Selasa, Mac 29, 2011

WUJUDKAN RANGKAIAN KEDAI RUNCIT BAGI BANTU PENGGUNA BELI PADA HARGA RENDAH

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan menganjurkan kempen penurunan harga barang bermula pada 15 Jun sehingga 31 Ogos 2011. Ia akan melibatkan 50 sektor perniagaan di seluruh negara.

Sebelum itu, KPDNKK juga merancang untuk mengadakan jualan gudang yang membabitkan 20 buah syarikat pengeluar barang. Kedua-dua usaha ini sebagai langkah untuk membantu pengguna membeli barang keperluan asas pada harga yang rendah.

Kempen penurunan harga barang dan jualan gudang merupakan langkah yang baik dan amat dialu-alukan. Sebelum ini pun, KPDNKK pernah menganjurkan kempen yang seumpamaini ketika berlaku kenaikan harga barang.

Namun begitu, kedua-dua langkah ini hanya merupakan strategi jangka pendek. Kempen penurunan harga barang hanya berlangsung dua bulan setengah, manakala jualan gudang hanya diadakan dalam tempoh tertentu sahaja.

Kempen penurunan harga barang diadakan di pasar raya-pasar raya besar dan gedung membeli belah tertentu, yang kebiasaannya terletak di bandar-bandar besar. Jualan gudang pula boleh dirancangkan untuk diadakan di beberapa tempat, termasuk di kawasan luar bandar.

Pengguna bakal menikmati harga yang rendah ketika kempen penurunan harga barang dan jualan gudang diadakan. Selepas itu mereka terpaksa membeli pada harga biasa di kedai yang terdapat di kawasan mereka.

Rungutan pengguna terhadap kenaikan harga barang berlaku kepada barang keperluan asas seperti ikan, sayur-sayuran, daging, ayam dan barang keperluan. Ia dibeli hampir setiap hari, seminggu sekali atau sebulan sekali.

Kenaikan kepada harga barang keperluan harian inilah yang perlu ditangani oleh kerajaan jika kerajaan ingin memastikan pengguna dapat membeli pada harga yang berpatutan dan munasabah.

Oleh itu, kerajaan memerlukan perancangan jangka panjang untuk tujuan tersebut. Umpamanya, kerajaan melalui pembabitan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mewujudkan rangkaian kedai runcit di seluruh pelosok negara.

Sebagai contoh, dahulu pernah wujud rangkaian pasar mini, Kedai G-Mart dikendalikan oleh Pernas Edar. Begitu juga Bernas pernah mewujudkan Bernas Mart. Harga barang yang dijual di kedua-dua kedai ini adalah lebih rendah berbanding kedai runcit lain. Seringkali harga di kedai tersebut dijadikan sebagai perbandingan untuk pengguna mengetahui kedudukan harga semasa barang. Bernas juga pernah menyiarkan senarai harga barang jualannya di akhbar tempatan ketika berlakunya krisis kenaikan harga beras.

Namun disebabkan operasi kedai-kedai ini tidak memberikan keuntungan yang besar, maka kedai-kedai itu ditamatkan operasinya.

Jika kerajaan benar-benar serius untuk membantu pengguna membeli pada harga yang secara relatifnya berpatutan, maka rangkaian kedai runcit seperti ini perlu diwujudkan semula.

Pada masa ini beberapa GLC mempunyai rangkaian kedai runcit sendiri. Felda memiliki rangkaian kedai D' Mart yang sebahagian besar dibuka di Rancangan Felda, manakala Bernas telah mewujudkan pula Save More, yang beroperasi di kawasan bandar. Begitu juga Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dengan kedai Perwira Niaga Malaysia (PERNAMA) yang terdapat di kem-kem tentera.

Rangkaian kedai-kedai ini perlu diperluaskan di seluruh negara termasuk menggunakan konsep francais. Untuk membolehkan rangkaian kedai ini menjual pada harga yang rendah, ia wajar mencontohi pasar raya besar yang mewujudkan jenama sendiri atau jenama gedung.

D' Mart, Save More dan PERNAMA boleh membuat jenama sendiri bagi barang keperluan asas dan diedarkan di semua rangkaian kedai mereka.

Jika dilihat jenama gedung di pasar raya besar, harganya lebih rendah sebanyak 30 peratus hingga 40 peratus berbanding barang berjenama. Strategi ini wajar digunakan oleh rangkaian kedai-kedai ini.

Rangkaian ini perlu membuka cawangannya di seluruh negara, terutamanya di kawasan luar bandar bagi membantu golongan pengguna membeli pada harga yang rendah.

Selain itu, rangkaian kedai ini boleh digunakan untuk melaksanakan program kerajaan dalam membantu golongan sasar seperti Program Subsidi Beras untuk Rakyat (SUBUR), yang dijalankan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Demikian juga, KPDNKK telah mengadakan program pengedaran barang perlu bersubsidi mulai pada 20 Ogos 2008, dengan projek perintisnya di Seberang Prai Utara, Pulau Pinang. Dalam pembentangan bajet 2011, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM200 juta untuk program pengedaran barang perlu, terutamanya di Sabah dan Sarawak.

Kerajaan secara berperingkat akan melaraskan subsidi barang makanan sebagaimana yang dicadangkan oleh Makmal Rasionalisasi Subsidi. Apabila pelarasan ini dilaksanakan, kerajaan perlu melaksanakan program jaringan sosial untuk membantu golongan miskin membeli barang keperluan asas pada harga yang lebih rendah. Golongan sasar ini boleh diberikan kupon untuk membeli makanan keperluan asas.

Maka rangkaian runcit inilah yang berperanan sebagai pusat bagi membolehkan golongan ini membeli barang keperluandengan menggunakan kupon tersebut.

Tiada ulasan: