Khamis, Januari 28, 2010

WARTA SEGERA LINDUNGI PENGGUNA




Akta persaingan dan peraturan kaut untung berlebihan

Kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan bahawa Akta Persaingan akan diwartakan pada tahun 2010 amat dinanti-nantikan.

Pergerakan pengguna di Malaysia telah mendesak supaya akta ini diwujudkan sejak sekian lama bagi membolehkan pengguna menikmati persaingan sihat antara industri makanan dan penyedia perkhidmatan.

Akta seumpama ini telah lama wujud di beberapa buah negara, khususnya negara maju. Ia bertujuan agar tidak wujud amalan monopoli dalam kalangan industri sehingga boleh memberikan kesan kepada pengguna, terutamanya berkaitan bekalan dan penetapan harga.

Pada masa ini terdapat beberapa industri komoditi seolah-olah wujud amalan monopoli, seperti beras, gandum, gula dan sebagainya.

Akibat daripada amalan ini, pengguna sering menghadapi masalah bekalan apabila industri ini ingin mewujudkan tekanan kepada kerajaan agar menaikkan harga komoditi tersebut yang disenaraikan sebagai barang kawalan di bawah Akta Kawalan Harga 1946.

Begitu juga industri yang bersifat monopoli ini sering kali menaikkan harga barang mereka sekiranya barangan tersebut bukannya barang kawalan.

Ini menimbulkan kegusaran kepada pengguna, khususnya yang berpendapatan rendah. Oleh itu apabila Akta Persaingan ini diwujudkan, amalan monopoli ini dapat dibanteras. Selain itu pengguna juga dapat menggunakan kuasa mereka untuk membuat pilihan industri perkhidmatan yang menawarkan perkhidmatan yang baik.

Selain itu, kerajaan juga akan meminda Akta Kawalan Harga 1946 bagi memasukkan peruntukan mengenai anti mengaut keuntungan berlebihan (atau juga dikenali sebagai Anti Pencatutan). Peruntukan undang-undang ini juga telah lama diminta agar diwujudkan.

Pengguna sering kali berhadapan dengan kenaikan harga barangan apabila kerajaan mengumumkan kenaikan harga, seperti harga bahan api, komoditi keperluan asas dan sebagainya. Begitu juga apabila berlaku kenaikan tarif seperti tarif elektrik, air dan seumpamanya.

Setiap kali harga atau tarif ini dinaikkan, wujud reaksi jaringan bagi barangan lain yang menggunakan bahan yang dinaikkan harga atau tarif tersebut.

Peruntukan undang-undang yang ada pada masa ini bergantung kepada Akta Kawalan Harga, iaitu peniaga perlu meletakkan tanda harga bagi barang jualan. Sekiranya tanda harga telah diletakkan, terserah kepada pengguna sama ada untuk membeli barangan atau menggunakan perkhidmatan tersebut.

Tetapi apabila Peraturan Anti Pencatutan ini dilaksanakan, jika berlaku kenaikan harga secara sewenang-wenangnya, maka tindakan penguatkuasaan boleh dilakukan.

Apa yang diharapkan ialah kerajaan menggubal dan mewartakan segera Akta Persaingan dan Peraturan Anti Pencatutan bagi mengatasi masalah yang bakal berlaku apabila kerajaan menarik secara beransur-ansur subsidi bagi beberapa barang seperti gula, minyak masak dan bahan api.

Utusan Malaysia (Forum), 28 Januari 2010

Selasa, Januari 26, 2010

LAPORAN KHAS: WANITA SANGGUP PERTARUH NYAWA UNTUK CANTIK, GAYA


25 Januari 2010


Oleh Jami’ah Shukri

jamia@bharian.com.my

Keghairahan sedut lemak undang risiko besar

SEBILANGAN pengguna khususnya wanita cepat terpengaruh dengan mempercayai 'cakap-cakap orang' mengenai keajaiban sesuatu rawatan kecantikan seperti menyedut lemak tanpa memikirkan pelbagai risiko yang bakal ditanggung, termasuk kematian demi untuk kelihatan menawan dan bertubuh langsing.

Cakap 'mulut ke mulut' mengenai kehebatan sesuatu pusat rawatan yang boleh mengubah penampilan serta personaliti mereka turut mendorong sesetengah wanita itu mengunjungi pusat rawatan tanpa menyelidik latar belakang, bahan digunakan serta melihat sama ada ia bersesuaian dengan diri.

Selain itu, lambakan iklan sama ada dalam media massa, internet dan blog yang menawarkan rawatan kecantikan serta pembedahan kosmetik dengan menonjolkan hasil kejayaan individu yang sudah menjalani rawatan dan menggunakan frasa memikat, menjadikan mereka terpengaruh serta percaya bulat-bulat sehingga mendorong untuk mencubanya.

Kerana ingin mendapatkan hasil lebih cepat, mereka juga sanggup berbelanja besar membayar kos yang tinggi bagi menyedut lemak menerusi pembedahan kontur tubuh daripada mengambil pil diet, bersenam atau mengurangkan pengambilan sesuatu makanan.

Hasil penyedutan selulit boleh dilakukan menerusi pembedahan sedut lemak (liposculpture) bagi yang tidak begitu begitu banyak, manakala yang mempunyai tahap selulit banyak boleh dilakukan pemotongan lemak (excisional surgery).

'Malang tidak berbau', keghairahan dan kesilapan mereka mengunjungi pusat rawatan kecantikan yang tidak berdaftar dan bertauliah memburukkan lagi keadaan apabila berlaku rawatan berkenaan tidak berkesan, memberikan kesan sampingan, menyebabkan kompilasi lain termasuk kematian.

Beberapa kes kematian dilaporkan sebelum ini gara-gara menyedut lemak. Terbaru membabitkan seorang penjual barang kraf tangan, yang bertekad mahu memberi kejutan kepada suaminya untuk menguruskan badan yang dikatakan naik 10 kilogram kepada 60 kilogram, maut selepas 20 minit menerima suntikan bius bagi pembedahan sedut lemak di sebuah klinik pada 17 Disember lalu.

Selain itu, turut menjadi mangsa, isteri seorang bekas Ahli Parlimen yang koma selama 10 bulan, akhirnya meninggal dunia selepas menjalani pembedahan kosmetik di sebuah klinik swasta di Klang.

Justeru, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) mengingatkan orang ramai supaya lebih berwaspada dan tidak terlalu ghairah untuk kelihatan anggun tetapi mengabaikan aspek keselamatan.

Apa yang penting, katanya, mereka seharusnya mengunjungi hospital atau pusat perubatan berdaftar dan pakar bertauliah untuk mendapatkan rawatan itu bagi mengelak kejadian tidak diingini.

Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata orang ramai perlu tahu latar belakang setiap pusat rawatan dan bahan digunakan sama ada ia akan mendatangkan kesan jangka pendek dan panjang.

"Malangnya, ramai wanita yang tidak tahu dan pasti mengenai latar belakang pusat rawatan itu. Ada yang kita dengar sebahagian daripada pusat kecantikan yang bermasalah adalah di kalangan yang tidak berdaftar. Kelemahan dari segi pemantauan terhadap pusat itu menjadikan ia semakin sukar untuk mengesan sebarang kegiatan yang menyalahi undang-undang," katanya.

Beliau berkata, apa yang penting, sesiapa saja yang ingin mendapatkan sebarang rawatan kecantikan sepatutnya mengetahui adakah ia bersesuaian dengan dirinya.

"Ada kalanya rawatan itu akan memberikan reaksi dan kesan pada diri. Jika mereka mempunyai sebarang penyakit dan tidak serasi dengan ubat yang diambil akan menyebabkan kompilasi penyakit lain.

"Oleh itu, mereka perlu memilih rawatan di hospital dan klinik berdaftar serta peralatan lengkap," katanya.

Mohd Yusof juga mencadangkan supaya mana-mana klinik dan pusat kesihatan swasta perlu menyediakan peralatan lengkap supaya apabila berlaku masalah ia dapat dirawat segera tanpa perlu merujuk kepada hospital dan doktor pakar lain.

Pengguna juga sepatutnya membuat rujukan dan memahami mengenai rawatan yang dilakukan menerusi pembacaan atau mendapatkan nasihat daripada pakar.

Persatuan Pengguna Standard Malaysia katanya, boleh dijadikan pusat rujukan dan mempunyai maklumat mengenai pembedahan dan rawatan kosmetik, termasuk dari segi prosedur sesuatu rawatan dan tindakan yang boleh diambil pengguna jika menghadapi sebarang perkara tidak diingini.

Beliau juga berharap pusat kecantikan lebih bertanggungjawab dengan mengikut garis panduan dalam menawarkan khidmatnya dan bukannya mengutamakan keuntungan.

AWASI PENGILANG, PEMBORONG GULA





25 Januari 2010

JAMINAN Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan bahawa harga gula tidak dinaikkan sebelum dan selepas Tahun Baru Cina amat dialu-alukan. Jaminan ini bertujuan supaya pengguna tidak membuat pembelian panik dan mengelak pemborong menyorok bekalan itu.

Namun, bagi pengguna, yang penting bukan saja harga, malah bekalan yang mencukupi untuk menampung keperluan khususnya ketika perayaan.

Kerajaan juga perlu memantau kegiatan pengilang dan pemborong. Pengilang boleh mengurangkan pengeluaran untuk pasaran runcit dan memperbanyakkan pengeluaran untuk kegunaan industri.

Ada peruncit mengadu pemborong menjual gula harga RM1.65 sekilogram, menyamai harga ditetapkan kerajaan. Apabila keadaan ini berlaku, peruncit menjual gula lebih mahal dan bersedia untuk menerima tindakan penguatkuasa atau tidak menjualnya langsung.

Jika pilihan kedua diambil, pengguna akan ketiadaan bekalan. Akta Kawalan Harga 1946 perlu dikaji agar tindakan penguat kuasa tidak hanya dilakukan ke atas peruncit, malah juga kepada pengilang dan pemborong.

SEGERAKAN AKTA PERSAINGAN & PERATURAN ANTI PENCATUTAN

Kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan bahawa Akta Persaingan akan diwartakan pada tahun 2010 amat dinanti-nantikan.

Pergerakan pengguna di Malaysia telah mendesak supaya akta ini diwujudkan semenjak sekian lama bagi membolehkan pengguna menikmati persaingan sihat antara industri makanan dan penyedia perkhidmatan.

Akta seumpama ini telah lama wujud di beberapa buah negara, khususnya negara maju bertujuan agar tidak wujud amalan monopoli dalam kalangan industri sehingga boleh memberikan kesan kepada pengguna, terutamanya berkaitan bekalan dan penetapan harga.

Pada masa ini terdapat beberapa industri komoditi seolah-olah wujud amalan monopoli, seperti beras, gandum, gula dan sebagainya. Akibat daripada amalan ini, pengguna sering berharap dengan masalah bekalan apabila industri ini ingin mewujudkan tekanan kepada kerajaan agar menaikkan harga komoditi tersebut yang disenaraikan sebagai barang kawalan di bawah Akta Kawalan Harga 1946. Begitu juga industri yang bersifat monopoli ini sering kali menaikkan harga barang mereka sekiranya barangan tersebut bukannya barang kawalan.

Ini menimbulkan kegusaran kepada pengguna, khususnya yang berpendapatan rendah. Oleh itu apabila Akta Persaingan ini diwujudkan, amalan monopoli ini dapat dibanteras. Selain itu pengguna juga dapat menggunakan kuasa mereka untuk membuat pilihan industri perkhidmatan yang menawarkan perkhidmatan yang baik.

Selain itu, kerajaan juga akan meminda Akta Kawalan Harga 1946 bagi memasukkan peruntukan tentang anti mengaut keuntungan berlebihan (atau juga dikenali sebagai anti pencatutan). Peruntukan undang-undang ini juga telah lama diminta agar diwujudkan. Pengguna sering kali berhadapan dengan kenaikan harga barangan apabila kerajaan mengumumkan kenaikan harga, seperti harga bahan api, komoditi keperluan asas dan sebagainya. Begitu juga apabila berlaku kenaikan tarif seperti tarif elektrik, air dan seumpamanya.

Setiap kali harga atau tarif ini dinaikkan, wujud reaksi jaringan bagi barangan lain yang menggunakan bahan yang dinaikkan harga atau tarif tersebut. Peruntukan undang-undang yang ada pada masa ini bergantung kepada Akta Kawalan Harga, iaitu peniaga perlu meletakkan tanda harga bagi barang jualan. Sekiranya tanda harga telah diletakkan, terserah kepada pengguna sama ada untuk membeli barangan atau menggunakan perkhidmatan tersebut.

Tetapi apabila peraturan anti pencatutan ini dilaksanakan, jika berlaku kenaikan harga secara sewenang-wenangnya, maka tindakan penguatkuasaan boleh dilakukan.

Apa yang diharapkan ialah kerajaan menggubal dan mewartakan segera Akta Persaingan dan peraturan anti pencatutan bagi mengatasi masalah yang bakal berlaku apabila kerajaan menarik secara beransur-ansur subsidi bagi beberapa barang seperti gula, minyak masak dan bahan api.


Jumaat, Januari 22, 2010

KENAKAN DENDA YANG TINGGI TERHADAP PEMANDU BAS YANG CUAI

Cadangan kerajaan untuk mengenakan denda sehingga RM500,000 kepada pengusaha dan pemandu bas ekspres yang terlibat dalam kemalangan maut adalah dialu-alukan. Cadangan ini akan dimasukkan dalam penggubal Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Sekiranya cadangan ini dilaksanakan, ia akan memberikan memberikan peringatan yang tegas kepada pengusaha dan pemandu pengangkutan awam ini agar bersikap lebih berhati-hati.

Pada masa ini, denda yang dikenakan kepada pengusaha dan pemandu yang bersikap cuai seperti ini hanya RM300, sebagaimana yang termaktub dalam Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan.

Semenjak kebelakangan ini, kerap berlaku kemalangan jalan raya yang melibatkan bas ekspres yang sehingga meragut nyawa. Yang terbaharu ialah kemalangan ngeri yang menyebabkan kematian 10 orang apabila bas ekspres dua tingkat telah terbabas dan melanggar pembahagian jalan, kira-kira lapan kilometer selepas Plaza Tol Ipoh Selatan, Lebuhraya Utara-Selatan pada 26 Disember yang lalu.

Memang menjadi kelaziman apabila berlakunya sesuatu kemalangan ngeri, barulah kerajaan mulai bertindak untuk mengambil tindakan terhadap pengusaha dan pemandu bas yang tidak bertanggungjawab. Namun begitu, ia tidak berkekalan lama. Apabila peristiwa kemalangan ini berlalu beberapa ketika, ia dilupakan begitu sahaja.

Pengusaha dan pemandu bas ekspres perlu menyedari bahawa mereka mempunyai tanggungjawab yang besar terhadap penumpang yang menggunakan perkhidmatan mereka. Mereka tidak sewajarnya bersikap sambil lewa sehingga mengabaikan keselamatan para penumpang. Pemandu bas ekspres mempunyai tanggungjawab yang sama seperti juruterbang yang membawa kapal terbang penumpang. Nyawa para penumpang kapal terbang terletak di bawah tanggungjawab mereka. Sekiranya berlaku sebarang kesilapan, terutamanya sekali disebabkan oleh kecuaian, nyawa para penumpang akan melayang.

Dalam masa yang sama, usaha kerajaan untuk menubuhkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) amat wajar sekali. Pada masa ini terdapat 13 jabatan dan agensi kerajaan yang berkaitan dengan pengangkutan awam. Akibat daripada wujudnya pelbagai agensi yang bertanggungjawab menyebabkan masalah berkaitan pengangkutan awam berpanjangan, seolah-olah tiada penyelesaian. Apabila SPAD ditubuhkan, semua fungsi tersebut dikendalikan secara setempat, termasuk menyerapkan peranan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan ke dalam SPAD.

Penubuhan SPAD pada 1 Jun 2010 telah dinyatakan dalam pembentangan Bajet 2010 oleh YAB Perdana Menteri, pada 23 Oktober 2009.


Khamis, Januari 21, 2010

KLINIK 1MALAYSIA MANFAAT MASYARAKAT KOTA BERPENDAPATAN RENDAH


21 Januari 2010

Oleh Jami'ah Shukri
jamia@bharian.com.my

Perkhidmatan disediakan mendapat sambutan rakyat pelbagai kaum dengan bayaran kos perubatan serendah RM1

KLINIK 1Malaysia yang beroperasi sejak 7 Januari lalu adalah permulaan baik dan memberangsangkan kepada seluruh rakyat khususnya berpendapatan rendah untuk mendapatkan rawatan pemeriksaan kesihatan asas dengan bayaran kos perubatan serendah RM1, sekali gus menggambarkan keprihatinan kerajaan terhadap kebajikan rakyat.

Ternyata selepas dua minggu pelancarannya, semua 44 Klinik 1Malaysia yang diwujudkan di seluruh negara di kawasan berkepadatan penduduk lebih 10,000 orang di sekitar bandar memberikan impak yang sungguh berkesan dan berjaya menarik perhatian rakyat pelbagai kaum mengunjungi premis disediakan.

Walaupun tumpuan pemeriksaan kesihatan biasa seperti memeriksa tekanan darah, dan kandungan gula, ia dianggap sebagai alternatif kepada orang ramai untuk mendapatkan rawatan mengesan penyakit awal dihadapi mereka.

Apa yang penting, Klinik 1Malaysia ini menjadi saluran rakyat mendapatkan khidmat perubatan lebih murah, mudah dan cepat. Ini diakui oleh seorang pesakit keracunan makanan, Shamirah Abdullah, 23, yang menyatakan Klinik 1Malaysia di Kampung Kerinchi memberi manfaat kepada rakyat terutama berpendapatan rendah kerana caj perkhidmatan murah.

"Saya berpuas hati dengan layanan baik dan pantas. Saya pasti datang lagi ke sini jika memerlukan rawatan. Usaha ini menunjukkan kesungguhan kerajaan membantu rakyat dan boleh dilihat sebagai perubahan dalam pentadbiran kerajaan," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Keprihatinan kerajaan di bawah kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terhadap kebajikan dan kesejahteraan rakyat termasuk dalam bidang kesihatan dilihat sama penting seperti pendidikan sejajar slogan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'.

Program klinik komuniti yang terangkum dalam Bajet 2010 dengan peruntukan RM10 juta itu mampu menjadi jambatan memastikan kesihatan rakyat sentiasa cergas, sihat dan terpelihara dari segi mental serta fizikal. Tahap kesihatan penting untuk menjana kualiti masyarakat yang berketrampilan dalam memberi sumbangan ke arah kemantapan pembangunan sosioekonomi negara.

Apa diharapkan klinik berkenaan yang kini hanya dikendalikan pembantu perubatan atau jururawat untuk kes penyakit berbentuk kecemasan itu dapat ditambah baik dari segi perkhidmatannya pada masa depan seperti menyediakan doktor tetap supaya pemeriksaan lebih rapi dapat dilaksanakan.

Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman, berpendapat penubuhan klinik itu sebagai langkah terbaik rakyat untuk mendapatkan rawatan asas dan awal bagi mengesan penyakit ringan dengan kos murah tanpa perlu ke klinik swasta atau pusat kesihatan kerajaan lain.

Katanya, bersesuaian dengan sasaran kumpulan untuk golongan berpendapatan rendah maka sewajarnya ia perlu disediakan di kawasan penempatan seperti perumahan kos rendah atau rumah pangsa.

"Tidak semua orang mampu membayar kos perubatan tinggi. Untuk penyakit yang ringan seperti demam ringan tetap dikenakan bayaran sekiranya mereka ke klinik swasta. Tetapi dengan ada Klinik 1Malaysia ini, pesakit boleh mendapatkan rawatan sementara yang sesuai dengan masalah kesihatan dihadapi.

"Jika sakit mereka agak serius, pembantu perubatan boleh memberi nasihat supaya merujuk kepada doktor di klinik kerajaan atau swasta bertauliah bagi mendapatkan rawatan lanjutan," katanya sambil menggesa supaya pihak tertentu tidak mempolitikkan isu ini atas kepentingan peribadi.

Sejajar dengan peningkatan mutu perkhidmatan, beliau turut mencadangkan supaya penambahbaikkan perlu dilaksanakan dengan melanjutkan waktu perkhidmatan 24 jam berbanding sekarang dibuka hanya 10 pagi sehingga 10 malam.

Selain itu, kakitangan bertugas yang ada sekarang meliputi penolong pegawai perubatan, jururawat terlatih dan pembantu perawatan kesihatan, dipertingkatkan dengan menyediakan seorang doktor sekurang-kurangnya dengan memberi perkhidmatan rawatan perubatan seminggu sekali kepada pesakit.

"Kesihatan memainkan peranan penting untuk kesejahteraan rakyat. Sekarang kerajaan memperuntukkan sejumlah bajet sederhana untuk menyediakan klinik," katanya.

Hakikatnya, kesungguhan kerajaan untuk memberi kesihatan baik kepada rakyat dilihat begitu menyeluruh.
Jika di kawasan luar bandar, sudah ada Klinik Desa maka kesinambungan itu diperluaskan untuk masyarakat bandar dengan Klinik 1Malaysia.

NAIKKAN HARGA ROKOK SEHINGGA RM50 SEKOTAK


Cadangan Kementerian Kesihatan untuk menaikkan harga rokok bagi pek 20 batang sehingga RM50.00 memang wajar diberikan pertimbangan.

Langkah ini bagi memastikan golongan seperti pelajar sekolah dan remaja tidak mampu membelinya dan diharapkan secara beransur-ansur akan menghentikan tabiat merokok jika mereka telah menghisap rokok.

Namun begitu, di pasaran masih dijual rokok dalam pek kurang daripada 20 batang. Harga bagi pek tersebut juga perlu dikaji supaya harganya juga tinggi. Jika ini tidak dilakukan, mungkin ada syarikat rokok yang sengaja mengeluarkan pek di bawah 20 batang yang mungkin tidak termasuk dalam peraturan harga minimum rokok.

Dalam masa yang sama, kerajaan perlu bersikap tegas dalam melaksanakan penguatkuasaan di kawasan zon larangan merokok, yang pada masa ini berjumlah 22 tempat, antaranya semua kaki lima kompleks beli-belah, restoran dan kafe terbuka di luar premis berkenaan, pekarangan bangunan kerajaan, dalam pejabat, hospital, hotel, sekolah, pusat beli-belah dan stesen bas dan sebagainya.

Tindakan penguatkuasaan perlu disepadukan oleh semua pihak penguatkuasa yang ada, seperti polis, Kementerian Kesihatan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, pihak berkuasa tempatan dan lain-lain.

Pengguna juga perlu bersikap tegas terhadap penghisap rokok yang tidak mematuhi zon larangan merokok dengan menegur mereka. Lebih banyak papan tanda diletakkan di kawasan zon larangan merokok.

Sumber berita: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0121&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm

21 Januari 2010

Rabu, Januari 20, 2010

GUNAKAN KUASA ANDA SEBAGAI PENGGUNA TEKSI


LEMBAGA Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) telah mengadakan Kempen Kesedaran Hak-Hak Pengguna Pengangkutan Awam pada 18 Januari 2010. Langkah ini amat wajar sekali dilakukan memandangkan pengguna pengangkutan awam sering mengadu bahawa perkhidmatan yang diberikan amat tidak memuaskan.

Kerajaan sendiri mengakui bahawa mereka sering menerima aduan daripada pengguna tentang kesalahan yang dilakukan oleh pengusaha pengangkutan awam, khususnya teksi.

Contohnya, tidak menggunakan meter, tidak memberikan resit, mengubah suai meter dan berkelakuan membahayakan ketika memandu, merokok, memandu melebihi had laju dan menggunakan telefon bimbit.

Masalah yang dihadapi oleh pengguna terhadap perkhidmatan teksi ini telah lama berlaku dan disedari oleh kerajaan sendiri. Namun tiada langkah proaktif yang diambil, sehingga pengguna secara berterusan 'dipermainkan' oleh pemandu teksi ini.

Pengguna perlu menggunakan kuasa mereka untuk tidak menggunakan perkhidmatan pemandu teksi yang enggan menggunakan meter. Begitu juga mereka perlu membuat aduan kepada LPKP sekiranya ada pemandu teksi yang didapati melakukan kesalahan.

Namun jika hanya mengharapkan pengguna sahaja membuat aduan, tanpa ada penguat kuasa yang tegas dilakukan, tidak bermakna juga. Tindakan pemantauan secara berkala dan rambang perlu dilakukan dari semasa ke semasa.

Selagi masalah ini berlaku, maka selagi itulah penguat kuasa tidak boleh berhenti daripada membuat pemantauan.

Mulai 1 Januari 2010, semua teksi dikehendaki mengeluarkan resit kepada penumpang. Jika ada yang gagal berbuat sedemikian, gunakan kuasa sebagai pengguna, iaitu membuat aduan kepada LPKP dan buat salinan kepada Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) agar pemantauan dibuat terhadap aduan yang dibuat oleh pengguna.

Forum, 21 Januari 2010

PASTI BEKALAN MENCUKUPI

Jaminan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan bahawa harga gula tidak akan dinaikkan sebelum dan selepas Tahun Baru Cina amat dialu-alukan. Jaminan ini bertujuan supaya pengguna tidak membuat pembelian panik dan dalam masa yang sama juga mengelakkan pemborong daripada menyorok bekalan tersebut.

Namun begitu, bagi pengguna, yang penting bukan sahaja faktor harga, tetapi juga bekalan yang sentiasa mencukupi untuk menampung keperluan harian, khususnya untuk kegunaan semasa perayaan, seperti Tahun Baru Cina.

Dalam masa yang sama, kerajaan juga perlu memantau kegiatan pengilang dan pemborong. Pengilang boleh bertindak mengurangkan pengeluaran untuk pasaran runcit dan memperbanyakkan pengeluaran untuk kegunaan industri yang lebih luas pasarannya.

Begitu juga dengan pemborong. Ada peruncit yang mengadu bahawa pemborong menjual gula pada harga RM1.65, menyamai harga runcit yang ditetapkan oleh kerajaan. Apa keadaan ini berlaku peruncit berada dalam keadaan dilema, iaitu sama ada menjual gula tersebut pada harga yang lebih tinggi daripada yang ditetapkan oleh kerajaan, dan bersedia untuk menerima tindakan oleh penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, atau tidak menjualnya langsung. Jika pilihan kedua yang diambil, maka pengguna akan berhadapan dengan masalah ketiadaan bekalan gula.

Akta Kawalan Harga 1946 perlu dikaji semula agar tindakan penguatkuasa tidak hanya dilakukan ke atas peruncit sahaja, tetapi juga kepada pengilang dan pemborong.

20 Januari 2010

RAPIDKL BALI KE ZAMAN BAS MINI

Laporan KOSMO 14 Januari 2010 tentang perkhidmatan bas berhenti-benti RapidKL.

DI SEBALIK BERITA - APABILA RUMAH BUKIT BERUNTUNG CUMA RM7,000



Masalah di Bukit Beruntung, sebagaimana yang disiarkan dalam akhbar Kosmo, 20 Januari 2010, sebagai mengulas pemberian peruntukan oleh YAB Dato' Sri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia, sempena program Juara Rakyat pada 9 Januari 2010.

Jumaat, Januari 15, 2010

PENAMBAHBAIKAN PERKHIDMATAN KESIHATAN KLINIK KERAJAAN

Usaha Kementerian Kesihatan Malaysia melaksanakan Sistem Pengurusan Giliran dan Peringatan Temujanji (Qmars) dengan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi mengatasi kesesakan klinik kerajaan amat dialu-alukan.

Ia menunjukkan kesungguhan kerajaan dalam usaha untuk menambahbaikkan sistem penyampaian dalam perkhidmatan awam, khususnya perkhidmatan penjagaan kesihatan. Bagi mereka yang biasa berurusan dengan klinik dan hospital kerajaan amat memahami keadaan kesesakan dan tempoh masa yang agak lama untuk mendapatkan rawatan. Justeru ramai yang memilih untuk ke klinik atau hospital swasta untuk mendapatkan keselesaan mendapatkan rawatan dan tempoh masa rawatan yang singkat.

Kementerian Kesihatan telah berusaha untuk meningkatkan mutu perkhidmatan penjagaan kesihatan dengan memperkenalkan pelbagai pendekatan, termasuk melanjutkan tempoh masa operasi di beberapa klinik dan hospital kerajaan sehingga pada waktu malam. Usaha yang terkini ialah mewujudkan 50 buah klinik 1Malaysia.

Rakyat Malaysia, khususnya yang berpendapatan rendah dan sederhana perlu mengambil kesempatan ini untuk mendapatkan rawatan di klinik dan hospital kerajaan. Ini bagi mengurangkan beban kewangan mereka, khususnya dalam menghadapi cabaran kenaikan kos hidup pada masa ini.

Dalam masa yang sama kerajaan juga terus berusaha untuk meningkatkan mutu perkhidmatan kesihatan awam agar perkhidmatan yang disediakan standing dengan perkhidmatan di hospital swasta. Peruntukan yang besar perlu disediakan bagi tujuan ini sebagaimana yang disarankan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), agar peruntukan untuk penjagaan kesihatan awam mencapai 2.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Apa yang diharapkan ialah usaha dan penambahbaikkan yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan ini hendaklah bersifat jangka panjang dan berterusan. Jangan sekadar “hangat-hangat tahi ayam” sahaja.

12 Jan. 2010

MASIH BANYAK BAS, LORI TIDAK PAPAR NOMBOR ADUAN LPKP BARU


15 januari 2010


KUALA LUMPUR 14 Jan. - Di sebalik pelbagai rungutan mengenai mutu perkhidmatan pengangkutan awam, masih banyak bas dan lori didapati tidak memaparkan nombor aduan SMS Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) yang baru.

Tinjauan di sekitar ibu negara hari ini mendapati masih terdapat bas termasuk bas RapidKL, selaku operator utama perkhidmatan bas di Lembah Klang, menggunakan nombor aduan SMS 39900 sedangkan LPKP telah melancarkan mySMS 15888 dan talian terus 1-800-88-9600 sejak 18 Ogos tahun lepas untuk menerima aduan daripada orang ramai berhubung salah laku pemandu kenderaan perdagangan di jalan raya.













Gambar atas menunjukkan sebuah bas RapidKL masih menggunakan nombor aduan SMS LPKP lama manakala gambar bawah, sebuah teksi sudah menukar nombor aduan baru pada bonetnya. - Bernama

________________________________________


"Saya pun hairan kenapa selepas empat bulan mereka masih tak tukar nombor SMS aduan baru. Ini soal keselamatan dan kepuasan (pengguna)... tak boleh buat main-main," kata seorang pengguna pengangkutan awam, Danial Malik, ketika ditemui di stesen bas Titiwangsa dekat Pekeliling di sini.

Namun keadaan sebaliknya pada kebanyakan teksi yang memaparkan nombor talian terus dan SMS aduan baru pada kenderaan mereka.

"Sticker (pelekat) ni RM2 sahaja. Saya tukar masa buat pemeriksaan dengan Puspakom bulan lepas," kata pemandu teksi, Jamaluddin Zulkarnai.

Media sebelum ini melaporkan semua aduan yang disalurkan kepada LPKP akan diambil tindakan selain disalurkan kepada agensi berkaitan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan polis untuk tindakan selanjutnya.

Malangnya, buat masa ini, sistem aduan itu hanya beroperasi pada hari bekerja dari 9 pagi hingga 5 petang dan aduan itu akan dirakamkan dalam peti suara pada hari minggu, cuti am dan selepas waktu pejabat, sebelum diambil tindakan kemudiannya.

"LPKP kena ambil tindakan. Kalau harapkan pengusaha tanpa tekanan LPKP mereka akan buat macam lepas batuk di tangga," kata Ketua Pegawai Eksekutif FOMCA, Mohd. Yusof Abdul Rahman.

Beliau mencadangkan sistem aduan itu disertakan nombor JPJ dan polis.

Dalam pada itu, Pengerusi LPKP, Datuk Halimah Mohamed Sadique mengakui terdapat sebilangan pengusaha bas termasuk bas ekspres dan lori kelas A dan C belum menukar pelekat aduan nombor baru itu.

Katanya, kebanyakan pihak terbabit memiliki banyak bas dan lori menyebabkan proses menukar pelekat itu memakan sedikit masa.

"Pengusaha mempunyai sehingga akhir bulan ini untuk menukarnya atau dikenakan tindakan. Tapi seboleh-bolehnya kita mahu mereka menukarnya atas dasar tanggungjawab kepada masyarakat, bukannya kerana terpaksa mengikut peruntukan undang-undang," katanya. - Bernama

Khamis, Januari 14, 2010

MORE CHALLENGES AHEAD FOR CONSUMERS


By Melati Mohd Ariff - Bernama, January 5, 2010

KUALA LUMPUR, Jan 5 (Bernama) -- Malaysian consumers must be prepared to face greater challenges in 2010 as the government prepares to restructure the subsidy scheme on several items.

The Chief Executive Officer of the Federation of Malaysian Consumers Associations (Fomca) Mohd Yusof Abd Rahman noted that probably by May only those who qualify can buy fuel at subsidised prices using their Mykad and the rest have to bear the actual market price.

Mohd Yusof pointed out that the new sugar price of RM1.65 per kilogramme in Peninsula and RM1.75 sen in Sabah and Sarawak, an increase of 20 sen, along with a minimum price of RM6.40 for a 20-stick cigarette pack is set to stress the household budget.

Thus it is only wise that Malaysians act prudently in their consumption to keep their expense in check.

SUBSIDIES FAILED TO ACHIEVE THEIR GOALS

Mohd Yusof told Bernama that Fomca is agreeable to the rise in sugar price based on two reasons, firstly the sugar subsidy bill is ever increasing and secondly the subsidy benefited those beyond the target group.

"The government has allocated about RM720 million to subsidise sugar in 2009 to keep the prices at RM1.45 per kilogramme and to maintain this price in 2010 the government needs to fork out RM1.2 billion.

"Thus, for this year, the price of sugar had to be increased by 20 sen to maintain the subsidy at RM720 million," explained Mohd Yusof.

Furthermore, the subsidy mechanism is questionable as it failed to reach its goals.

The subsidy, notes Mohd Yusof, is to help the low and medium income group to buy the commodity at a reasonable price.

However, currently, the subsidy is also enjoyed by the rich and foreigners residing in the country.

"Thus, Fomca is of the view that the government has to cut down on the subsidy in stages before it is completely eliminated.

"To help the target groups buy the basic necessities at reasonable prices, there has to be a new mechanism like the one being contemplated by the government including through the use of Mykad," said Mohd Yusof.

He added that, currently, such mechanism is already in place for the 'super spesial tempatan' (SST) rice through the Rice Subsidy Programme for the People (Subur), those who qualify are given vouchers to purchase the SST 15 price at subsidised prices.

EXCESS SUGAR

Mohd Yusof pointed out that cheap sugar has encouraged Malaysians to consume sugar in excess.

Due to excess intake of sugar, Malaysia has an unenviable record as the nation with highest number of diabetics in Asia.

According to statistics, in 2007 there were 800,000 diabetics in Malaysia, the fourth highest in Asia, and the number is expected to swell to 1.3 million this year.

"Therefore, with the rise in sugar prices, Fomca hopes that Malaysians will reduce sugar intake. The only thing that we fear is that kuih sellers and eateries will hike the prices of their offerings.

"This calls for enforcement and further steps to be taken by the government. It may be a bit difficult on the enforcement part because the nation lacks laws to control profiteering," explained Mohd Yusof.

He was of the opinion that traders could absorb the increase by reducing the amount of sugar in their products.

"Moreover, even now the kuih and drinks are too sweet," he said.

MINIMUM PRICE OF CIGARETTES WELCOMED

On the move to set a minimum price for a pack of cigarette, Mohd Yusof said Fomca views the move positively and believes the minimum price could stop students and teenagers from buying cigarettes.

With a minimum price, cigarette companies will no longer be able to give discounts or hold promotions that distribute cigarettes for free.

Cigarette companies all this while have been conducting aggressive marketing campaigns to win over new smokers and maintain hardcore smokers.

"They offered discounts and promotions that even offered free cigarettes to teens on certain occasions. The promotions go against the government's effort to reduce the number of smokers in Malaysia," he said.

THE PRICE SHOULD BE HIGHER

Nevertheless, Mohd Yusof is skeptical whether the minimum price set for cigarettes is enough to deter smokers.

This is because there are many who feel that the price is still low and should be increased to RM1 per stick.

"This means a pack of 20 sticks will cost RM20 and only those who can afford can buy it. Such high price will put cigarette beyond the reach of students and teens," he said.

Apart from the minimum price, Mohd Yusof wants the government to seriously enforce the no smoking zone as at present the enforcement for such zones is lacking.

Mohd Yusof suggested integrated enforcement involving all parties to be enhanced on for smoking zones.

Enforcement officers from various agencies must be given adequate powers to take action against those smoking at no smoking zones.

CONTROL FAST FOOD

Fomca also welcomed the Health Ministry's move to regulate the marketing and promotional activities for fast food in line with the efforts to educate the public on healthy eating.

"The government must introduce regulation in stages to compel fast food restaurants in the country to reduce the sugar, salt and fat content in their food.

"This is important to ensure that the fast food restaurants serve nutritious food only. Fast food restaurants must improvise their menu to serve meals that is suitable for Malaysians," explained Mohd Yusof.

He also suggested that education and awareness on healthy living through healthy eating be continued.

Schools, he said, have an important role in prohibiting the sales of junk food not only in the canteens but also within the schools' vicinity.

The parents too have a role here as they are the ones who should inculcate healthy eating habits for their children.

GLOBAL WARMING

On the consumer's role for the environment, they have to view seriously global warming that is set to impact everyone living on earth.
Fomca, noted Mohd Yusof, would emphasize on global warming in its activities throughout 2010.

"KONSUMERKINI" PORTAL

As another attempt to help consumers obtain the latest information on Fomca's views relating to consumerism, the consumer body is set to launch the "Konsumerkini" portal.

Fomca, according to Mohd Yusof, at present depends on the print and electronic media to express its views over current consumer issues.

"Often what is published by the media is incomplete and fails to reflect Fomca's emphasis on related matters.

"Some of the views are solicited through telephone and the reply is given spontaneously, and this why the published articles fail to give the complete picture," he explained.

Therefore, noted Mohd Yusof, the KonsumerKini portal is to provide Fomca's stand and views on consumer issues.

-- BERNAMA

WARGA ASING BELI RUMAH RM500,000





Oleh Shahrizan Salian dan Syuhada Choo Abdullah
bhnews@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Berkuat kuasa 1 Januari lalu, kerajaan menetapkan warga asing hanya boleh membeli unit kediaman berharga RM500,000 ke atas, berbanding had minimum RM250,000 sebelum ini.

Unit Perancang Ekonomi (UPE) di Jabatan Perdana Menteri dalam kenyataannya semalam berkata, keputusan untuk menaikkan nilai had minimum itu adalah sebahagian inisiatif bagi menggalakkan pertumbuhan sektor hartanah terutama membabitkan kediaman bertaraf tinggi dan eksklusif.

Selain itu, ia juga dijangka dapat melonjakkan kemasukan pelaburan langsung asing (FDI) di dalam pasaran hartanah serta menggalakkan lebih ramai pelabur asing yang berkualiti.

“Langkah ini juga bertujuan untuk memberi lebih banyak peluang kepada rakyat tempatan memiliki hartanah berharga di bawah RM500,000,” katanya.

Menurut UPE, perolehan unit kediaman ini adalah di bawah bidang kuasa pihak berkuasa negeri dan tidak memerlukan kelulusan daripadanya.

Pada 30 Jun tahun lalu, UPE memperkenalkan Garis Panduan Perolehan Hartanah untuk menggantikan Garis Panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) yang dibatalkan selaras dengan keputusan untuk memansuhkan FIC.

Satu perkara yang terkandung di dalam garis panduan itu (Jun 2009) ialah penetapan harga minimum RM250,000 oleh warga asing ke atas.

Mengulas kenaikan had minimum pemilikan asing kepada RM500,000 itu, Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda), Datuk Ng Seing Liong, berkata walaupun matlamatnya adalah untuk menggalakkan kemasukan lebih ramai pelabur asing berkualiti, jumlah hartanah berharga sedemikian terutama di luar Lembah Klang tidak banyak.

Katanya, buat masa ini, langkah itu dilihat tidak membantu kemasukan lebih banyak FDI ke negeri lain selain Selangor dan Kuala Lumpur.

“Jika melihat kepada harga hartanah semasa, jumlah hartanah yang berharga RM500,000 ke atas tidak banyak ditawarkan di pasaran.

“Malah, ia juga tidak membantu pemilikan asing di kawasan pinggir Lembah Klang seperti Klang dan Kajang yang tidak banyak menawarkan rumah berharga RM500,000 dan ke atas,” katanya.

Justeru, beliau berkata, nilai had minimum perolehan unit kediaman oleh warga asing sebanyak RM250,000 dilihat lebih sesuai dalam persekitaran hartanah semasa.

Bagaimanapun, Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman, menyifatkan langkah itu sebagai amat wajar bagi memastikan peluang rakyat tempatan memiliki kediaman tidak terjejas.

Beliau berkata, ini berikutan dalam pasaran semasa, harga rumah teres dua tingkat sudah mencecah RM200,000 hingga RM250,000 seunit, terutama di bandar raya seperti Shah Alam, menyebabkan pembeli tempatan terpaksa bersaing dengan pelabur asing yang rata-rata mampu menanggungnya.

“Fomca percaya penetapan nilai had minimum perolehan kepada RM500,000 seunit itu tidak akan membantutkan hasrat warga asing untuk memiliki kediaman di Malaysia, sama ada bagi tujuan pelaburan mahu pun sebagai rumah kedua, sebaliknya ia akan memacu industri perumahan kos mewah negara,” katanya.

Berita Harian, 14/1/2010

RAPIDKL BALI KE ZAMAN BAS MINI



Oleh ROSMALINA ABD. KADIR
berita@kosmo.com.my


BAS mini yang begitu popular di ibu kota satu ketika dulu sarat dengan pelbagai masalah perkhidmatan.
________________________________________

KUALA LUMPUR - Sekali pandang, bas Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn. Bhd. (RapidKL) memang canggih dan pasti selesa dinaiki.

Hakikatnya, kepincangan dalam perkhidmatan mereka, baik dari segi jaminan menepati masa, cara pemanduan, tahap keselesaan penumpang dan aspek keselamatan mengimbau kembali ingatan warga kota kepada era bas mini yang pernah menjadi 'raja jalan raya' satu ketika dulu.

Bagi Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman, masalah yang membelenggu RapidKL itu perlu diatasi segera jika syarikat itu tidak mahu tahap perkhidmatan mereka dicap sama seperti era bas mini satu masa dahulu.

"Kita sokong RapidKL kerana mereka menjanjikan perkhidmatan lebih baik tetapi jika masalah-masalah ini tidak diatasi, kualiti mereka sama seperti zaman bas mini,'' tegas beliau.

Beliau mengingatkan RapidKL bahawa para penumpang boleh hilang keyakinan terhadap syarikat itu.

Mohd. Yusof menggesa pihak berkuasa supaya segera mengenal pasti punca perkhidmatan RapidKL tidak dapat memenuhi matlamat dan piagamnya sendiri termasuk menjalin kerjasama dengan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) supaya penguatkuasaan dapat dijalankan.

Kosmo, 14/1/2010

Selasa, Januari 05, 2010

BERSEDIA HADAPI LEBIH BANYAK CABARAN



05 Januari, 2010 10:47 AM

Oleh Melati Mohd Ariff

Rencana kepenggunaan ini adalah bahagian kedua daripada dua bahagian

KUALA LUMPUR, 5 Jan (Bernama) -- Masyarakat pengguna Malaysia perlu mempersiapkan diri bagi menghadapi lebih banyak cabaran mendatang pada tahun baru, 2010. Demikian ditegaskan Mohd Yusof Abd Rahman, Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca).

Beliau, yang menyifatkan 2010 sebagai tahun yang mencabar, menyandarkan kenyataan itu kepada beberapa faktor termasuk sama ada krisis kewangan global dapat dipulihkan dan harga minyak dunia yang masih tidak stabil.

Masyarakat pengguna Malaysia juga akan terus berdepan dengan cabaran berikutan keputusan kerajaan menstrukturkan semula pemberian subsidi bagi beberapa barangan, katanya.

Antaranya bahan bakar (minyak) yang dijangka dilaksanakan pada Mei depan di mana ketika itu nanti, hanya mereka yang berkelayakan sahaja akan dapat membeli bahan api pada harga subsidi dengan menggunakan mykad.

Sehubungan itu, masyarakat Malaysia disaran terus mengamalkan kebijaksanaan dalam berdepan dengan pelbagai isu kepenggunaan termasuk dua pengumuman yang dibuat kerajaan baru-baru ini.

Mohd Yusof merujuk kepada langkah kerajaan meletakkan harga minimum sekotak rokok 20 batang kepada RM6.40 dan menaikkan harga gula sebanyak 20 sen sekilogram iaitu kepada RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak.

TIDAK CAPAI MATLAMAT

Mohd Yusof memberitahu Bernama, Fomca menerima kenaikan harga gula atas dua asas, iaitu peruntukan subsidi yang tinggi untuk gula dan memandangkan matlamat pemberian subsidi tidak menepati sasarannya.

"Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM720 juta sebagai subsidi pada 2009 bagi memastikan harga gula kekal pada paras RM1.45 sekilogram. Untuk 2010, kerajaan dijangka membelanjakan RM1.2 bilion untuk subsidi jika harga gula masih dikekalkan pada RM1.45.

"Oleh itu, untuk tahun ini, kerajaan terpaksa menaikkan harga gula sebanyak 20 sen dan mengekalkan peruntukan subsidi sebanyak RM720 juta," jelas Mohd Yusof.

Mekanisme pemberian subsidi turut dipersoalkan memandangkan perlaksanaannya sekarang tidak mencapai matlamat.

Subsidi, kata Mohd Yusof bertujuan membantu golongan sasaran seperti golongan berpendapatan rendah dan sederhana bagi memastikan mereka dapat membeli barang keperluan asas pada harga yang mampu bayar.

Bagaimanapun, tambah beliau, pada masa ini, subsidi berkenaan turut dinikmati orang kaya termasuk warga asing yang tinggal di negara ini.

"Oleh itu, Fomca telah mengemukakan pandangan bahawa kerajaan perlu mengurangkan peruntukan subsidi ini secara berperingkat-peringkat sehingga sampai pada satu peringkat nanti, subsidi tersebut terus dihapuskan.

"Bagi membantu golongan sasaran menikmati kemudahan membeli barang keperluan asas pada harga yang berpatutan, perlu diwujudkan mekanisme baru, seperti yang diuar-uarkan oleh kerajaan termasuk mekanisme mykad," kata Mohd Yusof.

Menurut beliau, pada masa ini, mekanisme seumpama itu telah dilaksanakan bagi beras super spesial tempatan (SST) 15 peratus hancur, melalui Program Subsidi Beras Untuk Rakyat (Subur). Golongan yang berkelayakan diberi baucar untuk membeli beras SST 15 peratus hancur pada harga subsidi.

GULA BERLEBIHAN

Mohd Yusof berkata, harga gula yang rendah turut mendorong rakyat Malaysia menggunakan gula secara berlebih-lebihan hinggakan rakyat Malaysia tergolong antara penghidap diabetes yang tertinggi di Asia.

Menurut statistik, pada 2007 terdapat 800,000 penghidap penyakit diabetes di Malaysia, yang ke-empat tertinggi di Asia dan jumlah tersebut dijangka meningkat kepada 1.3 juta pada 2010.

"Oleh yang demikian, bila kerajaan menaikkan harga gula, Fomca berharap rakyat Malaysia akan mengurangkan pengambilan gula. Cuma yang menjadi kebimbangan ialah tindakan peniaga kuih-muih dan restoran yang akan menaikkan harga jualan mereka akibat kenaikan harga gula 20 sen.

"Ini memerlukan tindakan penguatkuasa dan langkah kerajaan untuk mengatasinya. Ianya mungkin sukar sedikit untuk dilaksanakan memandangkan di negara kita belum ada akta anti pengambilan untung berlebihan," jelas Mohd Yusof.

Beliau berpendapat para peniaga sebenarnya boleh mengekalkan kos pembuatan kuih dan minuman mereka dengan mengurangkan penggunaan gula dalam produk yang dihasilkan.

"Memang pada masa ini pun kebanyakan kuih dan minuman yang dijual agak manis. Malah ada pengguna yang meminta minuman kurang gula apabila membuat pesanan di restoran, tetapi harga minuman masih sama.

"Oleh itu kurangkan penggunaan gula dalam kuih dan minuman, dengan ini kos dapat dikurangkan dan harga jualan dapat dikekalkan," katanya.

HARGA MINIMUM ROKOK LANGKAH BAIK

Mengulas tindakan kerajaan menetapkan harga minimum rokok, Mohd Yusof berkata Fomca melihatnya sebagai satu langkah yang baik dan diharap dapat mengekang pembelian rokok oleh golongan pelajar dan remaja.

Beliau memberitahu Bernama dengan penetapan harga minimum itu, syarikat rokok juga tidak boleh menjual rokok pada harga diskaun, di samping mengadakan aktiviti memberi rokok percuma.

Syarikat rokok, jelas beliau, sebelum ini menjalankan taktik pemasaran yang agresif untuk menarik penghisap rokok baru dan mengekalkan sokongan jenama rokok daripada penghisap rokok tegar.

"Mereka menawarkan diskaun dan program yang menawarkan rokok percuma kepada remaja khususnya semasa pesta akhir tahun. Tindakan ini sudah pasti akan membantutkan usaha kerajaan untuk mengurangkan bilangan penghisap rokok di kalangan rakyat Malaysia," katanya.

PERLU HARGA LEBIH TINGGI

Dalam masa yang sama, Mohd Yusof melontarkan soalan sama ada harga minimum rokok tersebut sebagai wajar.

Menurut beliau, ini kerana ada pihak yang berpendapat ianya masih rendah dan meminta harganya dinaikkan kepada RM1 bagi sebatang rokok.

"Ini menjadikan 20 batang rokok berharga RM20 berbanding RM6.40 harga minimum sekarang. Untuk itu, rokok akan menjadi barang mewah, hanya mampu dibeli oleh golongan tertentu sahaja.

"Walau apa pun harga yang ditetapkan, yang penting ia akan menyebabkan golongan pelajar dan remaja tidak mampu membelinya," tegas beliau.

Di samping penetapan harga minimum rokok, Mohd Yusof berkata kerajaan juga perlu memberi perhatian kepada aspek penguatkuasaan zon larangan merokok.

Ini memandangkan walaupun kerajaan telah menetapkan banyak kawasan zon larangan merokok, tetapi tidak diendahkan oleh penghisap rokok akibat kekurangan penguatkuasaan.

Mohd Yusof menyarankan tindakan penguatkuasaan bersepadu daripada semua pihak perlu dipertingkatkan.

Pegawai penguatkuasa dalam pelbagai agensi juga perlu diberi kuasa untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang menghisap rokok di kawasan larangan merokok.

KAWAL MAKANAN SEGERA

Dalam masa yang sama, Fomca turut mengalu-alukan kenyataan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk mengawal aktiviti pemasaran dan promosi makanan segera.

Langkah tersebut selaras dengan usaha kerajaan untuk mendidik masyarakat untuk mengamalkan pemakanan sihat.

Mohd Yusof menyifatkan langkah KKM itu juga rentetan daripada larangan iklan makanan segera semasa program kanak-kanak di televisyen.

"Makanan segera sememangnya menjadi pilihan kepada kanak-kanak khususnya kerana pengaruh iklan yang kuat pada diri mereka.

"Kerajaan juga perlu secara berperingkat membuat peraturan agar restoran makanan segera di negara ini mengurangkan kandungan gula, garam dan lemak dalam makanan mereka.

"Ini penting agar restoran makanan segera menghidangkan makanan yang berkhasiat. Restoran makanan segera perlu mengubahsuai menu makanan mereka agar menghidangkan makanan yang sesuai dengan rakyat Malaysia," jelas Mohd Yusof.

Beliau turut menyarankan supaya pendidikan dan kesedaran tentang gaya hidup sihat melalui amalan pemakanan sihat perlu diadakan secara berterusan.

Sekolah, katanya perlu memainkan peranan penting dalam usaha tersebut di mana makanan ringan tidak dibenarkan langsung dijual bukan sahaja di kantin sekolah tetapi juga di luar kawasan sekolah.

Dalam hal yang sama, ibu bapa perlu memainkan peranan dan diberi kesedaran agar menitikberatkan amalan pemakanan yang sihat kepada anak-anak untuk membesar secara sihat.

ISU PEMANASAN GLOBAL

Di samping isu-isu yang diperkatakan tadi, masyarakat pengguna Malaysia perlu memberatkan isu pemanasan global yang dilihat akan memberi kesan besar kepada semua penduduk dunia.

Mohd Yusof menjelaskan banyak masalah yang berlaku pada masa ini dikaitkan dengan pemanasan global.

Ini termasuk krisis makanan pada awal tahun 2009 disebabkan musim kemarau di beberapa buah negara pengeluar utama bahan makanan seperti Australia dan Kanada.

"Begitu juga dengan musim tengkujuh memberi kesan kepada pengeluaran bahan makanan. Selain itu, pemanasan global dikaitkan dengan krisis bekalan air di beberapa buah negara.

"Malaysia sendiri bakal berhadapan dengan krisis bekalan air sekiranya langkah-langkah penjimatan tidak dilakukan mulai sekarang," jelasnya.

FOMCA, kata Mohd Yusof akan memberikan penekanan yang utama kepada isu pemanasan global dalam aktivitinya pada tahun 2010.

PORTAL "KONSUMERKINI"

Sebagai satu lagi usaha untuk membolehkan masyarakat mendapat maklumat terkini mengenai pandangan Fomca terhadap satu-satu isu kepenggunaan, organisasi ini tidak lama lagi akan melancarkan portal "Konsumerkini".

Menurut Mohd Yusof, Fomca pada masa ini bergantung kepada media, sama ada akhbar atau media elektronik untuk menyiarkan pandangan FOMCA mengenai sesuatu isu kepenggunaan semasa yang hangat diperkatakan.

Adakalanya pandangan FOMCA diberi berdasarkan kepada susulan yang dibuat oleh media terhadap isu tersebut atau FOMCA membuat siaran media tentang isu tersebut dan diedarkan kepada media untuk disiarkan.

"Seringkali apa yang disiarkan dalam media tidak sepenuhnya sebagaimana yang ingin diberikan penekanan oleh FOMCA kerana berita yang disiarkan terhad.

"Ada juga ketika pandangan dibuat berdasarkan perbualan melalui telefon dan memandangkan ia dibuat secara spontan, seringkali tidak disertakan dengan fakta yang lengkap kerana tidak dapat membuat persediaan awal," jelasnya.

Justeru, kata Mohd Yusof, portal berita KonsumerKini bertujuan untuk menjelaskan pandangan FOMCA mengenai sesuatu isu kepenggunaan secara menyeluruh dan seragam.

-- BERNAMA