Isnin, Mac 23, 2009

23 Mac 2009

RENCANA UTAMA
Wanita sebagai pengguna

Oleh IZYAN LIYANA MOHD. DARIF


Tanpa perancangan kewangan dan perbelanjaan yang sistematik, seluruh isi rumah bakal menghadapi tekanan. Baik dari segi masalah bil tertunggak atau kekurangan wang perbelanjaan.
PENGALAMAN menggunakan lima kad kredit sekali gus cukup menyiksakan. Setiap bulan, separuh daripada gaji Roziah Razali, 47, hilang begitu sahaja bagi membayar hutang kad kredit.

"Ketika berkhidmat sebagai kerani di Oriental Bank (kini EON Bank), Kuala Lumpur, saya begitu teruja memiliki kad kredit kerana ia boleh digunakan pada bila-bila masa.

"Saya tidak perlu bimbang jika wang tunai tidak cukup ketika membeli-belah kerana saya mempunyai kad kredit. Namun kegembiraan itu hanya bersifat sementara apabila saya terpaksa membayar semula hutang-hutang tersebut," katanya yang berjaya menyelesaikan kesemua hutang kad kredit dan selepas itu, dia tidak mahu lagi menggunakan kad kredit.

Jelas ibu kepada enam cahaya mata itu, masalah hutang atau wang yang tidak mencukupi tidak akan berlaku jika wanita bijak mengatur perbelanjaan harian mahupun bulanan.

Pengalaman berkhidmat sebagai kerani bank selama 13 tahun dan pernah mengusahakan perniagaan barangan sukan di Pulau Langkawi, Kedah selama dua tahun telah banyak mengajarnya cara menguruskan wang dengan betul.


DIDIK diri untuk membeli barangan keperluan sahaja.

Biarpun hanya bergantung pada gaji suami yang bertugas sebagai ketua operasi teknologi maklumat di salah sebuah syarikat insurans, Roziah bersyukur wang perbelanjaannya sentiasa mencukupi.

Langkahnya mudah sahaja iaitu setiap bulan Roziah yang kreatif dalam seni menggubah bunga akan menyenaraikan segala barangan, bil dan yuran yang perlu dibayar. Ini penting bagi memudahkannya melakukan proses agihan wang selepas menerima wang belanja bulanan daripada suami.

Sama seperti saranan FOMCA dalam kempen 'Wanita sebagai Pengguna Bijak', Roziah yang gemar menyediakan makanan di rumah berbanding makan di luar, mengamalkan perbelanjaan mengikut keperluan.

Biasanya, barang kering yang tahan lama seperti beras, susu, gula atau tepung dibeli secara pukal dan bulanan. Barang basah seperti makanan laut, ayam dan sayur pula dibeli harian atau dua hari sekali.

"Sekiranya perlu ke kedai untuk membeli bahan masakan sampingan, saya memperuntukkan wang belanja sebanyak RM10 sahaja. Cara ini mengajar saya supaya tidak boros berbelanja.

"Bukan itu saja, bajet bulanan juga dapat dikawal kerana saya kerap membeli barangan daripada jenama dan kuantiti yang sama. Jadi, saya dapat menganggarkan perbelanjaan sebelum ke pasar raya," jelas Roziah sambil menunjukkan pelamin anaknya yang dihasilkannya sendiri dengan menggunakan koleksi bunga kos rendah.


PENGGUNAAN kad kredit menyebabkan wanita cenderung berhutang. - Gambar hiasan
















SENARAIKAN barangan yang hendak dibeli terlebih dahulu.

ROZIAH lebih gemar masak di rumah berbanding menikmati makanan bersama keluarga di luar.

Tambahnya, tidak perlu segan meminimumkan bajet atau membeli barangan murah. Pada zaman gawat ini, amat penting untuknya berjimat-cermat biarpun pada hari persandingan anak.

"Saya sentiasa berpesan kepada anak-anak supaya mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan. Harus bijak merancang perbelanjaan dan menabung," ujarnya ketika ditemui Kosmo! di rumahnya di Sentul, Kuala Lumpur.

Sementara itu, Siti Soleha Zaffan Tajuludin, 25, berpendapat anak-anak muda hari ini merupakan antara generasi yang obses berbelanja. Sama ada membeli barangan murah atau berjenama, mereka jarang berfikir terlebih dahulu kerana masih belum mengerti nilai wang.

"Ketika remaja, saya tidak terkecuali membeli pelbagai barang tanpa berfikir dan merancang. Tetapi, sejak berumah tangga pada tahun lalu dan bekerja sebagai Pegawai Tadbir dan Penolong Pendaftar di Universiti Malaya, barulah saya tahu susahnya mencari wang.

"Bagi mengelakkan wang dibelanja tanpa sebab, saya dan suami membuat bajet dan membawa senarai barangan ketika berbelanja," katanya ketika ditemui Kosmo! di Carrefour Ekspress, Seksyen 4, Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Sempena meraikan sambutan Hari Wanita Antarabangsa 2009, bukan sahaja aktiviti dan majlis hiburan yang disajikan. Sebaliknya, keraian itu turut menyalurkan wadah yang membentuk dan mendidik golongan wanita ke arah perkara positif dalam isu kepenggunaan.

Mendapati wanita merupakan golongan yang paling aktif membeli-belah, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) telah melancarkan kempen 'Wanita sebagai Pengguna Bijak' yang bertemakan, 'Rancang Perbelanjaan, Buat dan Patuhi Senarai Barangan'.

Ini berikutan golongan wanita memainkan peranan penting dalam ekonomi sebagai pengguna dan bertanggungjawab menentukan pembelian barangan, makanan dan keperluan yang dikehendaki oleh seluruh isi rumah masing-masing.

Menurut Ketua Pegawai Operasi (CEO) Kempen Konsumer Kebangsaan, Siti Rahayu Zakaria, penganjuran kempen tersebut bertujuan menggalakkan wanita menjadi pengguna lestari dan berhemat melalui pengurusan kewangan yang baik dan bijak.

"Kita sedia maklum bahawa wanita adalah kumpulan yang bertindak sebagai perancang isi rumah atau popular dengan jolokan Menteri Kewangan. Saban bulan, perbelanjaan rumah (sekolah anak-anak, barang dapur dan pembayaran bil) bagaikan sudah menjadi urusan rasmi wanita (isteri).

"Tanpa perancangan kewangan dan perbelanjaan yang sistematik, isi rumah bakal menghadapi tekanan. Baik dari segi masalah bil tertunggak atau kekurangan wang perbelanjaan.

"Biarpun sudah banyak kempen berkaitan isu kepenggunaan dan perbelanjaan dijalankan, golongan wanita masih belum mampu menguruskan perbelanjaan dengan baik," jelas Siti Rahayu pada sidang media Kempen Wanita sebagai Pengguna Bijak, yang diusahakan bersama Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita Malaysia (NCWO), Majlis Belia Negara (MBM), Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Petronas.

Kempen ini bertujuan mendidik wanita merancang perbelanjaan dengan menyediakan senarai barangan yang hendak dibeli.

Ini kerana masih ramai wanita mengambil sikap sambil lewa mengenai penyediaan senarai barang yang hendak dibeli. Mungkin mereka berpendapat, ia perkara yang melecehkan.

Tegas Siti Rahayu, senarai barangan sebenarnya mampu mengelakkan pengguna khususnya wanita berbelanja mewah atau cenderung membeli barangan yang tidak sepatutnya.

Ini terutamanya ketika membeli-belah pada musim promosi dan jualan murah.

"Mereka akan membeli-belah sehingga puas. Soal kehabisan wang tunai tidak menjadi halangan kerana proses membeli-belah turut dibantu dengan penggunaan kad kredit.

"Salah sebuah syarikat pengeluar kad kredit tempatan mengesan, sepanjang Jualan Mega 2008 (bermula Julai hingga September), sebanyak 3.86 bilion pemegang kad kredit melakukan RM15.5 juta transaksi ketika membeli-belah," ujar Siti Rahayu yang bimbang sekiranya tabiat membeli tanpa perancangan dan menggunakan kad kredit tidak dibendung. Kesannya, ia akan melahirkan individu yang gemar berhutang.

Tambah Siti Rahayu: "Saya gesa orang ramai supaya tidak mudah terpengaruh untuk memiliki kad kredit, sebaliknya disiplinkan diri membeli mengikut senarai yang ditetapkan."

Jangan mudah terpengaruh

LAZIMNYA dunia pengiklanan tempatan mahupun antarabangsa sering menggunakan wanita untuk melariskan produk yang ditawarkan. Ini boleh dilihat pada iklan kecantikan wajah dan pelangsingan badan.

Ia berlaku kerana syarikat pengeluar produk menyifatkan penggunaan bentuk fizikal wanita mampu mempengaruhi wanita untuk mencuba dan membeli produk tersebut.

Pengarah Pembangunan Komuniti Untuk Program Wanita, Nanthini Ramalo menyatakan, seharusnya wanita zaman moden perlu berfikiran kritikal dan mengamalkan perbelanjaan berhemah.


USAH terpengaruh dengan promosi jualan murah.

Melalui pemikiran kritikal, iklan yang dipaparkan di media cetak dan elektronik tidak mampu mempengaruhi golongan wanita.

“Bukan sekadar iklan, wanita juga dinasihatkan supaya tidak terpengaruh dengan promosi jualan murah. Sekiranya, barangan lama masih baik dan boleh digunakan, maka adalah lebih baik wang anda digunakan untuk keperluan yang lain,” tegas Nanthini Ramalo, yang bimbang melihat tabiat boros golongan muda dan remaja membeli-belah hari ini.

Khamis, Mac 19, 2009

BENDUNG GENERASI MAKANAN RINGAN

Oleh MELATI MOHD. ARIFF

Kanak-kanak obes mempunyai kemungkinan yang tinggi untuk membesar sebagai orang dewasa yang obes serta dijangkiti pelbagai penyakit kronik.




SEMAKIN ramai anak-anak yang terpengaruh dengan pelbagai jenis makanan ringan yang dijual penjaja di luar bangunan sekolah. - Gambar hiasan

ANTARA sedar atau tidak, dari sehari ke sehari, anak-anak anda menjadi semakin terpengaruh dengan pelbagai jenis snek atau makanan ringan yang dijual penjaja di luar bangunan sekolah. Rata-rata makanan ringan itu tidak mengandungi khasiat, malah mungkin akan memudaratkan kesihatan dalam jangka masa panjang!

Bagi menyedapkan rasa, kebanyakan snek itu mengandungi monosodium glutamate (MSG). Malah ada juga snek yang tinggi kandungan lemak, garam dan gula, selain disertakan dengan barang permainan yang dijadikan umpan pembelian.

Menurut Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Datuk N. Marimuthu, menyedari seriusnya isu makanan ringan dalam kalangan generasi muda global hari ini, Hari Hak Pengguna Sedunia 2009 yang disambut pada 15 Mac lalu sekali lagi menyokong kempen Consumers International (CI) untuk memerangi isu makanan ringan.

Kempen yang dijalankan CI itu bertajuk 'Generasi Makanan Ringan: Kempen Menghentikan Pemasaran Makanan Tidak Sihat kepada Kanak-Kanak.'

CI yang ditubuhkan pada 1960 adalah gabungan persatuan-persatuan pengguna sedunia. Ia kini mempunyai 220 anggota di 15 buah negara.

Isu obesiti

Marimuthu berkata, sekurang-kurangnya 22 juta kanak-kanak di seluruh dunia berusia lima tahun didapati mengalami masalah berat badan berlebihan dan kegemukan.

Tindakan segera, tegasnya, perlu dilakukan bagi mencegah merebaknya epidemik obesiti kanak-kanak.

Menurutnya, Kementerian Kesihatan menjalankan kajian Kesihatan dan Morbiditi Nasional (HMNS) setiap 10 tahun dan terdapat hasil kajian yang mengejutkan dalam kajian terkini, NHMS III (2006).

"Bagi golongan dewasa berumur 30 tahun ke atas, jumlah rakyat Malaysia yang mengalami berat badan berlebihan mencecah 29.1 peratus dan bagi obesiti pula 14.0 peratus berbanding kadar pada NHMS II (masing-masing 16.6 peratus dan 4.0 peratus).

"Untuk penyakit kronik pula, kadar pesakit diabetes meningkat sebanyak 6.6 peratus kepada 14.9 peratus dan bagi hipertensi, peningkatan yang mengejutkan dicatat iaitu 12.7 peratus kepada 42.6 peratus dalam kalangan orang dewasa Malaysia," katanya.

Sejak awal 2007, Kementerian Kesihatan, menurut Marimuthu, membelanjakan sebanyak RM180 juta atau 20 peratus daripada bajet tahunan berjumlah RM900 juta bagi kos ubat untuk penyakit kronik iaitu hipertensi, diabetes dan kolesterol tinggi.

"Jumlah pesakit pula dijangka meningkat sebanyak 13 peratus pada 2020," kata Presiden Fomca itu.

Pemasaran makanan

Tarikan untuk membeli apa juga produk bergantung sebahagian besarnya kepada kaedah pemasaran yang digunakan oleh industri makanan, khususnya untuk memancing perhatian pembeli muda.

Antara taktik pemasaran umum yang sering disasarkan kepada kanak-kanak dan remaja ialah iklan televisyen, penajaan program, tarikan alat permainan, promosi pembungkusan dan penajaan watak kartun atau selebriti.

Di samping itu, industri makanan ringan juga mengadakan peraduan, memberikan barangan percuma, penajaan aktiviti sekolah serta mengadakan promosi jualan secara besar-besaran menerusi penyebaran risalah.

Marimuthu menarik perhatian bahawa Pasukan Petugas Obesiti Antarabangsa (IOTF) dalam menyusun strategi sejagat mencegah obesiti kanak-kanak 2006 membuat rumusan berikut:

*Amalan pemakanan kanak-kanak di seluruh dunia termasuk di negara China dikuasai oleh makanan dan minuman yang tidak sesuai bagi mereka.

*Industri sering menjadikan kanak-kanak sebagai sasaran untuk produk yang dikeluarkan bagi memupuk kesetiaan kepada jenama pelbagai produk, seperti alat permainan sehinggalah makanan dan minuman.

*Kegiatan memperdagang produk kepada kanak-kanak telah mewujudkan persepsi, pemahaman dan pengetahuan kabur kanak-kanak tentang amalan pemakanan yang sihat. Ini boleh memberikan kesan negatif yang ketara terhadap pembesaran kanak-kanak.

Kod antarabangsa

Presiden Fomca itu berkata, pihak CI dan IOTF telah menggesa WHO membangun dan mengguna pakai kod global bagi mengawal pemasaran makanan yang tidak sihat kepada kanak-kanak.

Penggunaan kod global itu diharap dapat mengatasi masalah obesiti dan penyakit kronik yang berkaitan dengan amalan pemakanan.

"Hanya makanan dan minuman yang tidak sihat (yang tinggi kandungan lemak, gula dan garam) dilarang dipasarkan kepada kanak-kanak berusia 16 tahun ke bawah.

"Dengan itu, pihak industri seharusnya dapat menghasil dan memasarkan produk yang lebih sihat dan berkhasiat kepada kanak-kanak," tambahnya.

Beliau menjelaskan, kod global itu antaranya mengharamkan iklan makanan tidak sihat dalam tempoh waktu antara pukul 6 pagi hingga 9 malam, larangan promosi makanan tidak sihat melalui media baru seperti laman web interaktif dan larangan promosi makanan yang tidak sihat di sekolah.

Kod global itu juga melibatkan larangan hadiah percuma, barang mainan atau barangan yang boleh dikumpul untuk promosi makanan tidak sihat dan larangan penggunaan selebriti, watak kartun dan pertandingan untuk mempromosi makanan yang tidak sihat. - Bernama


Kosmo, 18 Mac 2009

Isnin, Mac 16, 2009

KOD BEZA MAKANAN

Oleh NAZARALI SAERIL
nazarali@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Pengeluar makanan ringan mungkin diminta menggunakan kod warna ala lampu isyarat pada pembungkus makanan berkenaan sebagai perbandingan sama ada ia berkhasiat, kurang berkhasiat atau tidak sesuai langsung untuk dimakan kanak-kanak.

Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) akan mencadangkan kepada kerajaan mengenai penggunaan kod warna berkenaan kerana ia bukan saja mudah difahami oleh kanak-kanak, malah hampir setiap individu.

Ketua Eksekutif Fomca, Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata kod warna berkenaan boleh dianggap kod universal dan mana-mana individu di dunia tahu mengenainya, sekali gus memudahkan setiap pihak di negara ini faham kepentingannya, khasnya kepada kanak-kanak.

“Kod ala lampu isyarat itu mudah difahami iaitu jika berwarna hijau, makanan ringan berkenaan sihat; kuning bermakna sederhana manakala merah menunjukkan makanan mempunyai kandungan gula dan garam yang tinggi, berlemak dan pelbagai lagi.

“Kod warna itu juga mudah dilihat atau disedari kanak-kanak selain ibu bapa, tidak seperti pembungkus sedia ada yang walaupun mempunyai keterangan berkaitan makanan ringan itu tetapi ia kecil, sukar dibaca selain tidak menarik minat golongan sasaran untuk mengambil tahu,” katanya.


Beliau ditemui dalam Kempen Konsumer Kebangsaan (3K) 2008-2012: Generasi Makanan Ringan: Kempen Menghentikan Pemasaran Makanan Tidak Sihat Kepada Kanak-kanak di pasar raya Mega Giant, Kota Damansara, di sini, semalam.

Menurut Mohd Yusof, pihaknya akan mencadangkan penggunaan kod berkenaan kepada kerajaan dalam masa terdekat dan berharap ia dapat dipenuhi demi kepentingan semua pihak.

“Jika ia dipenuhi, pengeluar makanan ringan perlu itu atau tindakan tegas boleh dikenakan jika mereka cuba memperdaya pelanggan dengan menggunakan kod warna mengelirukan.

“Bagaimanapun, setiap makanan ringan yang akan diberi kod warna perlu diperiksa Kementerian Kesihatan untuk menentukan jenis warna perlu digunakan.

Metro Ahad, 15 Mac 2009

KEMPEN MAKANN SIHAT DIDIK KANAK-KANAK UBAH POLA MAKAN

Oleh Rohaniza Idris
roha@bharian.com.my

Masyarakat mesti bijak buat penilaian, pastikan hak dihormati

IBU bapa sering memujuk atau memberikan hadiah istimewa kepada anak dengan memberikan makanan ringan sehingga mengetepikan aspek kesihatan dan keselamatan mereka.


Malah, di hujung minggu atau hari keluarga bersantai juga dipenuhi dengan kunjungan ke restoran makanan segera atau minum petang dengan makanan ringan.
Bagi yang berkemampuan, mereka menyogok anak dengan makanan segera. Sebenarnya masih ada ibu bapa yang percaya kanak-kanak gemuk atau badan berisi lebih comel dan sihat sedangkan mereka mendedahkan anak kepada risiko mendapat penyakit kronik seperti sakit buah pinggang, darah tinggi, kencing manis dan sakit jantung.

Menyedari hakikat itu, pergerakan pengguna antarabangsa meneruskan kempen Generasi Makanan Ringan: Kempen Menghentikan Pemasaran Makanan Tidak Sihat kepada Kanak-Kanak tahun ini sempena Hari Hak-Hak Pengguna Sedunia yang disambut hari ini.

Hari Hak-Hak Pengguna disambut pergerakan pengguna seluruh dunia yang bergabung dengan Consumers International, pertubuhan pengguna antarabangsa yang berpejabat di London. Consumers International dianggotai 220 persatuan pengguna daripada 115 negara.
KEBANYAKAN makanan yang sering diambil kanak-kanak, terutama makanan ringan bukan hanya mengandungi kandungan lemak yang tinggi, tetapi gula dan garam melebihi kadar dibenarkan.
Hari Hak-Hak Pengguna Sedunia mula diadakan pada 1983 mengambil sempena Deklarasi Hak-Hak Pengguna yang dibentangkan mendiang oleh John F Kennedy, bekas Presiden Amerika Syarikat pada 15 Mac 1962.

Di Malaysia, sambutan Hari Hak-Hak Pengguna Sedunia turut diraikan, walaupun Hari Pengguna Malaysia disambut pada 26 Julai setiap tahun. Hari Pengguna Malaysia dipilih bersempena dengan pembentangan Akta Perlindungan Pengguna pada 26 Julai 1999. Sambutan Hari Pengguna Malaysia mula diadakan pada 2001.

Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Datuk N Marimuthu, berkata hari hak pengguna adalah hari bagi pergerakan pengguna seluruh dunia mempromosikan hak-hak pengguna serta menuntut hak untuk dihormati dan dilindungi.

Pada masa sama, katanya pengguna akan memprotes amalan penyelewengan pasaran dan ketidakadilan sosial.

Tahun ini, tema Generasi Makanan Ringan: Kempen Menghentikan Pemasaran Makanan Tidak Sihat kepada Kanak-Kanak sekali lagi digunakan untuk sambutan Hari Hak Pengguna Sedunia.

Malaysia juga berasakan perlu kempen berkenaan diteruskan selaras dengan kempen Perubahan Bermula Daripada Diri Sendiri' (Mari kita berubah), yang diadakan sejak Jun tahun lalu hingga 2012.

Kempen berkenaan antara lain bertujuan meningkatkan pengetahuan, mengubah kepercayaan (sikap dan nilai), termasuk membeli produk berjenama kepada produk generik, membeli-belah di kedai menjual barang lebih murah, mengguna pengangkutan awam, menjimatkan penggunaan tenaga elektrik dan air serta menggalakkan bercucuk tanam.

Marimuthu berkata, kempen menghentikan pemasaran makanan tidak sihat kepada kanak-kanak ini akan berjalan berterusan, walaupun tahun ini kempen berkenaan diberikan penekanan.

Berdasarkan pengalaman katanya, satu-satu kempen berkaitan kepenggunaan mengambil masa lima hingga 10 tahun sebelum ia benar berjaya mencapai objektifnya.

"Malah, ada yang memerlukan tempoh masa lebih daripada itu," katanya yang berpendapat pengguna Malaysia semakin matang, walaupun banyak isu kepenggunaan masih ketinggalan.

Pengguna tempatan kini dilihat bijak membuat penilaian penting sebelum membeli sesuatu barang umpamanya tarikh luput, memeriksa kandungan dan halal atau tidak bagi umat Islam dan keselamatan seperti ada kelulusan Kementerian Kesihatan atau Sirim.

Dalam kempen menghentikan pemasaran makanan tidak sihat kepada kanak-kanak mendapati kebanyakan makanan yang sering diambil kanak-kanak, terutama makanan ringan bukan hanya mengandungi kandungan lemak yang tinggi, tetapi gula dan garam melebihi kadar dibenarkan.

Kira-kira 22 juta kanak-kanak di seluruh dunia berusia lima tahun didapati mengalami berat badan yang berlebihan dan kegemukan. Di Malaysia, Kementerian Kesihatan dalam kajian Kesihatan dan Morbiditi Nasional pada 2006 mendapati 21 peratus orang dewasa berusia 30 tahun ke atas, mengalami berat badan berlebihan dan 14 peratus dikategori sebagai obesiti.

Perangkaan berkenaan menunjukkan peningkatan 16.6 peratus dan empat peratus berbanding kajian 10 tahun sebelumnya.

Bagi penyakit kronik, kadar penghidap diabetis meningkat 6.6 peratus kepada 14.9 peratus dan hipertensi pula, peningkatan yang mengejutkan sebanyak 12.7 peratus yang menyebabkan kadar hipertensi sebanyak 42.6 peratus di kalangan dewasa Malaysia.

Sejak awal 2007, Kementerian Kesihatan membelanjakan RM180 juta atau 20 peratus daripada bajet tahunan RM900 juta bagi kos ubat untuk penyakit kronik iaitu hipertensi, diabetis dan kolesterol tinggi. Jumlah pesakit pula dijangka meningkat 13 peratus pada 2020.

Marimuthu berkata, setakat ini industri pembuatan makanan di negara ini sudah menunjukkan kecenderungan untuk mengubah jumlah kandungan gula, garam dan lemak untuk produk mereka dan mematuhi kod pemasaran makanan kanak-kanak antarabangsa.

"Sudah ada kesedaran dan keinginan untuk berubah di kalangan industri makanan. Malah, Fomca pernah menegur kandungan dalam minuman tenaga popular dan pengeluarnya mengambil tindakan mengubah kandungan gulanya.

"Pengeluar sebenarnya tahu kod amalan dan etika, namun tanpa penguatkuasaan mereka memandang ringan perkara ini. Namun, sejak kebelakangan ini, pengeluar nampaknya sudah mula mengambil berat permintaan dan kehendak pengguna kerana mereka tahu pengguna yang menentukan sama ada produk mereka laku atau tidak.

"Lebih menggembirakan kini, kebanyakan pengeluar minuman ada kecenderungan mengeluarkan produk kurang gula atau tiada gula. Ini satu perkembangan positif dan saya yakin dalam tempoh 10 tahun lagi kempen makanan sihat dan pemasaran makanan yang sihat untuk kanak-kanak akan berjaya," katanya.

Consumers International (CI) dan Pasukan Petugas Obesiti Antarabangsa (International Obesity Taskforce – IOTF) sudah meminta Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengguna pakai kod global yang mengawal semua bentuk pemasaran bagi makanan bertenaga-tinggi, nutrisi-rendah yang juga mempunyai kandungan lemak, gula atau garam yang tinggi, yang disasarkan pada kanak-kanak berusia 16 tahun ke bawah.

Kod berkenaan termasuk:
Pengharaman iklan makanan tidak sihat dalam tempoh waktu antara jam 6 pagi sehingga 9 malam;
Larangan promosi makanan tidak sihat menerusi media baru seperti laman web interaktif, laman rangkaian sosial, pemasaran dan khidmat pesanan ringkas (SMS);
Larangan promosi makanan tidak sihat di sekolah;
Larangan hadiah percuma, barang mainan atau barang yang boleh dikumpul untuk promosi makanan tidak sihat; dan
Larangan penggunaan selebriti, watak kartun, pertandingan untuk mempromosi makanan tidak sihat.


Marimuthu berkata, setakat ini Malaysia sudah selangkah ke hadapan untuk mematuhi kod berkenaan seperti sudah melaksanakan larangan promosi makanan tidak sihat untuk waktu siaran rancangan kanak-kanak, menghentikan semua promosi makanan tidak sihat di sekolah dan sudah ada pengurangan penggunaan selebriti dan watak kartun.

Katanya, jika penguatkuasaan lebih serius dijalankan dalam tempoh lima tahun perkara ini akan dapat dicapai sepenuhnya.

"Industri makanan dan minuman dijangka mengubah polisi dalaman mereka selaras dengan kod berkenaan. Pada masa sama, kod ini juga meliputi industri pemasaran dan pengiklanan. Matlamat kod ini adalah pelaksanaan undang-undang nasional yang berkesan dan bukannya mewujudkan sebuah lagi sistem kawal selia kendiri," katanya

Tujuan utama kod berkenaan untuk mengatasi masalah obesiti dan penyakit kronik berkaitan dengan amalan pemakanan. Maka, hanya makanan dan minuman tidak sihat (yang tinggi kandungan lemak, gula dan garam) yang dilarang untuk dipasarkan kepada kanak-kanak.

Dengan itu, pihak industri seharusnya dapat menghasilkan dan memasarkan produk yang lebih sihat dan berkhasiat kepada kanak-kanak.

"Fomca percaya WHO seharusnya mendefinisikan kriteria pemakanan untuk mengenal pasti produk makanan yang akan dilarang daripada diiklankan kepada kanak-kanak berdasarkan cadangan amalan pemakanan global yang wujud pada masa ini," katanya.

Beliau berkata, adalah mustahil untuk mendefinisikan semua bentuk pemasaran yang mungkin wujud pada masa hadapan.

"Kami menjangka kerajaan yang menjadi ahli WHO akan meneliti bentuk pemasaran yang perlu dikawal selia. Kod ini membabitkan semua bentuk pemasaran (langsung dan tidak langsung)," katanya.

CI sudah mengadakan perbincangan dengan ahli antarabangsanya menerusi tiga sesi konsultasi formal. IOTF juga berbincang dengan ahli akademik dan pakar pemakanan sebelum kod berkenaan ditetapkan.


Berita Minggu
15 Mac 2009

Khamis, Mac 05, 2009

AWAS LICIK PENYANGAK SIBER

Oleh Melati Mohd Ariff

KUALA LUMPUR, 4 Mac (Bernama) -- "Saya menghantar mesej ini dalam keadaan tergesa-gesa. Semalam, saya melawat sebuah kompleks penyelidikan baru di Imperial College England, London. Kami dirompak di hotel di mana saya membuat tempahan dan mereka melarikan dompet saya (yang mengandungi wang tunai dan kad kredit).

"Tolonglah. Saya perlukan bantuan wang, harap boleh kirimkan 1,500 paun..... Anda boleh hantar melalui Western Union Money Transfer.... harap dapat balas mesej saya supaya saya dapat memberikan nama penuh saya dan alamat di mana wang itu boleh dihantar..."

Emel yang bunyinya 'agak terdesak itu' kononnya dihantar oleh seorang aktivis kepenggunaan Malaysia.

Emel berkenaan bukanlah yang pertama seumpamanya diterima oleh penulis.

Sekitar tahun lepas, penulis menerima emel yang hampir sama kandungannya, kononnya daripada seorang aktivis alam sekitar yang memberitahu dia berada di sebuah negara Afrika dan telah dirompak. Dia memerlukan sekian banyak wang dan harus dihantar segera.

Dalam kedua-dua kes, penulis mendapat pengesahan bahawa mereka tidak menghantar emel berkenaan dan mereka sebenarnya berada di dalam negara.

Jelas kedua-dua emel itu palsu dan bertujuan mahu menipu!

PENIPUAN LICIK

"Saya terkejut apabila menerima panggilan telefon daripada seorang kawan memberitahu saya bahawa dia menerima emel yang menyatakan saya dirompak dan terkandas di London. Sudah tentunya emel itu cuba menipu dengan tujuan mendapatkan wang ihsan dari mereka yang mempercayai kandungan emel itu.

"Tetapi yang menghairankan saya ialah bagaimana orang jahat ini boleh membolosi emel saya. Bagaimana mereka memperoleh kata laluan saya?" aktivis kepenggunaan Ismail Abdul Aziz memberitahu Bernama baru-baru ini.

Beliau turut memberitahu bahawa emel palsu itu juga mencetuskan rasa cemas bukan sahaja dalam kalangan keluarganya tetapi juga rakan-rakan yang menjadi sasaran penghantaran emel itu.

Ismail yang juga setiausaha kehormat Persatuan Pengguna dan Sosial Daerah Petaling (CAPs) berkata antara faktor yang memungkinnya emelnya dibolosi ialah apabila beliau terlupa untuk rakam keluar (sign-off).

"Mungkin apabila saya terlupa untuk rakam keluar selepas mengirim emel, seseorang yang mempunyai cara untuk memasuki emel saya berjaya berbuat demikian dan kemungkinan juga si penyangak ini dari luar negara."

Ismail berkata sejak insiden pengiriman emel palsu itu, beliau menukar kata laluan emelnya. Beliau juga membuat laporan kepada Pusat Aduan Pengguna Kebangsaan (NCCC) yang kemudian mengemukakan aduan itu kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

SEMAKIN SOFISTIKATED

Tanpa diragui, internet semakin menjadi bahagian penting dalam kehidupan hari ini. Ramai yang menggunakan internet bukan sahaja untuk mencari maklumat tetapi juga untuk membeli belah dan membuat transaksi perniagaan termasuk perbankan online.

"Penggunaan internet yang berleluasa dengan bilangan pengguna yang semakin ramai memberikan kesempatan kepada pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menipu pengguna. Oleh itu, wujudlah pelbagai penipuan untuk memerangkap pengguna."

Demikian komen Mohd Yusof Abdul Rahman, Ketua Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (Fomca).

"Banyak sekali penipuan yang dibawa kepada perhatian kami. Ia termasuk penipuan menang loteri/cabutan bertuah, membantu memindahkan wang yang dimiliki oleh waris hartawan, meminta bantuan kerana terkandas atau kecurian, emel membeli perisian komputer, produk makanan yang sebenarnya berkualiti rendah dan bermacam-macam lagi," katanya kepada Bernama.

Mohd Yusof menggesa orang ramai khususnya pengguna emel supaya sentiasa berhati-hati apabila menerima emel seperti yang dinyatakan.

Pihak yang melakukan penipuan itu juga, katanya kini menjadi semakin berani dan sofistikated dalam melakukan jenayah siber mereka.

"Jangan mudah terpengaruh untuk mencuba melayan emel yang tidak diketahui kebenarannya.

"Apatah lagi sekiranya terpedaya dengan emel penipuan ini, sukar untuk mendakwa mereka yang terlibat khusunya jika pihak yang menghantar emel tipu ini beroperasi di luar negara," kata Mohd Yusof.

'PHISHING'

Dalam teknologi komunikasi maklumat, perkataan 'phishing' digunakan berhubung fraud dan penipuan siber.

Menurut ensiklopedia Wikipedia, 'phishing' boleh didefinisikan sebagai proses fraud jenayah dalam cubaan untuk memperoleh maklumat sensitif seperti nama pengguna, kata laluan serta butiran kad kredit dengan menyamar sebagai entiti yang boleh dipercayai menerusi komunikasi elektronik.

Komunikasi berkenaan dikatakan adalah dari laman web sosial popular seperti You Tube dan Facebook, laman lelongan (e-Bay), perbankan online atau Pentadbir IT seperti Yahoo yang biasa digunakan untuk memancing mereka yang tidak mengesyaki.

Menurut ensiklopedia itu lagi, 'phishing' secara lazimnya dilakukan melalui emel atau mesej segera (instant messaging) dan sering kali ia akan mengarahkan pengguna untuk memasukkan butiran di laman web palsu yang paparannya seakan sama dengan yang sah.

Sebutan pertama dicatat mengenai istilah 'phishing' dilapor pada 1996.

PENIPUAN SATU KESALAHAN

Di dalam negara, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menerima laporan berhubung 'phishing' sejak 2004. Pada 2008, SKMM menerima sebanyak 86 aduan mengenai 'phishing'.

Menurut Suruhanjaya itu, emel yang berasaskan penipuan yang mengandungi unsur penipuan seperti mengutip wang dari orang ramai adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Jika didapati bersalah boleh dikenakan hukuman penjara mandatori minimum setahun (1) hingga sepuluh tahun (10) serta mandatori sebat, dan mahkamah mempunyai kuasa mengikut budi bicara untuk seterusnya mengenakan denda.

Menurut SKMM, siasatan terhadap kes penipuan berasaskan emel berada di bawah bidang kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan bukannya di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 atau SKMM.

Bagaimanapun, kata Suruhanjaya itu, ia boleh mengambil tindakan serta-merta dengan menyekat akses ke laman 'phishing' di bawah Seksyen 263 Akta Komunikasi dan Multimedia.

Sesiapa sahaja yang tidak pasti tentang kesahihan laman perbankan internet boleh juga merujuk kepada SKMM.

Sebagai tambahan, SKMM dan 'Internet Service Providers' (ISPs) bekerjasama dengan PDRM dalam mana-mana siasatan berhubung kes emel berasaskan penipuan.

BERHATI-HATI

"Yang paling penting pengguna perlu ingat, bahawa jangan sekali-kali mendedahkan sebarang maklumat peribadi dan lebih berhati-hati apabila menerima emel yang menyatakan penerima emel memenangi loteri atau pertandingan, menerima wang daripada cabutan bertuah atau meminta derma.

"Seseorang harus bersikap berhati-hati apabila menerima emel daripada orang yang tidak dikenali. Di samping penipuan, emel juga mungkin boleh mengandungi virus atau 'malware' (perisian berniat jahat)," kata SKMM kepada Bernama.

Katanya, pengguna juga boleh memasang penapis anti-phishing yang boleh memberi mereka amaran akan laman phishing.

Menurut SKMM, sesiapa yang menerima emel yang meragukan yang dipercayai satu penipuan dinasihat merujukkan perkara itu kepada polis atau sebagai pilihan mengemukakan aduan atau merujukkan laman internet yang diragui itu kepada Biro Aduan SKMM secara online di http://aduan.skmm.gov.my atau telefon 1-800-888-030.

Aduan juga boleh dihantar menerusi faksimil kepada nombor 03-8688 1880.

Pengadu juga boleh menulis kepada Biro Aduan Pengguna, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia Off Persiaran Multimedia, 63000 Cyberjaya, Selangor.

SKMM juga menasihatkan pengguna internet supaya:-

Memastikan tidak ada siapa mempunyai akses komputer anda atau kegiatan online.

Selalu rakam keluar emel anda atau sebarang transaksi online dengan segera selepas selesai menggunakannya dan sebelum melayari laman web lain.

Jangan menghantar sebarang maklumat mengenai maklumat peribadi atau perbankan seperti nombor akaun, baki bank dan PIN (nombor pengenalan peribadi) menerusi emel.

-- BERNAMA
04 Mac, 2009 12:11 PM

BEWARE OF CYBER SPACE FRAUD

By Melati Mohd Ariff

KUALA LUMPUR, March 4 (Bernama) -- "I am in a hurry when writing you this message. Yesterday, I came to visit a new researchers' complex in London, Imperial College England. Well we actually got robbed in the hotel I booked and they made away with my wallet (which include cash and credit cards).

"Please. I want you to help me with money so please can you send me 1,500 pounds ... You can have it sent through Western Union Money Transfer.... please let me hear from you so I can give you my full name and the address where you can send the money to..."

A Malaysian consumer activist supposedly sent this 'desperate' e-mail.

However, that was not the first of such e-mail received by this writer.

There was a similar e-mail some time back, purportedly from an environment activist who claimed to be robbed in one African country and was in dire need of urgent financial help.

Upon checking, the writer eventually found out that both senders of the e-mails were safe and sound in Malaysia.

Therefore both e-mails turned out to be nothing but frauds!

DEFINITELY A SCAM

"I was stunned when I got a phone call from a friend saying he had received an e-mail from me that claimed I was robbed and stranded in London. Of course there was no truth behind that e-mail. It was definitely a scam.

"But what puzzled me was how those unscrupulous people can breach into my e-mail (box). How did they get my password?" consumer activist Ismail Abdul Aziz told Bernama recently.

Obviously disturbed with the phoney e-mail, Ismail voiced out his concerns that such cyber scam would cause alarm to his relatives and friends.

Ismail who is also the honorary secretary of a non-governmental organisation, Persatuan Pengguna dan Sosial Daerah Petaling, said forgetting to sign-off could be among the several possibilities on how his e-mail boxes was breached into.

"Probably I forgot to sign off when I sent out an e-mail. Someone may have a way to hack into my e-mail and probably the culprit was outside the country."

Ismail had since changed his password and lodged a report with the National Consumer Complaints Centre (NCCC) who has forwarded the complaint to the Malaysian Communications and Multimedia Commission (SKMM).

MORE SOPHISTICATED

Without doubt, the Internet has become something that we could not do without these days.

Many do not only use the Internet for information retrieving but also to conduct shopping and business transactions, including online banking.

"The extensive use of Internet and increasing number of users has paved the way for unscrupulous people to engage in cyber frauds."

That is the words of Mohd Yusof Abdul Rahman, the Federation of Malaysian Consumers Associatons (Fomca) chief executive.

"There were numerous scams brought to our attention. They include winning lotteries and lucky draws, scams to transfer inheritance or frozen assets, e-mails to coax purchase of computer software, food products of inferior quality and the list goes on," he told Bernama.

Mohd Yusof called for the public to be on guard at all times as the fraudsters have grown bolder and sophisticated in dishing out their cyber crimes.

"Please do not fall into their trap. Never reply to such e-mails for the sake of satisfying your curiosity.

"Once you are conned and had parted with your money, it would not be easy to prosecute these fraudsters especially if they operate from overseas," said Mohd Yusof.

'PHISHING'

In information communication technology (ICT) the word 'phishing' is used in relation to cyber frauds and scams.

According to the free encyclopedia, Wikipedia, 'phishing' means criminally fraudulent process of attempting to acquire sensitive information such as usernames, passwords and credit card details by masquerading as a trustworthy entity in an electronic communication.

It said communications purporting to be from popular social web sites like You Tube and Facebook, auction sites (e-Bay), online banks or IT Administrators such as Yahoo are commonly used to lure the unsuspecting.

The encyclopedia went on to say that phishing is typically carried out by e-mail or instant messaging and it often direct users to enter details at a fake website whose look and feel are almost identical to the legitimate one.

The first recorded mention of the term 'phishing' was reported in 1996.

SCAM AN OFFENCE

On the home ground, the Malaysian Communications and Multimedia Commission had received complaints on phishing since 2004. In 2008 alone, it received 86 complaints on phishing.

According to the Commission, e-mail based scams that contained elements of cheating such as collecting money from the public is an offence under Section 420 of the Penal Code.

The sentence carries a mandatory minimum term of imprisonment one year (1) to ten years (10) together with mandatory whipping, and the courts have the discretion to further impose a fine.

The Commission said investigation on the e-mail based scams falls under the purview of the Royal Malaysia Police (PDRM) and not under the Communications and Multimedia Act 1998 or SKMM.

However, the Commission said it could take immediate action to block access to phishing sites under Section 263 of the Communications and Multimedia Act.

Anyone who is not sure over the authenticity of an Internet banking site can refer it to the Commission.

In addition, it said the Commission and Internet Service Providers (ISPs) do cooperate with PDRM in any investigation relating to cases of e-mail based scams.

BE CAUTIOUS

"The most important thing the consumers have to remember is not to disclose any personal information and to exercise extra caution when receiving e-mails that purportedly said that the recipients have won lottery or competition, received money from a lucky draw or that requesting donations.

"One should treat e-mails from unknown person with caution. Besides scams, e-mails may also contain viruses and other 'malware' (malicious software)," the Commission told Bernama.

It said consumers could also install anti-phishing filters that alert them to reported phishing sites.

It added anyone who received suspicious e-mail believed to be a scam is advised to report the matter to the police or alternatively, consumers can lodge a complaint or refer suspected Internet sites to the Commission's Consumer Complaints Bureau online at http://aduan.skmm.gov.my or telephone 1-800-888-030.

Complaints can also be lodged via fax to 03-8688 1880. Complainants can also write to the Consumer Complaints Bureau, Communication and Malaysian Communications and Multimedia Commission, Off Persiaran Multimedia, 63000 Cyberjaya, Selangor.

The Commission also advised Internet users to observe the following:-

Ensure that no one has access to your computer or online activities.

Always log out of your e-mail or any online transaction immediately after completion and before visiting other web sites.

Do not send any information about your personal or banking information such as account numbers, bank balances, PIN (personal identification number) via e-mail.

-- BERNAMA