Isnin, Oktober 16, 2006

Kenaikan tarif air tinggi, kerajaan didesak dedah perjanjian konsesi

Sun | Oct 15, 06 | 04:29:22 PM
Oleh Roy Rasul

KUALA LUMPUR, 15 Okt (Hrkh) - Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) berkata kenaikan kadar tarif air sebanyak 15 peratus bagi kawasan Lembah Klang tidak lama lagi agak tinggi.

Oleh sebab itu, Pengarah Korporat Komunikasi Fomca, Mohd Yusuf Abd Rahman berkata, kerajaan sepatutnya memaklumkan kepada rakyat butir-butir yang termaktub dalam perjanjian konsesi antaranya dengan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) Sdn Bhd.

"Kenaikan 15 peratus itu agak tinggi namun masalahnya kita tidak tahu sama ada 15 peratus itu perkara yang termaktub dalam perjanjian itu ataupun tidak," katanya yang dihubungi Harakahdaily hari ini.

Ini disebabkan dakwa Yusuf, jika dilihat pada kenyataan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Dato' Seri Dr Lim Keng Yaik kadar 15 peratus itu seolah-olah ia termasuk dalam perjanjian.

"Jika termasuk dalam perjanjian tersebut sudah pasti mereka akan menaikkan sebanyak 15 peratus apabila berlaku kenaikan, sebagaimana terjadi dalam konsesi tol dulu, di mana setiap tiga tahun mereka menaikkan 10 peratus dan mungkin keadaan yang sama akan berlaku kepada Syabas," katanya.

Tetapi katanya, jika perjanjian itu dibuat tanpa ditetapkan kadarnya, keputusannya hanya ditentu oleh kerajaan sendiri.

"Jika tidak termaktub dalam perjanjian konsesi, walaupun Syabas meletakkan 15 peratus, kerajaan mempunyai kuasa untuk pertimbangkan sama ada kurang atau lebih seperti mana tarif elektrik yang tidak tertakluk kepada perjanjian," katanya.

Sehubungan itu, katanya, sewajarnya perjanjian konsesi Syabas dengan kerajaan perlu didedahkan kepada orang ramai agar mereka tahu apa isi kandungannya.

"Tapi ini tidak berlaku kerana itu kadang-kadang susah untuk dinilaikan sama ada kenaikan itu wajar atau tidak.

"Tambahan pula jika dilihat kenyataan menteri terbabit, bahawa jika kerajaan tidak menaikkan kadar tarif kerajaan kena bayar pampasan kepada Syabas dan sudah tentu duit yang dibayar kerajaan itu datang daripada hasil kutipan cukai yang dibayar rakyat," katanya lagi.

Dr. Lim Keng Yaik dalam kenyataan semalam berkata, kadar tarif air di Lembah Klang akan dinaikkan sebanyak 15 peratus tidak lama lagi setelah keputusan itu dicapai dalam mesyuarat Kabinet baru-baru ini.

Malah katanya, kerajaan memberi jaminan ia tidak akan membebankan golongan berpendapatan rendah yang mewakili 42 peratus penduduk kawasan itu. - mks.

Tiada ulasan: