Jumaat, Mei 27, 2011

KERAJAAN PERLU PERANCANGAN UNTUK RAKYAT JIKA SUBSIDI DIMANSUHKAN



Written by Mohd Yusof Abdul Rahman
Friday, 27 May 2011 11:50

Kerajaan memutuskan untuk tidak menaikkan harga bahan api seperti petrol RON95, diesel dan LPG pada masa ini. Keputusan ini disambut dengan perasaan lega oleh para pengguna di Malaysia.

Namun begitu, pelarasan subsidi akan disemak semula dalam tempoh enam bulan akan datang, berdasarkan kepada cadangan Makmal Rasionalisasi Subsidi. Makmal mencadangkan subsidi petrol dan diesel disemak setiap enam bulan sekali dengan kenaikan sebanyak 10 sen setiap kali semakan dilakukan, manakala LPG pula disemak setiap tahun dengan kenaikan sebanyak 20 peratus.

FOMCA menyambut baik keputusan yang dibuat oleh kerajaan. Namun begitu, FOMCA juga berpandangan pelarasan subsidi perlu dilakukan secara berperingkat agar kesannya tidak dialami secara mendadak. Pemberian subsidi yang dilaksanakan pada masa ini bersifat tidak mampan sehingga menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung kos subsidi yang tinggi.

Dalam masa yang sama kerajaan juga perlu memastikan golongan miskin, berpendapatan rendah dan sederhana tidak menghadapi bebanan kos sara hidup sekiranya pelarasan subsidi dilaksanakan.

Oleh itu, kerajaan perlu membuat perancangan untuk memastikan pelarasan tersebut tidak memberi kesan kepada rakyat, seperti sistem pengangkutan yang bersepadu, skim jaringan sosial dan sebagainya. Perancangan ini perlu didedahkan kepada rakyat dan dari semasa ke semasa perkembangannya dilaporkan, sebagaimana yang dilakukan oleh Pemandu terhadap Program Transformasi Ekonomi dan Program Transformasi Kerajaan.

Malaysia sedang menuju ke arah negara maju pada tahun 2020. Hanya tinggal 9 tahun lagi ke arah itu. Negara maju tidak hanya terletak kepada pembangunan, tetapi juga minda masyarakat. Masyarakat perlu bersedia untuk berfikiran seperti rakyat negara maju. Namun itu hanya boleh dilakukan jika kerajaan juga telah melaksanakan pembangunan dan persediaan sebagaimana yang sepatutnya bagi sebuah negara maju, seperti prasarana, undang-undang, tangga gaji pekerja, skim jaringan sosial dan sebagainya.

Jumaat, Mei 20, 2011

LAKSANAKAN PELARASAN SUBSIDI TANPA MEMBEBANKAN RAKYAT



Kerajaan mengumumkan bahawa harga bahan berasaskan petroleum, seperti petrol, diesel dan gas minyak masak akan disemak pada bulan Jun ini. Ini selaras dengan cadangan Makmal Rasionalisasi Subsidi yang dibentangkan pada hari terbukanya pada 27 Mei 2010.

Berdasarkan cadangan makmal tersebut, harga petrol akan disemak setiap 6 bulan sekali, iaitu kenaikannya sebanyak 10 sen seliter bagi setiap semakan, sehingga tahun 2012. Harga Petrol RON95 dijangkakan sebanyak RM2.60 seliter pada tahun 2012. Begitu juga dengan LPG yang akan dinaikkan sebanyak 20 peratus setiap tahun.

Jika setiap cadangan makmal rasionalisasi subsidi ini dilaksanakan, pada tahun 2012, semua subsidi akan diselaras secara berperingkat sehingga akhirnya ia dimansuhkan terus. Ketika itu, harga barang tersebut akan ditentukan oleh harga pasaran.

Cadangan pelarasan subsidi ini dibuat kerana kerajaan terpaksa memperuntukkan sejumlah wang yang besar untuk menanggung subsidi tersebut. Pada tahun 2010, kerajaan memperuntukkan subsidi sebanyak RM10.32 bilion bagi barang keperluan dan bahan api, iaitu RM789 juta bagi gula, tepung gandum (RM89 juta), minyak masak (RM813 juta), beras ST15 (RM486 juta), RON95 (3.13 bilion), diesel (RM3.95 bilion) dan gas LPG (RM1.43 bilion).

Walau bagaimanapun, cadangan kerajaan untuk menaikkan bahan berasaskan petroleum itu membimbangkan para pengguna kerana khuatir kenaikan tersebut akan menyebabkan kesan rantaian kepada barang lain yang menggunakan bahan api dalam operasi mereka. Pengalaman peningkatan harga barang mendadak selepas kerajaan menaikkan harga bahan api sebanyak RM2.70 pada 5 Jun 2008, menyebabkan kebimbangan tersebut ada asasnya.

Namun begitu, kali ini kerajaan telah bersedia untuk menghadapi peniaga yang menaikkan harga dengan sewenang-wenangnya apabila Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan mula berkuatkuasa pada 1 April 2011. Begitu juga bagi menangani wujudnya pakatan sektor perniagaan tertentu dalam menentukan harga dan bekalan, kerajaan akan melaksanakan Akta Persaingan pada 1 Januari 2012.

Walaupun FOMCA berpandangan bahawa peruntukan subsidi yang diamalkan pada masa ini tidak menepati matlamatnya, namun FOMCA berharap cadangan kerajaan untuk melaraskan subsidi tersebut perlulah dilaksanakan secara berperingkat agar kesannya tidak terlalu besar. Dalam masa yang sama FOMCA juga berharap kerajaan perlu menyediakan program jaringan sosial yang mantap bagi membantu golongan yang miskin dan berpendapatan rendah, serta golongan berpendapatan sederhana yang banyak tanggungannya, tidak mengalami bebanan kos sara hidup.

Selain itu kerajaan juga perlu mempunyai perancangan jangka panjang agar rakyat Malaysia tidak terlalu bergantung kepada barang-barang yang diberikan subsidi oleh kerajaan seperti bahan api dan bahan makanan. Sistem pengangkutan awam perlu diperbaiki dan dinaik taraf sehingga ia benar-benar menjadi pengangkutan utama rakyat. Penambahbaikan sistem pengangkutan awam tidak hanya tertumpu kepada kawasan ibu kota dan bandar utama sahaja, tetapi juga merangkumi kawasan luar bandar dan pendalaman.

Dasar jaminan makanan juga perlu diberikan perhatian yang serius bagi memastikan bahan makanan utama rakyat dapat dihasilkan dalam negara, tanpa perlu bergantung kepada bahan makanan import.

Kerajaan juga perlu menjadi contoh yang baik kepada rakyat. Dalam masa kerajaan meminta rakyat berjimat cermat dalam perbelanjaan, kerajaan juga perlu memastikan perbelanjaan kerajaan juga dilakukan secara berhemat. Program yang dianjurkan oleh kerajaan dan agensinya tidak wajar diadakan secara besar-besaran sehingga menjangkau jutaan ringgit.

Demikian juga ketirisan yang berlaku terhadap barang bersubsidi seperti penyeludupan ke negara jiran yang jumlahnya agak banyak. Masalah ini hendaklah diatasi dengan semaksimum mungkin, melalui kerjasama pelbagai agensi penguatkuasa yang lain, seperti polis, kastam, rela dan sebagainya.

Semasa pembentangan cadangan makmal rasional subsidi dahulu, pemandu turut mencadangkan beberapa langkah untuk mengurangkan beban rakyat apabila pelarasan subsidi dilaksanakan.

Bagi meringankan pemilik kenderaan, kerajaan akan memberikan rebat tunai kepada setiap pemilik tunggal kenderaan, iaitu sebanyak RM126 setahun bagi kereta 1,000 cc ke bawah dan RM54 setahun bagi motorsikal 250 cc ke bawah. Untuk membantu golongan sasar terhadap kesan kenaikan harga barang akibat daripada pelarasan subsidi terhadap bahan makanan pula, kerajaan akan memperuntukkan rebat tunai sebanyak RM20 bagi setiap orang pada tahun pertama, yang boleh dituntut di pejabat pos dengan menggunakan MyKad atau MyKid. Manakala pada tahun kedua pula, diskaun pembelian barangan akan diberikan kepada golongan sasar yang memenuhi paras pendapatan tertentu dengan menggunakan kad MyKasih. Golongan sasar ini boleh membeli barang tersebut di kedai khusus yang akan diwujudkan nanti.

Kerajaan telah mula melaksanakan pelarasan subsidi dengan menaikkan harga gula dan bahan api, tetapi bantuan kepada rakyat sebagaimana yang dicadangkan itu belum ditentukan pelaksanaannya. Ini sudah pasti akan menimbulkan persoalan kepada rakyat. Oleh itu, wajar kerajaan memberikan penjelasan tentang hal ini.

Khamis, Mei 12, 2011

PERANAN FOMCA DALAM PELAKSANAAN GST


Cukai Barang dan Perkhidmatan atau GST sekali lagi diperkatakan. Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, dalam sidang media selepas mempengerusikan Majlis Perundingan Bajet 2012, mengatakan cukai pendapatan dan cukai korporat akan dikurangkan apabila GST dilaksanakan. Namun begitu, Perdana Menteri tidak pula menyatakan bilakah GST akan dilaksanakan.

GST mula dicadangkan untuk dilaksanakan di Malaysia ketika pembentangan bajet 2005. Ketika itu, ia dijangka akan dilaksanakan pada tahun 2007. Walau bagaimanapun, pada 22 Februari 2006, kerajaan mengumumkan kerajaan akan menangguhkan pelaksanaan GST sehingga pada suatu masa yang akan ditentukan.

Pada 24 November 2009, Perdana Menteri mengumumkan bahawa kerajaan telah bersedia untuk melaksanakan GST. Pembentangan Rang Undang-Undang GST telah dibentangkan kali pertama di Dewan Rakyat pada 16 Disember 2009.

Namun pada 13 Oktober 2010, Kementerian Kewangan mengeluarkan kenyataan bahawa pelaksanaan GST akan ditangguhkan bagi membolehkan kerajaan berinteraksi dengan semua lapisan rakyat mengenainya.

Ketika menyatakan tentang GST pada 10 Mei lalu, Perdana Menteri juga meminta badan bukan kerajaan seperti FOMCA memainkan peranan untuk menerangkan kepada rakyat tentang faedah GST.

Selepas pengumuman GST dalam pembentangan bajet 2005, FOMCA telah mula mengorak langkah untuk mengkaji tentang GST dan kesannya kepada pengguna. Pada 6 Disember 2005, FO MCA telah mengadakan sebuah seminar tentang GST, yang berjudul “GST di Malaysia: Adakah Kita Telah Bersedia?” Beberapa orang pakar tentang GST telah membentangkan kertas kerja dalam seminar tersebut, termasuk wakil daripada beberapa buah negara yang telah melaksanakan GST seperti Singapura dan Australia.

Hasil daripada seminar tersebut, FOMCA membuat pendirian bahawa GST merupakan sistem percukaian yang lebih baik dan menyeluruh. Namun begitu, pelaksanaannya hendaklah dilakukan secara yang telus. Dalam masa yang sama rakyat, termasuk sektor perniagaan, perlu diberikan kefahaman tentang GST agar pelaksanaannya tidak menimbulkan masalah.

Selain itu, bagi memastikan pelaksanaan GST tidak diambil kesempatan oleh pihak-pihak tertentu, FOMCA juga meminta supaya diwujudkan Akta Perdagangan Adil dan Akta Persaingan. Ini telah dilaksanakan oleh kerajaan apabila Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan telah berkuatkuasa pada 1 April 2011, manakala Akta Persaingan pula akan dilaksanakan pada 1 Januari 2012.

Jika dilihat daripada pengalaman negara yang telah melaksanakan GST, Australia merupakan salah satu contoh yang baik. Australia mula melaksanakan GST pada 1 Julai 2000. Kerajaan Australia melalui Suruhanjaya Persaingan dan Pengguna Australia (ACCC) telah mewujudkan garis panduan bagi menentukan sebarang perubahan harga apabila GST dilaksanakan. ACCC telah mengadakani sesi penerangan tentang GST kepada pihak yang berkaitan serta menerbitkan buku panduan, termasuk buku panduan harga untuk pengguna. Selain itu, ACCC juga diberikan kuasa dalam tempoh 1 Julai 1999 hingga 30 Julai 2002 untuk memantau kedudukan harga barang dan perkhidmatan bagi memastikan tidak ada eksploitasi harga dan kegiatan mengambil untung yang berlebih-lebihan setelah pelaksanaan GST.

Kerajaan Malaysia juga perlu mempunyai perancangan yang sama. Pelbagai pihak sama agensi kerajaan atau NGO memainkan peranan bagi memberikan kesedaran kepada semua pihak yang berkaitan tentang GST.

Dalam hal ini, memang menjadi tanggungjawab persatuan pengguna seperti FOMCA, untuk memberikan penerangan kepada pengguna tentang sesuatu dasar kerajaan yang melibatkan kepentingan pengguna seperti GST. Sudah pasti FOMCA tidak dapat menjelaskan sama ada GST memberi faedah kepada pengguna atau tidak sehinggalah ia benar-benar dilaksanakan. FOMCA juga tidak mahu, apabila GST dilaksanakan, ia akan membebankan pengguna, khususnya golongan yang terpinggir dan berpendapatan rendah.

Oleh itu, kerajaan perlu memberikan jaminan apabila GST dilaksanakan, ia adalah sistem percukaian yang lebih baik berbanding dengan sistem yang diamalkan pada masa ini. Tidak ada gunanya jika kerajaan melaksanakan sesuatu dasar yang akhirnya nanti akan memberi padah kepada kerajaan pula.

Rabu, Mei 11, 2011

MAHIRKAN DIRI URUS HUTANG



4 Mei 2011

Oleh MELATI MOHD ARIFF


SYAIFUL AZLAN SURAZI merupakan salah seorang pengguna kad kredit yang bebas daripada belenggu hutang selepas mendapat khidmat AKPK.


PINJAMAN peribadi dan kad kredit begitu sinonim dengan kehidupan masyarakat hari ini. Amalan mengambil pinjaman peribadi atau menggunakan kad kredit sebenarnya tidak lebih daripada berhutang yang bunyi hutang mungkin tidak sedap didengar.

Tidak bijak menguruskan kewangan dengan meminjam dan menggunakan kad kredit yang melebihi kemampuan boleh menyebabkan seseorang itu menjadi muflis.

Menurut Pengarah Komunikasi Kumpulan, Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman, rakyat negara ini seharusnya mengikis tabiat berhutang dan liat membayar hutang agar tidak terus menjadi satu budaya.

Katanya, rakyat negara ini perlu diberi kesedaran dan kemahiran mengurus kewangan termasuk hutang. Tambahan sekarang, institusi kewangan itu sendiri menggalakkan orang berhutang termasuk memberi kemudahan kad kredit.

“Ada institusi kewangan yang begitu mudah menawarkan pinjaman kepada pemegang akaun mereka walaupun tidak diminta. Bagi yang mudah terpengaruh, akan menerima tawaran tersebut dan akhirnya terjebak dengan hutang yang tidak berkesudahan,” tegas Mohd. Yusof.

Katanya, Bank Negara Malaysia (BNM) perlu memantau kegiatan institusi kewangan seperti itu kerana ia adalah amalan yang tidak sihat lantaran secara terang-terangan menggalakkan orang berhutang.

Pada masa yang sama kerajaan dilihat turut tegas mengambil langkah memerangi kegiatan ah long atau ceti haram kerana ia adalah antara punca mudah berhutang.

Mohd. Yusof lalu merujuk kepada satu kenyataan BNM apabila sehingga akhir November 2010, hutang isi rumah mencecah sebanyak RM577 bilion.

Daripada jumlah tersebut, RM118 bilion adalah pinjaman kereta, RM22 bilion pinjaman peribadi dan RM225 bilion pula pinjaman perumahan.

Risiko muflis

Risiko diisytihar muflis atau bankrap. Ini yang perlu difikirkan oleh mereka yang begitu mudah mengambil pinjaman peribadi dengan institusi kewangan.

Sekiranya orang yang berhutang gagal menjelaskan ansuran pinjaman tersebut dua kali berturut-turut, institusi kewangan menghantar notis kepada si berhutang, katanya.

Tambahnya, jika jumlahnya melebihi RM30,000, institusi kewangan boleh mengambil tindakan untuk mengisytiharkan seseorang itu sebagai muflis!

Beliau merujuk kepada statistik kes muflis Jabatan Insolvensi Malaysia bagi tempoh 2005 hingga Mei 2010 di mana seramai 80,348 orang disenarai muflis.

Sebab muflis

Sebab-sebab kebankrapan yang disenarai adalah hutang cukai pendapatan, hutang kad kad kredit, hutang pinjaman perniagaan, sewa beli kenderaan, pinjaman perumahan, penjamin korporat, penjamin sosial, biasiswa/pinjaman pelajaran dan keberhutangan yang lain.

Statistik daripada sumber yang sama menunjukkan sebab kebankrapan utama adalah keberhutangan yang lain (29.05 peratus), diikuti sewa beli kenderaan (24.12 peratus), hutang pinjaman perniagaan (10.93 peratus), pinjaman perumahan (7.49 peratus) dan hutang kad kredit (5.50 peratus).

Dari segi bangsa, statistik Jabatan Insolvensi Malaysia bagi tempoh yang dikaji menunjukkan paling ramai muflis ialah Melayu 39.76 peratus diikuti Cina 33.36 peratus, India 9.53 peratus sementara lain-lain 17.34 peratus.

Memang pantau

Menurut Mohd. Yusof, FOMCA memang dari semasa ke semasa memantau sikap suka berhutang dan ia merangkumi semua peringkat masyarakat dan kaum. Pemantauan itu dilaksanakan susulan daripada program pengurusan kewangan dengan BNM oleh Fomca, yang bermula Jun 2010 hingga April ini.

“Data berkaitan kadar pinjaman dan hutang rakyat Malaysia digunakan semasa program pengurusan kewangan untuk memberikan kesedaran kepada peserta tentang tabiat buruk berhutang. Selain itu, FOMCA dengan kerjasama Bank Negara sedang menerbitkan buletin Ringgit secara bulanan.

“Buletin ini memuatkan rencana mengenai pengurusan kewangan peribadi,” tambah Mohd Yusof.

Mohd. Yusof berkata, memang ada agensi dan badan bukan kerajaan mengadakan program pengurusan kewangan bagi golongan muda dan dewasa.

Pihak berkenaan termasuk Bank Negara Malaysia, Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK), Suruhanjaya Sekuriti melalui Securities Industry Development Corporation dan Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM).

Bagi mengelakkan pertindanan dari segi sasaran program dan bagi menyelaraskan program pengurusan kewangan, FOMCA menurut Mohd. Yusof, telah mencadangkan penubuhan Suruhanjaya Pendidikan Kewangan Kebangsaan (SPKK).

Suruhanjaya tersebut, katanya perlu memberi tumpuan kepada empat fungsi utama iaitu membina kesedaran awam terharap sumber sedia ada, membangunkan strategi penyebaran maklumat dan mengikut golongan sasar.

Tidak ketinggalan SPKK perlu mewujudkan kerjasama antara sektor awam dan sektor swasta serta akhir sekali melakukan kajian dan penilaian terhadap program pendidikan kewangan.

SPKK juga perlu mengkoordinasi semua program pendidikan pengurusan kewangan semua agensi untuk meminimumkan sebarang pertindanan dan meningkatkan keberkesanan dan kecekapan.

Di samping itu, ia juga perlu membangunkan satu strategi nasional untuk mempromosi pendidikan pengurusan kewangan untuk semua rakyat Malaysia dan membangunkan satu laman web pendidikan peringkat kebangsaan untuk membekal maklumat tentang pendidikan pengurusan kewangan.

“Ia juga perlu mewujudkan satu talian tol bebas untuk orang ramai mendapatkan bahan yang berkaitan dengan pengurusan pendidikan kewangan,” kata Mohd. Yusof.

Dari segi mengurus hutang, beliau berkata ia mesti dikendalikan institusi kewangan yang dikawal selia oleh Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (BAFIA).

Beliau menambah pengguna juga hendaklah dimaklumkan tentang semua caj dan sebarang caj yang melibatkan pengguna sebelum caj tersebut dikenakan.

“Dalam semua hal, pengguna perlu dilindungi oleh Bank Negara dan semua kontrak hendaklah ditulis dengan menggunakan bahasa yang mudah dan boleh difahami,” katanya.

Pada masa yang sama, Mohd. Yusof berkata, masyarakat juga perlu diberi pendedahan tentang beberapa instrumen simpanan dan pelaburan yang ada untuk keperluan masa depan termasuk untuk kecemasan.

Pakej simpanan yang perlu diberi pendedahan ialah simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Tabung Haji, insurans hayat/takaful (termasuk yang menyediakan pakej simpanan) serta amanah saham.

Beliau turut menyarankan supaya pelaburan terhadap emas perlu diberi pertimbangan memandangkan pada masa ini harga emas semakin meningkat, selain nilainya yang stabil. – Bernama