Jumaat, April 09, 2010

JALAN ALTERNATIF YANG SELAMAT BAGI ELAK GUNAKAN LEBUH RAYA



Kementerian Kerja Raya telah memberikan cadangan agar syarikat konsesi dibenarkan untuk menaikkan kadar tol sekiranya ada jalan alternatif kepada pengguna yang tidak ingin menggunakan lebuh raya tersebut.

Cadangan ini, sekiranya dilaksanakan, akan memberikan kelegaan kepada para pengguna lebuh raya. Sebelum ini, pengguna terpaksa menerima kenaikan kadar tol walaupun tidak mempunyai jalan alternatif lain sekiranya ingin mengelak daripada menggunakan lebuh raya.

Tujuan lebuh raya diwujudkan adalah untuk memberi pilihan kepada pengguna, sekiranya mereka ingin membuat perjalanan dengan selesa dan menjimatkan masa. Sebaliknya pada masa ini, lebuh raya menjadi jalan utama kepada para pengguna kerana tidak ada jalan alternatif yang baik disediakan.

Walaupun sebelum wujudnya lebuh raya, jalan persekutuan dan jalan negeri merupakan jalan utama, namun kerana jalan-jalan ini tidak diselenggara dengan baik menyebabkan ramai pengguna terpaksa menggunakan lebuh raya.

Malahan berdasarkan kenyataan Majlis Keselamatan Jalan Raya dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalanraya Malaysia (MIROS), kebanyakan kemalangan, terutamanya kemalangan semasa musim perayaan, berlaku di jalan persekutuan dan jalan negeri. Ini menunjukkan tahap keselamatan di jalan persekutuan dan negeri agak membimbangkan.

Cadangan Kementerian Kerja Raya ini perlulah diberikan perhatian yang serius. Selain daripada cadangan ini menjadi alasan agar syarikat konsesi lebuh raya tidak sewenang-wenangnya meminta agar kadar tol dinaikkan, ia juga perlu dilihat sebagai usaha untuk membuat penambahbaikan terhadap keadaan jalan raya di negara ini.

Apa yang dikhuatiri ialah walaupun syarikat konsesi lebuh raya dapat menunjukkan wujudnya jalan alternatif bagi membolehkan mereka menuntut kenaikan kadar tol, namun tidak ada maknanya jika pengguna akhirnya terpaksa menjadikan lebuh raya sebagai jalan utama kerana keadaan jalan alternatif yang mendukacitakan dan membahayakan nyawa.

7 April 2010

Tiada ulasan: