Jumaat, April 11, 2008

MENYEKAT MANIPULASI HARGA

Harga barangan terkawal harus terus dipantau dengan tindakan yang lebih progresif seperti membuka pasaran untuk lebih ramai pengimport.


MATLAMAT kawalan harga untuk memberi keselesaan hidup pengguna berpendapatan rendah menyebabkan pengeluar kurang insentif untuk mengeluarkan barangan.


MASYARAKAT pengguna negara ini sudah tentunya menarik nafas lega apabila Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna yang baru, Datuk Shahrir Samad berkata, kerajaan boleh mengatasi masalah kekurangan bekalan dan kenaikan harga barangan menerusi langkah mengimport barangan berkenaan.

Kaedah tersebut juga dikatakan boleh menghentikan manipulasi oleh peniaga dan pengeluar barangan tempatan yang selama ini mempunyai kuasa bagi menentukan kuantiti dan harga barangan bagi pasaran dalam negara.

Kalau hendak diikutkan, para pengguna negara ini sudah terlalu lama menjadi mangsa sikap segelintir peniaga yang rakus menaikkan harga barangan terutama menjelang musim perayaan. Pengguna sememangnya ternanti-nanti tindakan tegas kerajaan untuk membendung sikap yang tidak bertanggungjawab itu.

"Kerajaan bertanggungjawab memastikan keselesaan hidup yang baik untuk semua rakyat Malaysia. Golongan berpendapatan rendah mesti diberi bantuan supaya mereka boleh menghadapi beban kos sara hidup yang semakin meningkat.

"Harga barangan terkawal harus terus dipantau dengan tindakan yang lebih progresif seperti membuka pasaran untuk lebih ramai pengimport," kata Muhammad Sha'ani Abdullah, Ketua Eksekutif merangkap Setiausaha Agung, Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA).

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Shahrir mengenai kemungkinan langkah yang boleh diambil kerajaan bagi menghentikan manipulasi harga barangan serta menjamin bekalan dan harga barangan yang lebih berpatutan.

Menurut Muhammad Sha'ani, sistem kawalan harga tidak kemas yang tidak mengambil kira kos pengeluaran atau pengimportan atau pun kos melepas seperti berlaku ke atas minyak sawit akan menjadi insentif negatif kepada pengeluar atau pengimport untuk terus membekalkan barangan yang terlibat kepada pengguna di Malaysia.

Sebagai peniaga yang bergantung kepada keuntungan untuk kemandirian (survival), peniaga tidak boleh menanggung kerugian, tambahnya.

"Jika peniaga tidak dapat satu margin keuntungan yang munasabah dari segi kos kewangan, mereka akan menaikkan harga. Jika harga barangan ini dikawal, mereka sama ada akan menghentikan pengeluaran ataupun pengimportan.

"Ada juga pengeluar seperti pengeluar besi batang keluli dan simen terpaksa menjual hasil keluaran pada harga kawalan tetapi mengenakan pelbagai caj tambahan untuk menampung kos pengeluaran yang melebihi harga kawalan," kata beliau.

Dalam keadaan tersebut, katanya, pengeluaran lesen dan permit import akan memberi manfaat dari segi tambahan bekalan untuk mengawal peningkatan harga runcit.




Langkah itu juga, katanya akan mempengaruhi pengeluar tempatan untuk bersaing dengan berusaha lebih cekap dalam proses pengeluaran dan sistem pengedaran ke pasaran.

"Sebagai contoh bekalan gula pasir dan tepung gandum diimport oleh sebilangan kecil pengimport yang diberi lesen. Bilangan kecil ini boleh memanipulasi pasaran barangan ini dengan mudah. Juga dengan kedudukan seakan monopoli mereka tidak akan berusaha untuk mencari sumber bekalan alternatif bagi mendapatkan bekalan gula dan tepung gandum dengan harga yang lebih kompetitif," jelas beliau.

Dalam hal daging ayam pula, tambahnya, walaupun kos pengeluaran tidak bertambah pada waktu permintaan meningkat dengan alasan permintaan yang tinggi, pengeluar masih menuntut harga lebih.

"Keadaan seperti ini perlu dipantau dengan langkah awalan harus disediakan supaya pengimportan bermusim dilaksanakan untuk mengawal tekanan pasaran sewaktu musim perayaan yang akan menyebabkan harga meningkat," tambahnya.

Menurut Muhammad Sha'ani, pembekal dapat memanipulasi pasaran tempatan untuk kepentingan mereka kerana Malaysia adalah sebuah pasaran kecil.

"Bilangan pengimport dan pembuat yang kecil membuatkan mereka bekerja sebagai kartel untuk menguatkan kelebihan seperti pembahagian kawasan pengedaran, penetapan harga dan penetapan kuantiti bekalan," jelasnya

Beliau memberitahu, sekiranya kerajaan mengenakan kawalan harga ke atas barangan biasa (standard), pihak pembekal akan bertindak dengan tidak mengeluarkan barangan standard.

Sebaliknya, tambah beliau, pihak berkenaan akan beralih kepada rumusan yang bukan standard seperti tepung gandum dan roti diperkaya dengan vitamin untuk mengelakkan peraturan kawalan harga.

Beliau memberitahu, meskipun matlamat kawalan harga adalah untuk memberi keselesaan hidup kepada pengguna berpendapatan rendah, tindakan yang sedemikian juga menyebabkan pengeluar kurang insentif untuk mengeluarkan barangan.

"Ada ketika pembekal terus menghentikan bekalan barangan standard dan pengguna terpaksa membeli keperluan dengan harga yang lebih tinggi kerana tiada pilihan.

"Keadaan ini lebih parah di kawasan luar bandar kerana pengguna luar bandar tidak mempunyai pilihan dari segi premis jualan dan peniaga kecil luar bandar juga bergantung kepada pengedar-pengedar kecil untuk bekalan," katanya.

Muhammad Sha'ani bagaimanapun berpendapat tidak adil tindakan undang-undang dikenakan ke atas peruncit kerana penetapan harga dikawal oleh pengedar dan pemborong.

"Tindakan undang-undang yang ketat memutuskan bekalan keperluan kepada pengguna luar bandar," kata beliau.

Dalam masa yang sama, kata beliau, kawalan harga juga lebih menguntungkan pengguna berpendapatan tinggi kerana golongan itu menggunakan kuantiti yang banyak berbanding pengguna berpendapatan rendah.

"Bahan mentah yang disubsidi digunakan bagi menghasilkan barangan eksport dan ini sebenarnya memberi faedah kepada pengguna di luar negara yang membeli barangan tersebut," katanya.

Muhammad Sha'ani berpendapat sekiranya subsidi barangan keperluan mahu dikurangkan, ia mesti dibuat secara berperingkat.

Katanya, mekanisme sokongan sara hidup yang lebih menyasarkan kepada golongan berpendapatan rendah berdasarkan pendapatan per kapita perlu direncana dan dilaksanakan segera. - Bernama


Kosmo, 10 April 2008

Tiada ulasan: