Selasa, Jun 20, 2006

Tidak setuju cadangan Fomca

SAYA tertarik dengan cadangan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) supaya harga gula dinaikkan sebagai langkah mengatasi krisis gula di pasaran.

Saya juga pengguna. Adakah saudara Presiden Fomca, Marimuthu berasakan idea anda mewakili seluruh pengguna di Malaysia? Saya rasa tidak.

Ada kebaikan dan keburukannya jika harga gula dinaikkan. Ada kemungkinan bekalan akan pulih seperti sedia kala selepas cadangan ini dilaksanakan, tapi perkara yang sebaliknya juga tidak mustahil boleh berlaku.

Malah, saya melihat kita seolah-olah akur pada kehendak pemborong yang menyorokkan gula. Adakah ini cara terbaik yang dikatakan boleh menyelesaikan masalah berkenaan?

Selain itu, kesan lain yang mungkin akan timbul selepas ini adalah kenaikan harga barang lain ekoran daripada kenaikan harga gula.

Akibatnya, semua barangan yang berasaskan gula akan turut mengalami kenaikan harga dalam sekelip mata seperti kek, kuih, roti, air minuman dan lain-lain.

Sanggupkah rakyat menanggung beban ini selepas harga petrol dinaikkan 30 sen baru-baru ini dan tidak lama lagi kadar tarif elektrik pula akan naik sedangkan gaji tidak pernah naik sejak sekian lama.

Mungkin mereka yang mewah tidak berasa sangat akibatnya tetapi bagi golongan yang berpendapatan rendah dan mempunyai anak ramai lebih tertekan.

Siapakah yang akan membela nasib golongan ini jika bukan pemimpin yang dipilih oleh mereka sendiri?


NUREF SALLEH,
Pasir Tumboh, Kota Bharu.

Surat & Emel
Berita Harian
20 Jun 2006

Tiada ulasan: