Rabu, Ogos 13, 2008

BUKAN PENYELESAIAN KENAIKAN KOS MAKANAN

KUALA LUMPUR: Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) menyifatkan cadangan supaya penduduk negara ini mengubah tabiat pemakanan dengan menjadikan kentang sebagai makanan ruji menggantikan nasi sebagai bukan penyelesaian kepada kenaikan kos makanan.

Pengarah Komunikasi Fomca, Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata saranan supaya rakyat mengubah tabiat pemakanan itu sukar diterima kebanyakan penduduk kerana nasi sememangnya sudah menjadi satu makanan ruji bukan saja di negara ini malah seluruh Asia.

"Meminta mereka menukar nasi sebagai makanan ruji sama seperti meminta mereka mengubah kehidupan. Nasi adalah makanan utama rakyat sejak berkurun lamanya, pastilah saranan sedemikian dianggap mustahil.

“Saya pasti jika rakyat Amerika Syarikat diminta untuk menukar kentang yang sudah menjadi makanan ruji mereka dengan nasi, pasti mereka akan turut menolaknya.

“Daripada minta mereka mengubah pemakanan lebih elok jika kita menjelaskan mengenai cara mereka boleh berjimat seperti kurangkan penggunaan elektrik dan tidak membazirkan air dan sebagainya,” katanya.

Beliau berkata, jika kentang menjadi pilihan alternatif kepada nasi, pastinya harga makanan itu akan turut melambung.

“Sama juga masalah kita nanti. Harga kentang akan naik jika permintaan meningkat dan kita perlu menambah importnya. Sekurang-kurangnya, kita mempunyai keupayaan untuk meningkatkan pengeluaran beras,” katanya.

Mohd Yusof berkata, kenaikan harga minyak sehingga 78 sen menyebabkan pengguna terpaksa berjimat cermat dan memikirkan cara terbaik untuk tidak membazirkan wang.

Perkara sama turut disokong Naib Presiden Persatuan Pemakanan Malaysia, Prof Dr Mohd Ismail Noor, yang menganggap cadangan itu tidak akan berjaya dilaksanakan.

“Mengapa perlu kita menukar makanan asas kita semata-mata kerana harga beras naik? Masih banyak lagi cara yang lebih sesuai untuk menjimatkan wang,” katanya.

Beliau berkata, kentang tidak semestinya sesuai untuk menggantikan nasi walaupun ia juga mengandungi khasiat seperti karbohidrat.

“Kesannya juga sama dengan nasi jika makan berlebihan ia tetap akan menyebabkan masalah kegemukan. Sekiranya kentang tidak dapat memuaskan selera seseorang, mereka akan cenderung mengambilnya dengan lebih banyak.

"Adalah lebih baik mengurangkan kuantiti nasi yang dimakan setiap kali, dan melebihkan sayur-sayuran serta mendisiplinkan diri dengan memakan pada waktu tertentu saja iaitu pagi, tengah hari dan malam,” katanya.

Beliau juga mengkritik cara pemakanan rakyat negara ini yang boleh dikategorikan sebagai ‘terlebih makan’ sehinggakan obesiti dikalangan rakyat semakin meningkat setiap tahun.

“Di ibu kota, kita perhatikan, gerai makan bersepah dan dipenuhi dengan orang ramai tanpa mengira waktu. Ditambah sekarang ada kedai makan 24 jam yang dilihat kurang baik,” katanya.


Berita Harian
11 Ogos 2008

1 ulasan:

suparjo@blogspot.com berkata...

Pak Usop, dulu masa di kampus saya pernah cuba makan kentang rebus dengan sardin atau ikan goreng. Hari pertama makan. banyak, kenyang tapi cepat lapar. Hari kedua dan ketiga jadi muaklah... gagal