya menarik pelanggan yang baru.

Selebihnya, ada juga ejen-ejen ini yang merayu pengguna supaya menjadi pelanggan kerana belum lagi dapat pelanggan pada hari tersebut.

Malah mereka mencadangkan agar pelanggan tersebut membatalkan semula kad kredit tersebut jika mereka tidak mahu menggunakannya. Senario sebegini banyak dilaporkan oleh pengguna-pengguna khususnya di Lembah Klang.

Terdapat juga beberapa syarikat kewangan yang menghantarkan cek dengan jumlah tertentu kepada pelanggan mereka, yang kemudiannya boleh ditunaikan ke dalam akaun mereka untuk digunakan. Pelanggan boleh membayar balik dalam tempoh tertentu tanpa dikenakan sebarang faedah.

Inilah antara cara yang digunakan oleh mereka untuk menarik pelanggan baru untuk menggunakan kad kredit dan pelanggan lama bagi terus memakai ‘wang plastik’ berkenaan.

Taktik yang digunakan oleh syarikat-syarikat kewangan ini secara jelas untuk menarik pengguna agar terus berhutang dengan mereka dengan bayaran balik minimum yang rendah, iaitu lima peratus sebulan.

Malah syarikat kewangan yang terbesar di negara ini, telah menawarkan bayaran balik serendah RM25 sebulan. Syarikat kewangan ini juga menawarkan pakej memiliki tiga kad kredit sekali gus iaitu MasterCard, Visa dan American Express, kepada pelanggan baru mereka.

Tidak hairanlah apabila syarikat-syarikat kewangan ini begitu ghairah mendapatkan pelanggan baru, mereka tidak memberikan perhatian terhadap status kewangan bakal pelanggan baru ini. Akibatnya, ramai di kalangan mereka yang telah terperangkap di kancah hutang sehingga akhirnya diisytiharkan muflis. Kita merasakan ini antara punca ramai pemegang kad jatuh bankrap.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk M. Kayveas baru-baru ini telah membuat kenyataan bahawa seramai 153,676 orang diisytihar muflis sehingga bulan Februari 2007 kerana gagal menjelaskan hutang kad kredit.

Manakala tunggakan pinjaman melalui kad kredit sehingga Disember 2006 pula berjumlah hampir RM20 bilion. Demikian juga kenyataan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit tentang sejumlah 13,596 pemegang kad kredit yang dikenakan tindakan muflis sepanjang tahun 2006.

Walaupun jumlah hutang tertunggak pemegang kad kredit ini dianggap sebagai tidak membimbangkan oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin, iaitu kurang daripada lima peratus daripada jumlah keseluruhan pinjaman negara sebanyak RM500 bilion, namun bagi FOMCA, jumlah mereka yang muflis disebabkan oleh kad kredit amat membimbangkan.

Jika tindakan promosi agresif kad kredit oleh syarikat kewangan tidak dihentikan segera, jumlah pemegang kad kredit yang muflis kian meningkat dan sudah tentu ia sedikit sebanyak akan menjejaskan kedudukan ekonomi negara.

FOMCA berharap arahan kerajaan ini akan dipatuhi oleh syarikat-syarikat kewangan dan dipantau dengan teliti oleh Bank Negara.


Utusan Malaysia, Pendapat
5 April 2005

BANK PATUT KURANG PROMOSI KAD KREDIT

ARAHAN kerajaan agar bank dan syarikat kewangan menghentikan promosi kad kredit secara agresif amat wajar bagi mengelakkan bertambah ramai pengguna terutama anak muda tertekan kerana dikelilingi hutang

Kementerian Kewangan sendiri akan mengadakan mesyuarat khas dengan bank bagi membincangkan isu pengawalan pengeluaran kad kredit yang dianggap terlalu agresif sehingga mendorong kepada penggunaan tidak sepatutnya.

Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) mengalu-alukan langkah kerajaan ini, kerana syarikat kewangan didapati begitu rancak memasarkan kad kredit mereka, termasuk di pusat beli-belah dengan menawarkan pelbagai tawaran untuk memancing pengguna menjadi pelanggan kad kredit mereka.

Ada antara syarikat kewangan ini yang menggunakan khidmat ejen pemasaran yang diberikan komisyen tertentu apabila berjaya menarik pelanggan baru.

Malah ada ejen yang merayu pengguna supaya menjadi pelanggan jika mereka belum mendapat pelanggan pada hari itu. Malah mereka mencadangkan pelanggan membatalkan semula kad kredit yang dimohon jika mereka tidak mahu menggunakannya.

Ada juga syarikat kewangan menghantarkan cek berjumlah tertentu kepada pelanggan, yang kemudian boleh ditunaikan ke dalam akaun mereka untuk digunakan. Pelanggan boleh membayar balik dalam tempoh tertentu tanpa dikenakan faedah.

Taktik yang digunakan syarikat kewangan ini secara jelas untuk menarik pengguna agar terus berhutang dengan bayaran balik minimum rendah, iaitu lima peratus sebulan.

Malah syarikat kewangan yang terbesar di negara ini, menawarkan bayaran balik serendah RM25 sebulan. Syarikat kewangan ini juga menawarkan pakej memiliki tiga kad kredit sekali gus iaitu MasterCard, Visa dan American Express, kepada pelanggan baru mereka.

Tidak hairanlah apabila syarikat kewangan ini begitu ghairah mendapatkan pelanggan baru tanpa memberikan perhatian terhadap status kewangan pelanggan baru. Akibatnya, ramai di kalangan mereka terperangkap dalam kancah hutang sehingga akhirnya diisytiharkan muflis.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk M Kayveas membuat kenyataan seramai 153,676 diisytihar muflis sehingga Februari 2007 kerana gagal menjelaskan hutang kad kredit.

Tunggakan pinjaman kad kredit sehingga Disember 2006 pula berjumlah hampir RM20 bilion. Demikian juga kenyataan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit mengenai 3,596 pemegang kad kredit yang dikenakan tindakan muflis sepanjang 2006.

Walaupun jumlah hutang tertunggak pemegang kad kredit ini dianggap tidak membimbangkan oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin, iaitu kurang daripada lima peratus daripada jumlah keseluruhan pinjaman negara sebanyak RM500 bilion, bagi Fomca, jumlah mereka yang muflis disebabkan kad kredit amat membimbangkan.

Jika tindakan promosi agresif kad kredit oleh syarikat kewangan tidak dihentikan, jumlah pemegang kad kredit muflis mungkin terus meningkat dan sudah tentu sedikit sebanyak menjejaskan kedudukan ekonomi negara.

Fomca berharap arahan kerajaan ini akan dipatuhi syarikat kewangan dan dipantau dengan teliti oleh Bank Negara.

Berita Harian, Surat & Emel
5 April 2007