Isnin, Ogos 16, 2010

FOMCA ANGGAP GAJI AWAL TAK PRAKTIKAL



2010/08/14

KUALA LUMPUR: Cadangan pembayaran gaji awal daripada kebiasaan tidak semestinya dapat menyelesaikan masalah kewangan dan hutang kakitangan awam sebaliknya mereka disaran bijak mengurus perbelanjaan ketika menjelang perayaan.

Pengarah Komunikasi Kumpulan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, pihaknya melihat cadangan itu tidak praktikal meskipun tujuannya untuk mengelak kakitangan awam meminjam daripada syarikat kewangan.

“Kalau kita kaji, sekiranya gaji September diberi awal, kemungkinan besar apabila masuk bulan berikutnya mereka terpaksa menunggu lebih lama. Bayangkan dalam tempoh itu kalau sudah kehabisan wang, mereka terpaksa juga membuat pinjaman. “Oleh itu, ini tak semestinya menyelesaikan masalah dan sebaiknya gaji dibayar seperti biasa. Cuma kakitangan awam kena bijak membeli dan mengurus kewangan mereka dengan baik. “Sama ada promosi syarikat kewangan atau koperasi mahupun bank yang sengaja ambil kesempatan, itu terpulanglah kepada individu sendiri. Kalau mereka nak pinjam juga, akibatnya harus ditanggung sendiri,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai cadangan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) supaya kerajaan mempertimbangkan pembayaran gaji September lebih awal bagi mengelak kakitangan awam berhutang.

Metro Ahad, 15 Ogos 2010

Tiada ulasan: