Selasa, Jun 21, 2011

PENJUAL KERETA TAK RUGI



21 Jun 2011


GABUNGAN Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) menganggap dakwaan Persekutuan Persatuan Syarikat Motor dan Kredit Malaysia (FMCCAM) yang berpendapat industri kereta terpakai tempatan dijangka mengalami kerugian sehingga RM3 bilion nilai pasaran industri tahun ini berikutan pindaan Akta Sewa Beli 1967 (pindaan 2010), adalah tidak berasas.

Pengarah Komunikasinya, Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata pindaan akta itu melindungi pengguna dan memang tepat pada masanya dilaksanakan.

“Walaupun pindaan akta ini banyak memihak pengguna, saya berpendapat ia tidak akan merugikan penjual seperti didakwa.

“Mengenai wang tempahan satu peratus daripada harga jualan kenderaan yang boleh diambil semula jika pembatalan pembelian berlaku, saya rasa ia wajar kerana sebelum ini banyak kes wang tempahan tidak dipulangkan penjual walaupun pembatalan bukan dibuat oleh pengguna,” katanya.

Semalam, Bisnes Metro melaporkan kerisauan FMCCAM berhubung pelaksanaan pindaan Akta Sewa Beli 1967 (pindaan 2010) yang dilaksanakan minggu lalu dan menjangka industri bakal mengalami kerugian sehingga RM3 bilion iaitu kira-kira 20 peratus daripada RM15 bilion nilai pasaran industri tahun ini.

Mengulas lanjut, Mohd Yusof berkata, berikutan pelaksanaan pindaan akta terbabit, pengguna kini mempunyai lebih banyak pilihan dan keyakinan untuk membeli kenderaan.

“Fomca memang sejak dulu mendesak kerajaan mengkaji akta ini dan menyokong penuh pindaan dilakukan,” katanya.

Tiada ulasan: