Jumaat, September 14, 2007

PEMBORONG JUAL MELEBIHI HARGA SILING

Skim kawalan harga musim perayaan Aidilfitri dan Deepavali menetapkan harga siling bagi 17 barang keperluan. Pada kali ini penetapan harga siling dibuat pada peringkat harga borong dan runcit. Ini bagi memastikan bahawa pemborong tidak menjual kepada peruncit pada harga yang melebihi harga siling borong yang ditetapkan.

Jika pada tahun-tahun sebelum ini, ramai peruncit mendakwa pemborong menjual pada harga melebihi harga siling runcit sehingga menyebabkan peruncit terpaksa menjual dengan harga yang lebih tinggi ataupun langsung tidak menjual barang tersebut kerana khuatir akan dikenakan tindakan kompaun oleh penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

Biarpun begitu, hasil pemantauan yang dilakukan di beberapa pasar basah, mendapati ramai di antara peruncit yang tidak menyedari bahawa kerajaan telah menetapkan harga siling borong . Umpamanya harga borong bagi ayam standard ialah RM5.40. Namun rata-ratanya peruncit mendakwa pemborong telah menjual ayam kepada mereka pada harga RM5.60-RM5.70. Selain itu, peruncit juga mendakwa bekalan ayam yang diterima daripada pemborong juga berkurangan, biarpun Jabatan Perkhidmatan Haiwan menyatakan bekalan ayam bagi musim perayaan adalah mencukupi.

Fenomena ini menunjukkan bahawa pemboronglah yang menyebabkan berlakunya kegawatan kenaikan harga dan kekurangan bekalan pada musim perayaan ini. Keadaan ini wujud kerana kesukaran untuk mengambil tindakan terhadap pemborong melainkan adanya aduan daripada peruncit ayam sendiri. Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) meminta agar penguatkuasa KPDNHEP membuat pemantauan rapi terhadap kegiatan para pemborong ini agar mereka tidak sewenang-wenangnya mengawal harga dan bekalan barangan.

Dalam masa yang sama, FOMCA berharap para peruncit tampil membuat aduan sekiranya ada pemborong yang menjual barang yang dikawal harganya melebihi harga siling borong yang ditetapkan. Dengan ini tindakan penguatkuasaan boleh diambil terhadap pemborong ini.

Tiada ulasan: