Isnin, Oktober 02, 2006

Bekalan gula kasar meruncing

KUALA LUMPUR 24 Sept. – Masalah kekurangan gula kasar terus menghantui orang ramai ketika dua perayaan besar, Hari Raya Puasa dan Deepavali bakal menjelang tidak lama lagi.

Laporan dua persatuan pengguna berhubung masalah tersebut menjelaskan lagi senario semasa yang dihadapi pengguna.

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mendapati sebuah pasar raya di Bangsar sukar mendapatkan bekalan gula kasar selepas stok sedia ada habis seminggu lalu.

Pengarah Projek PPIM, Noor Nirwandy Mat Noordin berkata, keadaan itu memaksa pengguna di situ mendapatkan gula kasar di tempat lain dengan harga yang lebih mahal berbanding harga yang ditetapkan kerajaan.

‘‘Selepas gula halus diletakkan sebagai barang kawalan, kita jangkakan masalah (kekurangan gula kasar) akan bertambah baik. Tetapi PPIM masih menerima laporan berhubungan kekurangan gula kasar.

‘‘Keadaan ini akan menyukarkan lagi orang ramai apabila menjelang musim perayaan tidak lama lagi,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Menurut Noor Nirwandy, pihaknya turut menerima aduan mengenai masalah kekurangan gula kasar daripada peruncit di sebuah Felda di Pahang.

Katanya, aduan tersebut diterima dua minggu lalu dan pihaknya difahamkan keadaan tersebut masih berlarutan.

Dalam perkembangan lain, kata beliau, PPIM akan menggerakkan ahlinya di seluruh negara untuk turun padang bagi memantau harga barangan kawalan yang ditetapkan kerajaan.

Tambahnya, PPIM menjangkakan kenaikan harga akan tetap berlaku menjelang dua minggu terakhir umat Islam berpuasa.

‘‘Ini kerana permintaan terhadap barang keperluan seperti ayam dan daging akan meningkat,’’ tambahnya.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi Gabungan PersatuanPersatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd. Yusof Abd. Rahman berkata, pihaknya turut mendapat aduan daripada para pengguna berhubung kekurangan gula kasar di sekitar ibu kota.

Tambahnya, selain itu, persatuan tersebut akan turun padang bagi memantau 15 barangan kawalan menjelang musim perayaan ini.

‘‘Kita (Fomca) akan terus memantau bagi memastikan para peniaga tidak mengambil kesempatan untuk menaikkan harga barang sempena musim perayaan,’’ katanya.


Utusan Malaysia
25 September 2006

Tiada ulasan: