Jumaat, April 11, 2008

MENYEKAT MANIPULASI HARGA

Harga barangan terkawal harus terus dipantau dengan tindakan yang lebih progresif seperti membuka pasaran untuk lebih ramai pengimport.


MATLAMAT kawalan harga untuk memberi keselesaan hidup pengguna berpendapatan rendah menyebabkan pengeluar kurang insentif untuk mengeluarkan barangan.


MASYARAKAT pengguna negara ini sudah tentunya menarik nafas lega apabila Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna yang baru, Datuk Shahrir Samad berkata, kerajaan boleh mengatasi masalah kekurangan bekalan dan kenaikan harga barangan menerusi langkah mengimport barangan berkenaan.

Kaedah tersebut juga dikatakan boleh menghentikan manipulasi oleh peniaga dan pengeluar barangan tempatan yang selama ini mempunyai kuasa bagi menentukan kuantiti dan harga barangan bagi pasaran dalam negara.

Kalau hendak diikutkan, para pengguna negara ini sudah terlalu lama menjadi mangsa sikap segelintir peniaga yang rakus menaikkan harga barangan terutama menjelang musim perayaan. Pengguna sememangnya ternanti-nanti tindakan tegas kerajaan untuk membendung sikap yang tidak bertanggungjawab itu.

"Kerajaan bertanggungjawab memastikan keselesaan hidup yang baik untuk semua rakyat Malaysia. Golongan berpendapatan rendah mesti diberi bantuan supaya mereka boleh menghadapi beban kos sara hidup yang semakin meningkat.

"Harga barangan terkawal harus terus dipantau dengan tindakan yang lebih progresif seperti membuka pasaran untuk lebih ramai pengimport," kata Muhammad Sha'ani Abdullah, Ketua Eksekutif merangkap Setiausaha Agung, Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA).

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Shahrir mengenai kemungkinan langkah yang boleh diambil kerajaan bagi menghentikan manipulasi harga barangan serta menjamin bekalan dan harga barangan yang lebih berpatutan.

Menurut Muhammad Sha'ani, sistem kawalan harga tidak kemas yang tidak mengambil kira kos pengeluaran atau pengimportan atau pun kos melepas seperti berlaku ke atas minyak sawit akan menjadi insentif negatif kepada pengeluar atau pengimport untuk terus membekalkan barangan yang terlibat kepada pengguna di Malaysia.

Sebagai peniaga yang bergantung kepada keuntungan untuk kemandirian (survival), peniaga tidak boleh menanggung kerugian, tambahnya.

"Jika peniaga tidak dapat satu margin keuntungan yang munasabah dari segi kos kewangan, mereka akan menaikkan harga. Jika harga barangan ini dikawal, mereka sama ada akan menghentikan pengeluaran ataupun pengimportan.

"Ada juga pengeluar seperti pengeluar besi batang keluli dan simen terpaksa menjual hasil keluaran pada harga kawalan tetapi mengenakan pelbagai caj tambahan untuk menampung kos pengeluaran yang melebihi harga kawalan," kata beliau.

Dalam keadaan tersebut, katanya, pengeluaran lesen dan permit import akan memberi manfaat dari segi tambahan bekalan untuk mengawal peningkatan harga runcit.




Langkah itu juga, katanya akan mempengaruhi pengeluar tempatan untuk bersaing dengan berusaha lebih cekap dalam proses pengeluaran dan sistem pengedaran ke pasaran.

"Sebagai contoh bekalan gula pasir dan tepung gandum diimport oleh sebilangan kecil pengimport yang diberi lesen. Bilangan kecil ini boleh memanipulasi pasaran barangan ini dengan mudah. Juga dengan kedudukan seakan monopoli mereka tidak akan berusaha untuk mencari sumber bekalan alternatif bagi mendapatkan bekalan gula dan tepung gandum dengan harga yang lebih kompetitif," jelas beliau.

Dalam hal daging ayam pula, tambahnya, walaupun kos pengeluaran tidak bertambah pada waktu permintaan meningkat dengan alasan permintaan yang tinggi, pengeluar masih menuntut harga lebih.

"Keadaan seperti ini perlu dipantau dengan langkah awalan harus disediakan supaya pengimportan bermusim dilaksanakan untuk mengawal tekanan pasaran sewaktu musim perayaan yang akan menyebabkan harga meningkat," tambahnya.

Menurut Muhammad Sha'ani, pembekal dapat memanipulasi pasaran tempatan untuk kepentingan mereka kerana Malaysia adalah sebuah pasaran kecil.

"Bilangan pengimport dan pembuat yang kecil membuatkan mereka bekerja sebagai kartel untuk menguatkan kelebihan seperti pembahagian kawasan pengedaran, penetapan harga dan penetapan kuantiti bekalan," jelasnya

Beliau memberitahu, sekiranya kerajaan mengenakan kawalan harga ke atas barangan biasa (standard), pihak pembekal akan bertindak dengan tidak mengeluarkan barangan standard.

Sebaliknya, tambah beliau, pihak berkenaan akan beralih kepada rumusan yang bukan standard seperti tepung gandum dan roti diperkaya dengan vitamin untuk mengelakkan peraturan kawalan harga.

Beliau memberitahu, meskipun matlamat kawalan harga adalah untuk memberi keselesaan hidup kepada pengguna berpendapatan rendah, tindakan yang sedemikian juga menyebabkan pengeluar kurang insentif untuk mengeluarkan barangan.

"Ada ketika pembekal terus menghentikan bekalan barangan standard dan pengguna terpaksa membeli keperluan dengan harga yang lebih tinggi kerana tiada pilihan.

"Keadaan ini lebih parah di kawasan luar bandar kerana pengguna luar bandar tidak mempunyai pilihan dari segi premis jualan dan peniaga kecil luar bandar juga bergantung kepada pengedar-pengedar kecil untuk bekalan," katanya.

Muhammad Sha'ani bagaimanapun berpendapat tidak adil tindakan undang-undang dikenakan ke atas peruncit kerana penetapan harga dikawal oleh pengedar dan pemborong.

"Tindakan undang-undang yang ketat memutuskan bekalan keperluan kepada pengguna luar bandar," kata beliau.

Dalam masa yang sama, kata beliau, kawalan harga juga lebih menguntungkan pengguna berpendapatan tinggi kerana golongan itu menggunakan kuantiti yang banyak berbanding pengguna berpendapatan rendah.

"Bahan mentah yang disubsidi digunakan bagi menghasilkan barangan eksport dan ini sebenarnya memberi faedah kepada pengguna di luar negara yang membeli barangan tersebut," katanya.

Muhammad Sha'ani berpendapat sekiranya subsidi barangan keperluan mahu dikurangkan, ia mesti dibuat secara berperingkat.

Katanya, mekanisme sokongan sara hidup yang lebih menyasarkan kepada golongan berpendapatan rendah berdasarkan pendapatan per kapita perlu direncana dan dilaksanakan segera. - Bernama


Kosmo, 10 April 2008

Selasa, April 08, 2008

PENDEKATAN KONSEP `BINA DAN JUAL’ LEBIH ADIL

GABUNGAN Persekutuan Pengguna Malaysia (Fomca) tetap dengan pendirian mereka mahu kerajaan meminda Akta Pemaju Perumahan dengan mewajibkan semua pemaju melaksanakan konsep ‘bina dan jual’ bagi menangani masalah projek terbengkalai yang mendatangkan masalah kepada pembeli selama ini.

Pengarah Komunikasinya, Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata meskipun semua pihak menyedari dengan pelaksanaan sepenuhnya konsep itu akan menyebabkan kenaikan harga rumah sebanyak 10 hingga 20 peratus, ia masih boleh diterima kerana pembeli berpeluang membuat pilihan tepat dan membeli rumah berdasarkan kepuasan hati mereka.

Beliau berkata, membeli rumah adalah satu pelaburan besar yang kadangkala hanya dibuat sekali dalam seumur hidup. Justeru, pembeli menaruh harapan tinggi rumah yang dibeli dapat dimiliki seperti apa yang diiklankan dan tidak menghadapi masalah termasuk terbengkalai.

“Konsep bina dan jual sama seperti proses jual beli kereta. Pembeli dapat peluang masuk ke dalam kereta, duduk dan rasa keselesaannya. Belek itu ini dan selepas benar-benar berpuas hati, baru urusan jual beli dimulakan.

“Itupun, selepas memiliki kereta, sebarang kecacatan atau kerosakan selepas memperoleh kereta itu, pembeli boleh dengan segera mendapat khidmat pembaikan atau penggantian terhadap apa saja yang tidak menepati spesifikasi.

“Berbeza dengan membeli rumah dengan konsep sedia ada di negara ini. Pembeli hanya melihat rumah contoh yang kononnya menggambarkan rumah yang bakal dimiliki sangat cantik sedangkan ia belum pasti dan apa saja boleh berlaku dalam tempoh dua tahun menunggu rumah itu siap. Ini yang tidak adil kepada pembeli,” katanya.

Merujuk kepada alasan kementerian bahawa dengan mengamalkan konsep ‘bina dan jual’ bakal menyebabkan banyak pemaju tidak mampu beroperasi, Mohd Yusof berkata, itu tidak boleh diterima kerana industri pembinaan bukan seperti menjual ikan di pasar.

Katanya, sesiapa saja yang mahu terbabit secara serius dalam industri itu mesti memiliki modal yang besar dan mencukupi kerana bagi menceburi satu industri besar, pemaju perlu sedar bahawa pelaburannya juga besar.

“Apa yang berlaku sekarang, siapa saja boleh menceburi industri ini. Nampak seperti sangat mudah tanpa memerlukan modal yang besar. Namun, akhirnya banyak juga projek yang terbengkalai dan pembeli terus menjadi mangsa.

“Apabila pemaju tidak mampu meneruskan projek dan gulung tikar, apa akan jadi kepada pembeli? Perkara sebegini perlu diteliti dan dicari penyelesaian segera.

“Jika kerajaan terus memberi alasan negara ini belum bersedia melaksanakan konsep ‘bina dan jual’, saya nak tanya kerajaan, sampai bila mereka nak bersedia? Bukan tak ada contoh projek bina dan jual yang berjaya. Tak ada pula sebarang masalah,” katanya.

Mengenai kemungkinan keengganan pihak bank membiayai projek berkonsepkan ‘bina dan jual’ beliau berkata projek perumahan adalah satu projek berpotensi tinggi dan sewajarnya bank tidak takut untuk menyalurkan pembiayaan.

Katanya, jika ia tetap menjadi masalah, kerajaan perlu mewujudkan satu tabung dana perumahan bagi membantu sesuatu projek pada peringkat awal.

Selain itu, beliau berkata, prosedur kerajaan yang mensyaratkan setiap pemaju mesti menyediakan kemudahan prasarana yang lain ketika memajukan kawasan perumahan perlu dikaji semula kerana ia menjadi salah satu faktor ramai pemaju tidak ada keupayaan mencukupi mendirikan rumah dengan konsep bina dan jual.

“Sepatutnya, pemaju hanya membina rumah. Urusan untuk menyediakan prasarana harus diambil alih oleh kerajaan atau Pihak Berkuasa Tempatan. Dengan Kaedah itu, barulah harga rumah tak melambung tinggi dan pemaju mampu memberi fokus kepada pembinaan rumah saja.

“Ataupun, satu pendekatan lain yang boleh digunakan ialah usaha sama antara kerajaan negeri dan pemaju dengan memberi tanah kepada pemaju untuk dimajukan. Pemaju hanya bina rumah di situ tanpa perlu membeli tanah.

“Bagi meningkatkan pemantauan dan mengelak berlaku penyelewengan pula, arkitek atau jurutera mestilah disediakan oleh kementerian, bukan arkitek yang dilantik sendiri oleh pemaju supaya ia benar-benar telus dan dipantau sepenuhnya,” katanya.


Berita Harian, 7 April 2008

Jumaat, April 04, 2008

Bekerjasama boikot barang Belanda

Oleh WAN SYAMSUL AMLY WAN SEADEY

KUALA LUMPUR 1 April – Persatuan-persatuan pengguna yakin tindakan memboikot barangan buatan Belanda hanya akan berjaya jika mendapat kerjasama penuh daripada pengguna sendiri.

Koordinator Projek Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Noor Nirwandy Mat Noordin berkata, tindakan pasar raya Mydin yang memboikot barangan Belanda semalam, dilihat langkah awal protes besar-besaran yang akan dilakukan oleh peniaga lain.

‘‘Ia langkah yang bagus. Ini tindakan tepat. Mydin berani memboikot dan kita mahu pengguna turut menyokong langkah ini.

‘‘Kita lihat sendiri keberanian sebuah pasar raya besar mengambil risiko memboikot barangan jualannya. Kita mahu tindakan ini turut diikut pasar raya lain,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini,

Semalam, Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Berhad, Datuk Ameer Ali Mydin memaklumkan para pelanggan mereka tentang produk-produk yang dikeluarkan syarikat Belanda sebagai sokongan terhadap gerakan memboikot barangan yang ada kaitan dengan negara tersebut.

Kata Ameer, pihaknya mengambil langkah mempamerkan label merah memaklumkan tentang produk-produk keluaran syarikat berasal dari Belanda sebagai cara menyuarakan kemarahan terhadap penerbitan filem Belanda, Fitna yang secara terang menghina Islam.

Tambah Noor Nirwandy, pengguna Islam seharusnya sudah membuka mata dan melihat sendiri tindakan memboikot barangan yang ada kaitan dengan Belanda adalah langkah paling wajar dilakukan sekarang.

Penasihat Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia, Datuk Mohamad Iqbal berkata, kekuatan urusan jual beli sebenarnya terletak pada tangan pengguna.

Oleh itu, jelasnya, tindakan pasar raya Mydin memboikot barangan Belanda tidak akan berhasil tanpa kerjasama pengguna sendiri menyokongnya.

‘‘Kita tidak nafikan apa yang dibuat Mydin itu bagus. Ia wajar diikut peniaga lain.

‘‘Namun ia seolah tidak memberi kesan jika pengguna tidak bekerjasama. Seharusnya lakukan boikot dengan cara yang efektif daripada peniaga dan pengguna,” ujarnya.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman berkata, pengguna memainkan peranan besar memastikan sesuatu barang diboikot atau tidak.

‘‘Kalau pasar raya boikot tetapi pengguna sendiri terus beli. Tidak ada gunanya,’’ katanya.


Utusan Malaysia, 2 April 2008