Jumaat, November 06, 2009

LANTIK BENGKEL BANTU TUGAS PUSPAKOM


4 November 2009

KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta memberi sijil kepada pengusaha bengkel yang bertauliah dan layak untuk menjadi pusat pemeriksaan tahunan bagi kenderaan penumpang berusia lebih 15 tahun sekaligus meringankan beban Puspakom.

Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman berkata cadangan itu perlu dikaji berikutan kebimbangan orang ramai berhubung kemampuan agensi itu melaksanakan pemeriksaan sendirian.

“Kami bimbang kesulitan akan timbul apabila arahan ini mula dilaksanakan Januari tahun depan terutamanya bagi golongan yang tinggal di luar bandar.

“Kita sedia maklum bahawa bukan semua kawasan mempunyai cawangan Puspakom, malah bagi yang tinggal di kawasan terpencil sudah pasti mereka perlu melakukan perjalanan jauh hanya untuk membuat pemeriksaan tahunan yang disyaratkan kerajaan bagi kenderaan mereka,” katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata, kemudahan Puspakom serta lokasinya yang belum menyeluruh akan membebankan pengguna untuk membuat pemeriksaan selain membabitkan kos tinggi kepada mereka.

“Walaupun diakui ia untuk keselamatan, pelaksanaannya bakal menimbulkan pelbagai masalah kerana pemilik kira-kira 2.9 juta kereta berusia 15 tahun kebanyakannya rakyat berpendapatan rendah.

“Justeru, kerajaan harus menimbang untuk menghadkan bayaran pemeriksaan dengan kadar minimum dan berpatutan supaya tidak membebankan golongan berpendapatan rendah,” katanya.

Tiada ulasan: