Isnin, Februari 04, 2008

LARANGAN MOTOSIKAL DI LEBUH RAYA TAK SESUAI

KEPUTUSAN Kementerian Kerja Raya melarang penunggang motosikal menggunakan lebuh raya KL-Putrajaya dan beberapa lebuh raya lain harus ditimbang semula. Ini menafikan hak penunggang motosikal untuk menggunakan lebuh raya berkenaan.

Ada ramai kakitangan kerajaan dan mereka yang mempunyai urusan di Putrajaya menggunakan motosikal. Jumlah ini kian bertambah sekiranya kerajaan menaikkan harga petroleum dan kadar tol pada masa hadapan.

Dalam keadaan kos petroleum yang kian meningkat, serta kadar tol yang semakin tinggi, ramai memilih untuk menunggang motosikal ke tempat kerja atau ke sesuatu destinasi tertentu. Ini adalah pilihan kepada pengguna yang tidak mahu terbeban dengan kos pengangkutan yang meningkat.

Keputusan kerajaan melarang motosikal menggunakan lebuh raya seolah-olah tidak memberi peluang kepada pengguna mengurangkan kos pengangkutan mereka kerana menggunakan motosikal sebagai salah satu alternatif pengangkutan.

Pada 1 Jun 2007 Perdana Menteri ada mencadangkan agar semua lebuh raya baru mempunyai lorong berasingan untuk motosikal. Jelas bahawa Kementerian Kerja Raya dan Lembaga Lebuh Raya Malaysia seolah-olah tidak mempedulikan cadangan itu.

Amat dikesali apabila Kementerian Kerja Raya dan Lembaga Lebuh Raya boleh membenarkan pembinaan lebuh raya KL-Putrajaya dalam keadaan mereka menyedari lebuh raya itu tidak mempunyai lorong motosikal yang berasingan atau ruang bahu jalan yang lebar.

Langkah Kementerian Kerja Raya melarang mengguna motosikal di lebuh raya itu seolah-olah ingin menunjukkan keprihatinannya terhadap penunggang motosikal yang berhadapan dengan risiko kemalangan jika menggunakan lebuh raya itu, sedangkan daripada peringkat awal lagi, pihak Kementerian mengetahui bahawa ia tidak mempunyai lorong motosikal dan bahu jalan yang lebar.

Kerajaan sewajarnya bersikap adil terhadap pengguna motosikal apabila merangka pembinaan sesebuah lebuh raya. Nasib penunggang motosikal tidak wajar diabaikan dalam keadaan kerajaan sendiri menyedari risiko pengguna motosikal apabila menggunakan lebuh raya yang tidak mempunyai lorong motosikal yang berasingan.

Oleh itu, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) meminta kerajaan menimbang semula arahan larangan itu dan membina lorong motosikal berasingan di lebuh raya itu dan lebuh raya lain.

Emel & Surat, Berita Harian
2 Februari 2008

Jumaat, Februari 01, 2008

LARANGAN MOTOSIKAL DI LEBUH RAYA TIDAK WAJAR

KEPUTUSAN Kementerian Kerja Raya melarang penunggang motosikal menggunakan Lebuh Raya KL-Putrajaya dan beberapa lebuh raya lain merupakan langkah yang tidak wajar.

Ini telah menafikan hak penunggang motosikal untuk menggunakan lebuh raya tersebut.

Ramai kakitangan kerajaan dan mereka yang mempunyai urusan di Putrajaya menggunakan motosikal. Jumlah ini kian bertambah sekiranya kerajaan menaikkan harga petroleum dan kadar tol pada masa hadapan.

Dalam keadaan kos petroleum yang kian meningkat, serta kadar tol yang semakin tinggi, ramai yang memilih untuk menunggang motosikal ke tempat kerja atau ke sesuatu destinasi tertentu. Ini merupakan pilihan bagi pengguna yang tidak mahu terbeban dengan kos pengangkutan yang meningkat.

Keputusan kerajaan melarang motosikal menggunakan lebuh raya seolah-olah tidak memberi peluang kepada pengguna mengurangkan kos pengangkutan mereka dengan menggunakan motosikal sebagai salah satu alternatif pengangkutan.

Begitu juga keputusan ini bercanggah dengan permintaan Perdana Menteri pada 1 Jun 2007, agar semua lebuh raya baru mempunyai lorong motosikal yang berasingan.

Malah Perdana Menteri juga menyatakan bahawa kerajaan memang telah membuat keputusan untuk mewujudkan lorong berasingan bagi motosikal di lebuh raya. Jelas bahawa Kementerian Kerja Raya dan Lembaga Lebuh Raya Malaysia telah melanggar keputusan kerajaan ini.

Amat dikesali apabila Kementerian Kerja Raya dan Lembaga Lebuh Raya boleh membenarkan pembinaan Lebuh Raya KL-Putrajaya dalam keadaan mereka menyedari lebuh raya tersebut tidak mempunyai lorong motosikal yang berasingan atau ruang bahu jalan yang lebar.

Langkah Kementerian Kerja Raya melarang mengguna motosikal di lebuh raya tersebut seolah-olah ingin menunjukkan keprihatinannya terhadap penunggang motosikal yang berhadapan dengan risiko kemalangan jika menggunakan lebuh raya itu, sedangkan dari peringkat awal lagi, pihak kementerian telah mengetahui bahawa ia tidak mempunyai lorong motosikal dan bahu jalan yang lebar.

Kerajaan sewajarnya bersikap adil terhadap pengguna motosikal apabila merangka pembinaan sesebuah lebuh raya. Nasib penunggang motosikal tidak wajar diabaikan dalam keadaan kerajaan sendiri menyedari risiko pengguna motosikal apabila menggunakan lebuh raya yang tidak mempunyai lorong motosikal yang berasingan.

Oleh itu, Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) meminta kerajaan menarik balik perintah larangan tersebut dan membina lorong motosikal berasingan di lebuh raya berkenaan dan lebuh raya yang lain, seperti yang diminta oleh Perdana Menteri.

Forum, Utusan Malaysia
4 Februari 2008