Jumaat, April 09, 2010

JANGAN PERJUDIKAN NYAWA KERANA DISKAUN TOL

16 syarikat pemegang konsesi lebuh raya telah memberikan diskaun bayaran tol kepada pengguna semasa musim perayaan tahun baru Cina, antara 5 hingga 20%. Sementara bagi pengguna Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) pula tidak dikenakan bayaran tol antara jam 11.30 malam dan 4.30 pagi pada 11 dan 15 Februari Lebuh raya.

Langkah yang dibuat oleh syarikat pemegang konsesi ini merupakan usaha yang baik kepada pengguna kerana ia dapat membantu mengurangkan kos pengangkutan kepada mereka apabila pulang berhari raya semasa perayaan tersebut.

Pengurangan bayaran tol merupakan langkah yang dibuat oleh syarikat pemegang konsesi semenjak kebelakangan ini bagi menyahut usaha kerajaan mengurangkan beban kewangan para pengguna akibat daripada kenaikan kos hidup.

Hal ini tidak pernah berlaku sebelum ini. Pengguna hanya sering berhadapan dengan peringatan bahawa kadar tol akan dinaikkan apabila tiba tempoh semakan semula dibuat. Berdasarkan perjanjian penswastaan konsesi lebuh raya, pemegang konsesi berhak untuk meminta semakan kadar tol setiap tiga tahun. Sekiranya semakan tersebut tidak dapat dilakukan, kerajaan perlu membayar pampasan kepada syarikat konsesi.

Namun begitu, kebanyakan syarikat konsesi lebuh raya memberikan pengurangan kadar tol atau diskaun bagi perjalanan pada waktu malam. Ini bertujuan untuk menggalakkan pengguna lebuh raya membuat perjalanan pada waktu malam bagi mengelakkan kesesakan yang mungkin berlaku pada waktu siang.

Selain itu, pemberian diskaun ini juga menggalakkan pengguna kenderaan menggunakan lebuh raya untuk membuat perjalanan. Statistik laporan kemalangan oleh pihak polis menunjukkan bahawa sebahagian besar kemalangan yang berlaku semasa musim perayaan adalah di jalan raya persekutuan dan negeri.

Biarpun begitu, lebuh raya juga sering mengundang kemalangan dan seringkali kemalangan yang berlaku adalah kemalangan maut yang ngeri. Kemalangan yang berlaku pada 8 Februari lalu di Kilometer 252.3 Lebuh Raya Utara Selatan yang meragut nyawa enam sekeluarga menunjukkan keadaan kemalangan yang berlaku di lebuh raya. Kereta mangsa telah merempuh lori treler yang diletakkan dibahu jalan.

Selain itu, faktor keadaan permukaan lebuh raya yang tidak rata, sebahagian besar lebuh raya tidak mempunyai lampu jalan dan sebagainya antara punca kemalangan berlaku, selain daripada kecuaian pemandu yang memandu melebihi had yang ditetapkan dan mengantuk ketika memandu.

Pemegang konsesi lebuh raya perlu membuat lebih banyak pemantauan semasa musim perayaan ini. Kenderaan ronda mereka perlu bergerak dengan lebih kerap bagi melihat keadaan lebuh raya di samping mengambil tindakan segera mengalihkan kenderaan berat yang rosak di bahu jalan. Tindakan tegas perlu diambil oleh penguatkuasa jika kenderaan berat ini sengaja meletakkan kenderaan di bahu jalan tanpa mengalami kerosakan.

Lembaga Lebuh Raya perlu meletakkan satu tempoh tertentu bagi pemegang konsesi lebuh raya memasang lampu jalan di semua lebuh raya. Jumlah kutipan tol yang kian meningkat saban tahun mencukupi untuk menampung bil elektrik lebuh raya. Kerajaan boleh meminta agar Tenaga Nasional Berhad memberikan kadar tarif elektrik yang lebih rendah. Ini bagi memastikan keadaan yang selamat bagi pengguna lebuh raya.

Pengguna juga perlu memastikan bahawa mereka berada dalam segar ketika memandu pada waktu malam. Sekiranya tumpuan mereka adalah kurang apabila memandu pada waktu malam, buatlah perjalanan pada waktu siang, walaupun berhadapan dengan kesesakan jalan raya. Sekurang-kurangnya mereka berada dalam keadaan yang selesa semasa memandu.

11 Februari 2010

Tiada ulasan: