Isnin, November 15, 2010

ARTIS CUMA PELARIS




Oleh Aniza Zainudin

KUALA LUMPUR: “Kebanyakan pengguna cuba mendapatkan produk kesihatan ataupun kecantikan, hanya kerana individu terkenal seperti artis menjadi duta ataupun penjual produk selain memenuhi kehendak peribadi mereka,” kata Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman.

Yusof berkata, pengguna harus bertindak lebih bijak untuk membuat pilihan produk kesihatan terutama menerusi perniagaan jualan langsung pemasaran berbilang tingkat (MLM) dan bukan hanya bergantung kepada artis yang menjadi muka produk berkenaan.

“Sudah menjadi trend terkini MLM menggunakan artis sebagai pelaris produk, namun pengguna seharusnya memilih barangan yang mempunyai pengiktirafan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengenai keberkesanannya.

“Bukan bertujuan menafikan keberkesanan mana-mana produk, tetapi ia sudah menjadi asas untuk membuktikan kesahihan fakta produk.

“Oleh itu peniaga atau pengeluar barangan perlu membuktikan kebenaran terbabit menerusi ujian dilakukan pakar,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurutnya, menerusi ujian yang diiktiraf golongan pakar atau KKM, sekali gus dapat melindungi hak pengguna terutama untuk pencegahan dan pemulihan.

Beliau mengulas laporan Metro Ahad, semalam mengenai luahan artis terkenal tanah air yang juga Pengarah Eksekutif AC Konsortium, AC Mizal menjalankan perniagaan produk kesihatan, gelang magnetik yang didakwa cuma berharga RM78, tetapi dijual dengan harga RM1,000.

Harian Metro, 15 November 2010