Isnin, Oktober 16, 2006

Isu barang: Tanda harga merah jambu kurang sambutan

Oleh Salmiyah Harun
Harakahdaily
12 Okt 2006

Briged Pemantau Pengguna yang ditubuhkan oleh Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar PAS mendapati 20 peratus sahaja pelaksanaan tanda harga warna merah jambu diletakkan bagi 15 barang di bawah skim kawalan harga.

Naib Ketua Pemuda PAS, Mazlan Aliman mendedahkan perkara itu ketika membuat pemantauan harga di Pasar Borong Selangor pada 8 Oktober lalu.

Katanya, terdapat juga peniaga yang meletakkan harga melebihi harga kawalan sebagai contoh RM10 bagi sekilogram ikan kembung saiz sederhana sedangkan harga kawalan yang diwartakan bagi negeri Selangor adalah RM9 sekilogram.

Sehubungan itu Mazlan berkata, Briged Pemantau Pengguna bersedia bekerjasama dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) bagi menjaga kepentingan orang ramai.

Beliau berkata demikian sewaktu ditemui selepas menyerahkan memorandum mendesak tindakan KPDNHEP terhadap isu kenaikan harga barangan dan kepenggunaan.

Memorandum tersebut diterima Jaujan Sambakong, setiausaha politik menteri berkenaan, Dato' Shafie Afdal, di kementerian terbabit di sini hari ini.

Turut serta dalam penyerahan memorandum tersebut ialah Pengerusi Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar Pemuda PAS, Taufik Abdul Ghani; Exco Pemuda PAS, Jamsari Marsum dan Adram Musa.

Sementara itu sewaktu ditanya berkenaan isu kekurangan bekalan gula baru-baru ini, Mazlan mencadangkan Kabinet mewujudkan pelan tindakan agar tidak lagi timbul masalah berkenaan.

"Saya berharap tidak lagi masalah timbul selepas pihak kerajaan mengimpot bekalan gula," katanya.

Briged Pemantau Pengguna yang ditubuhkan pada 3 September lalu mempunyai anggota seramai 40 orang di seluruh negara, menumpukan tugas-tugas seperti kawalan harga pada musim perayaan, memantau barang dan tanda halal serta memastikan bekalan barang keperluan mencukupi.

Tiada ulasan: