Jumaat, November 06, 2009

CAJ KAD KREDIT ATASI MASALAH PENGGUNA MUFLIS



24 Oktober 2009

CADANGAN mengenakan cukai perkhidmatan kepada pengguna kad kredit dan kad caj dilihat langkah berkesan untuk mengurangkan masalah pengguna yang diisytihar muflis akibat pengurusan yang lemah.

Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata dengan caj yang dikenakan itu, hanya golongan yang berkelayakan yang dapat menggunakan perkhidmatan itu.

“Bagaimanapun, bagi menjamin keberkesanannya, langkah itu perlu diperkukuhkan dengan peraturan tambahan lain seperti had kelayakan untuk mendapatkan perkhidmatan itu dan bayaran minimum.

“Jika kita lihat sekarang individu yang mempunyai pendapatan RM1,600 layak menggunakan kad kredit, jadi had kelayakan perlu ditingkatkan contohnya hanya individu yang mempunyai pendapatan RM3,000 dibenar memohon di samping pembayaran minimum lebih tinggi,” katanya.

Ketika pembentangan Bajet 2010 di Dewan Rakyat semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata bagi memupuk semangat berbelanja secara berhemah, dicadangkan kad kredit dan kad caj termasuk yang diberi percuma dikenakan cukai perkhidmatan iaitu RM50 setahun bagi kad utama dan RM25 bagi kad tambahan.

Beliau berkata, cukai perkhidmatan itu akan dipungut pada tarikh kad dikeluarkan iaitu pada setiap genap setahun kad dikeluarkan atau diperbaharui yang dicadangkan berkuatkuasa mulai 1 Januari depan.

Mohd Yusof berkata, walaupun statistik individu yang muflis disebabkan hutang kad kredit masih kecil, keadaan itu agak membimbangkan kerana ia membabitkan kebanyakan pengguna yang berusia 30 tahun ke bawah.

Najib pada sidang Dewan Rakyat semalam berkata, tahap pinjaman tidak berbayar kad kredit masih terkawal dan menurun 2.4 peratus berbanding 16.1 peratus pada 1998 iaitu ketika krisis kewangan serantau.

Beliau berkata individu yang muflis disebabkan hutang kad kredit pula merangkumi kurang 0.04 peratus daripada jumlah keseluruhan pemegang kad kredit utama pada tiga tahun lalu.

Mohd Yusof berkata, walaupun penggunaan kad kredit satu kemudahan, ramai pengguna tidak dapat menguruskannya dengan betul.

“Sepatutnya ia menjadi satu kemudahan untuk orang ramai contohnya bagi kemudahan perjalanan ke luar negara tetapi kebanyakan pengguna menjadikannya sebagai satu instrumen untuk berhutang,” katanya.

Tiada ulasan: