Jumaat, Jun 23, 2006

Kenaikkan harga minyak, elektrik beri padah pada rakyat

Wed | Jun 21, 06 | 01:57:21 PM
Oleh Nabila Abdullah

KUALA LUMPUR, 21 Jun (Hrkh) - Tindakan kerajaan menaikkan harga minyak dan tarif elektrik mula menunjukkan padah khususnya kepada rakyat di negara ini.

Pengarah Komunikasi Fomca, Yusof Abdul Rahman berkata, sebelum ini persatuan pengedar beras bercadang untuk menaikkan harga beras sebanyak 5 peratus disebabkan oleh tindakan kerajaan yang menaikkan harga minyak dan tarif elektrik.

"Semuanya ini berpunca daripada kerajaan kerana kenaikan minyak dan tarif elektrik menyebabkan kos pengeluaran mereka meningkat.

"Walaupun kerajaan tidak bercadang untuk menaikkan harga beras tetapi persatuan pengguna takut tekanan daripada pengedar akan memaksa kerajaan menaikkan harga beras,"jelasnya ketika dihubungi Harakahdaily.

Menurut beliau, tindakan kerajaan menaikkan harga minyak dan tarif elektrik baru-baru ini, mendorong pengusaha untuk mengambil kesempatan di atas tindakan kerajaan untuk menaikkan harga barang.

"Kalau perkara ini berterusan apa yang menjadi masalah ialah beban yang ditanggung oleh pengguna semakin teruk terutama sekali bagi golongan miskin,"katanya. - mks.

Tiada ulasan: