Rabu, Mac 30, 2011

RANGKAIAN KEDAI RUNCIT BANTU PENGGUNA NIKMATI HARGA RENDAH



Oleh Mohd Yusof Abdul Rahman

2011/03/30

KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan menganjurkan kempen penurunan harga barang bermula 15 Jun sehingga 31 Ogos depan membabitkan 50 sektor perniagaan di seluruh negara.

Sebelum itu, KPDNKK juga merancang untuk mengadakan jualan gudang membabitkan 20 syarikat pengeluar barang. Kedua-dua usaha ini sebagai langkah untuk membantu pengguna membeli barang keperluan asas pada harga rendah.

Kempen penurunan harga barang dan jualan gudang adalah langkah baik dan amat dialu-alukan. Sebelum ini pun, KPDNKK pernah menganjurkan kempen seumpama ketika berlaku kenaikan harga barang. Namun, kedua-dua langkah ini hanya strategi jangka pendek. Kempen penurunan harga barang hanya berlangsung dua bulan setengah, manakala jualan gudang hanya diadakan dalam tempoh tertentu saja.

Kempen penurunan harga barang diadakan di pasar raya besar dan gedung beli-belah tertentu, yang kebiasaannya terletak di bandar besar. Jualan gudang pula boleh dirancangkan untuk diadakan di beberapa tempat, termasuk di kawasan luar bandar.

Pengguna bakal menikmati harga rendah ketika kempen penurunan harga barang dan jualan gudang diadakan. Selepas itu mereka terpaksa membeli pada harga biasa di kedai di kawasan mereka. Rungutan pengguna terhadap kenaikan harga adalah bagi makanan mentah seperti ikan, sayur-sayuran, daging, ayam dan barangan keperluan lain. Ia dibeli hampir setiap hari, seminggu sekali atau sebulan sekali.

Kenaikan kepada harga barang keperluan harian inilah yang perlu ditangani oleh kerajaan jika kerajaan ingin memastikan pengguna dapat membeli pada harga berpatutan dan munasabah.

Oleh itu, kerajaan memerlukan perancangan jangka panjang untuk tujuan berkenaan. Umpamanya, kerajaan melalui pembabitan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mewujudkan rangkaian kedai runcit di seluruh pelusuk negara.

Sebagai contoh, dulu pernah wujud rangkaian pasar mini, Kedai G-Mart dikendalikan oleh PERNAS Edar. Begitu juga BERNAS pernah mewujudkan BERNAS Mart. Harga barang yang dijual di kedua-dua kedai ini adalah lebih rendah berbanding kedai runcit lain.

Sering kali harga di kedai berkenaan dijadikan sebagai perbandingan untuk pengguna mengetahui kedudukan harga semasa barang. BERNAS juga pernah menyiarkan senarai harga barang jualannya di akhbar tempatan ketika berlakunya krisis kenaikan harga beras.

Namun disebabkan operasi kedai ini tidak memberikan keuntungan yang besar, maka kedai itu ditamatkan operasinya.

Jika kerajaan benar-benar serius untuk membantu pengguna membeli pada harga yang secara relatifnya berpatutan, maka rangkaian kedai runcit seperti ini perlu diwujudkan semula.

Pada masa ini beberapa GLC mempunyai rangkaian kedai runcit sendiri. FELDA memiliki rangkaian kedai D' Mart yang sebahagian besar dibuka di Rancangan FELDA, manakala BERNAS mewujudkan pula Save More, yang beroperasi di kawasan bandar. Begitu juga Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dengan kedai Perwira Niaga Malaysia (PERNAMA) yang ada di kem tentera.

Rangkaian kedai ini perlu diperluaskan ke seluruh negara termasuk menggunakan konsep francais. Untuk membolehkan rangkaian kedai ini menjual pada harga rendah, ia wajar mencontohi pasar raya besar yang mewujudkan jenama sendiri atau jenama gedung.

D' Mart, Save More dan PERNAMA boleh membuat jenama sendiri bagi barang keperluan asas dan diedarkan di rangkaian kedai mereka.

Jika dilihat jenama gedung di pasar raya besar, harganya lebih rendah sebanyak 30 peratus hingga 40 peratus berbanding barang berjenama. Strategi ini wajar digunakan oleh rangkaian kedai ini. Rangkaian ini perlu membuka cawangannya di seluruh negara, ter-utama di kawasan luar bandar bagi membantu golongan pengguna membeli pada harga rendah.

Selain itu, rangkaian kedai ini boleh digunakan untuk melaksanakan program kerajaan dalam membantu golongan sasar seperti Program Subsidi Beras untuk Rakyat (SUBUR), yang dijalankan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Demikian juga, KPDNKK mengadakan program pengedaran barang perlu bersubsidi mulai 20 Ogos 2008, dengan projek perintisnya di Seberang Prai Utara, Pulau Pinang. Dalam pembentangan bajet 2011, kerajaan memperuntukkan RM200 juta untuk program pengedaran barang perlu, terutamanya di Sabah dan Sarawak.

Kerajaan secara berperingkat melaraskan subsidi barang makanan sebagaimana dicadangkan Makmal Rasionalisasi Subsidi. Apabila pelarasan ini dilaksanakan, kerajaan perlu melaksanakan program jaringan sosial membantu golongan miskin membeli barangan keperluan asas pada harga lebih rendah. Golongan sasar ini boleh diberikan kupon untuk membeli makanan keperluan asas.

Maka rangkaian runcit inilah yang berperanan sebagai pusat bagi membolehkan golongan sasar ini membeli barang keperluan dengan menggunakan kupon itu.

Penulis adalah Pengarah Komunikasi Kumpulan Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA)

Berita Harian, 30 Mac 2011

PERLUAS RANGKAIAN KEDAI RUNCIT



Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan menganjurkan kempen penurunan harga barang bermula 15 Jun sehingga 31 Ogos 2011. Ia akan melibatkan 50 sektor perniagaan di seluruh negara.

Sebelum itu, KPDNKK juga merancang untuk mengadakan jualan gudang yang membabitkan 20 buah syarikat pengeluar barang. Kedua-dua usaha ini sebagai langkah untuk membantu pengguna membeli barang keperluan asas pada harga yang rendah.

Kempen penurunan harga barang dan jualan gudang merupakan langkah yang baik dan amat dialu-alukan. Sebelum ini pun, KPDNKK pernah menganjurkan kempen yang seumpama ini ketika berlaku kenaikan harga barang.

Namun begitu, kedua-dua langkah ini hanya merupakan strategi jangka pendek. Kempen penurunan harga barang hanya berlangsung dua bulan setengah, manakala jualan gudang hanya diadakan dalam tempoh tertentu sahaja.

Pengguna bakal menikmati harga yang rendah ketika kempen penurunan harga barang dan jualan gudang diadakan. Selepas itu mereka terpaksa membeli pada harga biasa di kedai yang terdapat di kawasan persekitaran.

Rungutan pengguna terhadap kenaikan harga barang berlaku kepada barang keperluan asas seperti ikan, sayur-sayuran, daging, ayam dan barang keperluan. Ia dibeli hampir setiap hari, seminggu sekali atau sebulan sekali.

Kenaikan harga barang keperluan harian inilah yang perlu ditangani oleh kerajaan jika kerajaan ingin memastikan pengguna dapat membeli pada harga yang berpatutan dan munasabah.

Oleh itu, kerajaan memerlukan perancangan jangka panjang untuk tujuan tersebut. Umpamanya, kerajaan melalui pembabitan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mewujudkan rangkaian kedai runcit di seluruh pelosok negara.

Pada masa ini beberapa GLC mempunyai rangkaian kedai runcit sendiri. Felda memiliki rangkaian kedai D' Mart yang sebahagian besar dibuka di Rancangan Felda, manakala Bernas telah mewujudkan pula Save More, yang beroperasi di kawasan bandar. Begitu juga Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dengan kedai Perwira Niaga Malaysia (Pernama) yang terdapat di kem-kem tentera.

Rangkaian kedai-kedai ini perlu diperluaskan di seluruh negara termasuk menggunakan konsep francais. Untuk membolehkan rangkaian kedai ini menjual pada harga yang rendah, ia wajar mencontohi pasar raya besar yang mewujudkan jenama sendiri atau jenama gedung.

D' Mart, Save More dan Pernama boleh membuat jenama sendiri bagi barang keperluan asas dan diedarkan di semua rangkaian kedai mereka. Jika dilihat jenama gedung di pasar raya besar, harganya lebih rendah sebanyak 30 peratus hingga 40 peratus berbanding barang berjenama. Strategi ini wajar digunakan oleh rangkaian kedai-kedai ini.

Selain itu, rangkaian kedai ini boleh digunakan untuk melaksanakan program kerajaan dalam membantu golongan sasar seperti Program Subsidi Beras untuk Rakyat (Subur) yang dijalankan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Kerajaan secara berperingkat akan melaraskan subsidi barang makanan sebagaimana yang dicadangkan oleh Makmal Rasionalisasi Subsidi. Apabila pelarasan ini dilaksanakan, kerajaan perlu melaksanakan program jaringan sosial untuk membantu golongan miskin membeli barang keperluan asas pada harga yang lebih rendah.

Golongan sasar ini boleh diberikan kupon untuk membeli makanan keperluan asas.

Maka rangkaian runcit inilah yang berperanan sebagai pusat bagi membolehkan golongan sasar ini membeli barang keperluan dengan menggunakan kupon tersebut.

Forum, Utusan Malaysia, 30 Mac 2011

Selasa, Mac 29, 2011

WUJUDKAN RANGKAIAN KEDAI RUNCIT BAGI BANTU PENGGUNA BELI PADA HARGA RENDAH

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan menganjurkan kempen penurunan harga barang bermula pada 15 Jun sehingga 31 Ogos 2011. Ia akan melibatkan 50 sektor perniagaan di seluruh negara.

Sebelum itu, KPDNKK juga merancang untuk mengadakan jualan gudang yang membabitkan 20 buah syarikat pengeluar barang. Kedua-dua usaha ini sebagai langkah untuk membantu pengguna membeli barang keperluan asas pada harga yang rendah.

Kempen penurunan harga barang dan jualan gudang merupakan langkah yang baik dan amat dialu-alukan. Sebelum ini pun, KPDNKK pernah menganjurkan kempen yang seumpamaini ketika berlaku kenaikan harga barang.

Namun begitu, kedua-dua langkah ini hanya merupakan strategi jangka pendek. Kempen penurunan harga barang hanya berlangsung dua bulan setengah, manakala jualan gudang hanya diadakan dalam tempoh tertentu sahaja.

Kempen penurunan harga barang diadakan di pasar raya-pasar raya besar dan gedung membeli belah tertentu, yang kebiasaannya terletak di bandar-bandar besar. Jualan gudang pula boleh dirancangkan untuk diadakan di beberapa tempat, termasuk di kawasan luar bandar.

Pengguna bakal menikmati harga yang rendah ketika kempen penurunan harga barang dan jualan gudang diadakan. Selepas itu mereka terpaksa membeli pada harga biasa di kedai yang terdapat di kawasan mereka.

Rungutan pengguna terhadap kenaikan harga barang berlaku kepada barang keperluan asas seperti ikan, sayur-sayuran, daging, ayam dan barang keperluan. Ia dibeli hampir setiap hari, seminggu sekali atau sebulan sekali.

Kenaikan kepada harga barang keperluan harian inilah yang perlu ditangani oleh kerajaan jika kerajaan ingin memastikan pengguna dapat membeli pada harga yang berpatutan dan munasabah.

Oleh itu, kerajaan memerlukan perancangan jangka panjang untuk tujuan tersebut. Umpamanya, kerajaan melalui pembabitan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mewujudkan rangkaian kedai runcit di seluruh pelosok negara.

Sebagai contoh, dahulu pernah wujud rangkaian pasar mini, Kedai G-Mart dikendalikan oleh Pernas Edar. Begitu juga Bernas pernah mewujudkan Bernas Mart. Harga barang yang dijual di kedua-dua kedai ini adalah lebih rendah berbanding kedai runcit lain. Seringkali harga di kedai tersebut dijadikan sebagai perbandingan untuk pengguna mengetahui kedudukan harga semasa barang. Bernas juga pernah menyiarkan senarai harga barang jualannya di akhbar tempatan ketika berlakunya krisis kenaikan harga beras.

Namun disebabkan operasi kedai-kedai ini tidak memberikan keuntungan yang besar, maka kedai-kedai itu ditamatkan operasinya.

Jika kerajaan benar-benar serius untuk membantu pengguna membeli pada harga yang secara relatifnya berpatutan, maka rangkaian kedai runcit seperti ini perlu diwujudkan semula.

Pada masa ini beberapa GLC mempunyai rangkaian kedai runcit sendiri. Felda memiliki rangkaian kedai D' Mart yang sebahagian besar dibuka di Rancangan Felda, manakala Bernas telah mewujudkan pula Save More, yang beroperasi di kawasan bandar. Begitu juga Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dengan kedai Perwira Niaga Malaysia (PERNAMA) yang terdapat di kem-kem tentera.

Rangkaian kedai-kedai ini perlu diperluaskan di seluruh negara termasuk menggunakan konsep francais. Untuk membolehkan rangkaian kedai ini menjual pada harga yang rendah, ia wajar mencontohi pasar raya besar yang mewujudkan jenama sendiri atau jenama gedung.

D' Mart, Save More dan PERNAMA boleh membuat jenama sendiri bagi barang keperluan asas dan diedarkan di semua rangkaian kedai mereka.

Jika dilihat jenama gedung di pasar raya besar, harganya lebih rendah sebanyak 30 peratus hingga 40 peratus berbanding barang berjenama. Strategi ini wajar digunakan oleh rangkaian kedai-kedai ini.

Rangkaian ini perlu membuka cawangannya di seluruh negara, terutamanya di kawasan luar bandar bagi membantu golongan pengguna membeli pada harga yang rendah.

Selain itu, rangkaian kedai ini boleh digunakan untuk melaksanakan program kerajaan dalam membantu golongan sasar seperti Program Subsidi Beras untuk Rakyat (SUBUR), yang dijalankan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Demikian juga, KPDNKK telah mengadakan program pengedaran barang perlu bersubsidi mulai pada 20 Ogos 2008, dengan projek perintisnya di Seberang Prai Utara, Pulau Pinang. Dalam pembentangan bajet 2011, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM200 juta untuk program pengedaran barang perlu, terutamanya di Sabah dan Sarawak.

Kerajaan secara berperingkat akan melaraskan subsidi barang makanan sebagaimana yang dicadangkan oleh Makmal Rasionalisasi Subsidi. Apabila pelarasan ini dilaksanakan, kerajaan perlu melaksanakan program jaringan sosial untuk membantu golongan miskin membeli barang keperluan asas pada harga yang lebih rendah. Golongan sasar ini boleh diberikan kupon untuk membeli makanan keperluan asas.

Maka rangkaian runcit inilah yang berperanan sebagai pusat bagi membolehkan golongan ini membeli barang keperluandengan menggunakan kupon tersebut.

PROSEDUR PATUT LEBIH RAPI


29 Mac 2011

KUALA LUMPUR: Pihak bank perlu membuat pengesahan mengenai urusan pelanggan yang dijalankan kepada ‘empunya diri’ atau pemohon bagi mengelak mana-mana pelanggan mereka ditipu pihak tidak bertanggungjawab.

Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abd Rahman berkata, walaupun agak sukar untuk pihak bank mengawalnya, tetapi ia boleh mengambil pendekatan memberi penerangan pada peringkat awal kepada pelanggan yang memohon mengenai sebarang urusan yang dijalankan sama ada untuk membuka akaun baru atau memohon pinjaman.

Beliau berkata, langkah itu bagi memastikan pelanggan yang membuat permohonan itu peka dan sedar urusan apa yang sedang dijalankannya ketika itu, berikutan terdapat laporan pelanggan ditipu ahli keluarga atau teman rapat sendiri ketika menjalankan urusan di bank.

“Pihak bank perlu mengambil langkah berjaga-jaga dengan membuat pengesahan ketika meluluskan sebarang urusan yang dijalankan di premis mereka oleh pelanggan bagi mengelak ada individu yang tertipu oleh golongan mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain, terutama di kalangan pesara dan warga tua yang kurang arif mengenai sesuatu proses di bank.

“Ini kerana ada segelintir pesara yang ditipu anak sendiri atau orang sekeliling yang dipercayainya, apabila mereka meminta bantuan untuk menjalankan urusan pengeluaran wang, membuat kad ATM (kad juruwang automatik) atau membuat pinjaman di bank,” katanya.

Harian Metro semalam melaporkan pesara, Yasin Sagi, 80, kehilangan wang pencennya berjumlah RM65,000 apabila dikebas cucu angkatnya sendiri, Gemuk, 30-an, ketika membuat urusan pengeluaran wang sebanyak RM2,000 untuk membeli baja.

Menurut laporan itu, ketika berurusan di bank, Gemuk meminta Yasin meletakkan cap jarinya di satu borang tanpa diketahui ia adalah untuk membuat kad ATM.

Jumaat, Mac 25, 2011

JERAT PEMBELIAN DALAM TALIAN





Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus

PERKEMBANGAN teknologi hari ini memang menakjubkan. Ketika anda sedang membaca artikel ini, jutaan orang di seluruh dunia sedang melakukan transaksi pembelian di alam maya.

Memang menyeronokkan kerana dengan sekali klik di komputer saja, kita berpeluang mendapat barangan yang dimahukan tanpa perlu bersusah payah bersesak-sesak di pusat beli-belah.

Sesuai dengan perubahan gaya hidup yang semakin sibuk, kaedah membeli secara online (dalam talian) kini semakin mendapat tempat di hati masyarakat. Di negara maju seperti Amerika atau Britain, pembelian melalui Internet sudah lama diamalkan. Walaupun kaedah berkenaan semakin mendapat perhatian masyarakat di negara ini, ia belum begitu rancak walaupun sudah menunjukkan tanda positif apabila wanita yang mempunyai kuasa beli yang tinggi semakin mengenali kaedah pembelian secara maya itu.

Melalui Internet juga, kita mencari barangan yang bermutu pada harga berpatutan lebih murah di samping berpeluang mendapatkan model barangan berjenama yang tidak dijual di negara ini. Bagaimanapun, amat disarankan untuk mempertimbangkan komen pembeli di laman web berkenaan sebelum membuat pembelian untuk memastikan wang yang dikeluarkan berbaloi.

Pembeli di alam siber perlu bijak dan mengambil langkah berjaga-jaga yang munasabah, sebagaimana yang mereka sentiasa lakukan apabila melakukan pembelian melalui telefon atau di kedai.

Ini disebabkan ramai yang sudah menjadi mangsa penipuan kedai alam maya kerana selepas memasukkan wang dalam akaun yang diberikan, barangan yang dibeli tidak sampai meskipun memilih menggunakan penghantaran secara pos laju.

Selain itu, ada mangsa yang mengakui mendapat barangan tidak seperti digambarkan kerana terlalu percaya kepada peniaga di alam maya.

Berikutan perasaan tidak puas ditipu, sekumpulan pembeli yang pernah ditipu peniaga maya turut mewujudkan laman khas di Facebook iaitu Kami Benci Online Shop Yang Tipu & Makan Duit Haram yang kini diminati hampir 12,000 pengguna.

Laman berkenaan menyediakan banyak maklumat berguna mengenai senarai nama kedai maya serta individu yang disyaki menipu duit pelanggan mereka.

Kakitangan swasta, Azizah Abdul Latif, 29, berkata, dia mula mencuba kaedah pembelian secara dalam talian sejak dua tahun lalu selepas tertarik dengan pelbagai iklan yang ditampilkan di laman web sosial, Facebook.

Jelasnya, pembeli terutama wanita perlu lebih berhati-hati ketika melakukan pembelian di Internet kerana tidak semua peniaga jujur.

Azizah ditipu hampir RM100 ketika membuat pesanan barangan bayi kerana tertarik dengan iklan yang disiarkan kedai maya mengenai barangan kanak-kanak awal Februari lalu.

Katanya, dia tidak menyalahkan sesiapa apatah lagi tidak menyelidik terlebih dulu kedai maya itu kerana yakin peniaga berkenaan jujur, namun terkilan mengenangkan ada manusia sanggup menipu secara terang-terangan.

"Saya meneliti laman web itu dan mendapati komen daripada pembeli sebelum ini sangat meyakinkan. Selepas memasukkan wang dan memberitahu peniaga itu, saya diminta menunggu selama seminggu.

"Tanpa mengesyaki apa-apa, saya terus menunggu hingga masuk ke minggu kedua sebelum mula menghubungi peniaga itu kembali kerana sudah mula bimbang.

"Peniaga yang dikenali sebagai Rohani Hashim (berdasarkan nama pada akaun Maybank) memberi pelbagai alasan termasuk tiada stok dan meminta untuk terus menunggu. Sampai hari ini barang yang dipesan tidak sampai," katanya geram.

Menurut Azizah, selepas hampir sebulan menunggu barangan berkenaan, dia sekali lagi cuba menghubungi peniaga berkenaan, tetapi malangnya akaun Facebook kedai maya itu sudah ditutup manakala cubaan untuk menghubungi wanita berkenaan menerusi telefon juga menemui jalan buntu.

Dia begitu terkilan kerana ada wanita yang sanggup menipu wanita lain semata-mata mendapatkan keuntungan yang tidak seberapa dan bersifat sementara.

"Walaupun wang yang ditipu tidak seberapa, bayangkan jika lebih 20 orang menerima nasib yang sama, keuntungan atas angin peniaga itu pasti lumayan.

"Saya mengesyaki kumpulan peniaga dalam talian ini mempunyai rangkaian tertentu kerana ramai rakan saya juga tertipu dengan akaun yang sama tetapi kedai yang berbeza.

"Pada mereka yang masih mahu meneruskan kaedah pembelian di Internet, saya nasihatkan supaya lebih berhati-hati kerana tidak semua peniaga itu telus serta jujur dan andainya ditipu, kita sebagai pembeli sukar untuk mendapat wang kembali," katanya.

Nor Azlizah Mohd Nawawi, 32, dari Selayang, Selangor, turut mengalami nasib yang sama apabila dia membayar sejumlah wang untuk mendapatkan kanta lekap daripada peniaga di Internet.

Selepas memasukkan duit ke akaun yang diberikan, dia menunggu hampir dua minggu, tetapi barangan berkenaan masih tidak juga sampai ke tangannya.

"Saya tidak pernah membeli barangan secara dalam talian sebelum ini dan ini kali pertama menggunakannya.

"Apa yang menghairankan adalah kebanyakan komen a di laman itu kelihatan meyakinkan dengan ramai pembeli berpuas hati.

"Saya syak semua 'pembeli' itu adalah palsu dan bertujuan mengaburi penipuan peniaga itu saja," katanya.

Kata Nor Azlizah, sepupunya juga menerima nasib yang sama kerana turut membuat pesanan terhadap kanta lekap daripada peniaga berkenaan selang dua hari.

Katanya, sepupu tidak memberitahu sehingga dia membuka mulut mengesyaki sesuatu yang tidak kena selepas menunggu terlalu lama, bukan tiga hari seperti yang dijanjikan.

"Saya memang sudah serik untuk membeli di Internet tidak kira bagaimana murah atau cantik sekalipun sesuatu barang itu.

"Walaupun wang yang ditipu itu bukan sampai ribuan ringgit, sebagai pembeli saya tetap berasa sakit hati. Semoga peniaga yang menipu itu mendapat pembalasan sewajarnya," katanya.

Walaupun kebanyakan pembeli di kedai maya adalah wanita, ada juga lelaki yang menerima nasib yang sama.

Menurut Muhammad Aidil Othman, 23, dia membeli sebuah jam tangan jenama terkenal berharga hampir RM200 daripada sebuah laman web popular di Internet. Kesnya agak berlainan kerana mendapat jam berkenaan tetapi malangnya tidak mempunyai fungsi seperti yang diiklankan.

Muhammad Aidil yang baru saja habis pengajian dan kini membantu perniagaan abang iparnya di Ipoh, Perak, berkata, walaupun menerima jam yang dipesannya, dia tetap kecewa kerana ia tidak berfungsi seperti yang diharapkan.

Dia cuba untuk menentukan semua fungsi termasuk masa, tarikh dan sub dial, tetapi ia tidak berjalan seperti biasa.

"Mengesyaki sudah ditipu, saya menghubungi peniaga itu di Kuala Lumpur untuk meminta wang kembali dan dia enggan malah bermati-matian mengatakan jam tangan itu dalam keadaan baik ketika menghantarnya.

"Saya berkeras meminta wang kembali dan mengugut akan membuat laporan polis sekiranya dia enggan bekerjasama. "Selepas lebih dua minggu, barulah peniaga berkenaan memulangkan kembali wang berkenaan dan selepas mendapat wang, saya terus menghantar balik jam yang tidak berfungsi itu," katanya.

Muhammad Aidil berkata, sebelum ini dia pernah membeli topi keledar jenama KHI mencecah ratusan ringgit daripada peniaga di Shah Alam, tetapi tidak mempunyai masalah.

Katanya, jika tidak berhati-hati, pembeli akan mudah ditipu kerana ada kemungkinan barangan yang diterima tidak seperti yang diiklankan.

"Memang saya sudah serik untuk melakukan pembelian di Internet. "Pengalaman ditipu peniaga ini mengajar saya supaya lebih berhati-hati dan tidak mudah percaya pada apa yang digambarkan.

"Sekarang, jika inginkan mendapatkan sesuatu barangan, saya sanggup ke pusat beli-belah dan mendapatkan sendiri di kedai yang sememangnya wujud, bukan daripada kedai dalam talian," katanya.

SIMPAN SEGALA BUKTI, TRANSAKSI PEMBAYARAN

KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) pernah menyatakan kementerian itu dalam proses meminda Akta e-Dagang bagi melindungi pengguna melakukan transaksi melalui Internet seterusnya mengambil tindakan terhadap pihak yang cuba menipu pengguna.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pihaknya giat memperhalusi segala butiran membabitkan pindaan akta, termasuk memasukkan hukuman atau penalti yang sebelum ini tidak ada dalam peruntukan akta berkenaan.

"Jika sesuatu produk ditawarkan tidak menepati seperti yang diiklankan, kita sebenarnya masih boleh mengambil tindakan mengikut Akta Perihal Dagangan 1972.

"Bagaimanapun, jika ia membabitkan produk kesihatan, penguatkuasaan mengikut bidang kuasa Kementerian Kesihatan," katanya.

Ismail Sabri juga berkata, pihak kementerian akan mempergiatkan usaha memberi penerangan kepada pengguna mengenai produk yang dijual melalui Internet bagi melindungi kepentingan mereka.

"Apa yang boleh kita lakukan adalah mengadakan kempen kesedaran kepada pengguna, tetapi penguatkuasaan dilakukan Kementerian Kesihatan," katanya.

Mengenai lesen untuk orang ramai yang menjalankan perniagaan melalui Internet, beliau berkata, perkara itu akan diperhalusi dalam penyediaan Akta e-Dagang.

Dalam pada itu, Pengarah Komunikasi Fomca, Mohd Yusof Abdul Rahman, pembeli yang ditipu syarikat dari luar negara seperti eBay tidak dilindungi dalam Akta e-Dagang kerana ia hanya membabitkan transaksi pembelian dengan syarikat tempatan.

Katanya, sebagai pengguna dan pembeli, masyarakat perlu lebih berhati-hati dan bijak dalam melakukan pembelian di alam maya kerana sejak akhir-akhir banyak kes penipuan dilaporkan.

"Sepanjang 2008 hingga 2010, Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) menerima 554 aduan membabitkan penipuan pembelian secara online.

"Kebanyakan kes penipuan yang dilaporkan kepada merujuk kepada pembelian dengan pihak yang tidak dikenali menerusi laman web sosial seperti Facebook.

"Justeru, masyarakat perlu mengelakkan diri daripada membeli menerusi laman web sosial kerana berkemungkinan besar peniaga berkenaan tidak wujud seperti yang digambarkan," katanya.

Mohd Yusof berkata, pembelian menerusi Internet memang diakui mempunyai banyak risiko. Jika tidak berhati-hati, pengguna mudah ditipu kerana pembeli dikehendaki untuk membayar barangan terlebih dulu sebelum mendapat barang mereka.

Masyarakat disarankan supaya membeli barangan terus dari kedai kerana selain boleh mendapatkan terus pada waktu itu, pembeli juga dapat meneliti terlebih dulu keadaan barangan sebelum membayarnya.

Kata Mohd Yusof, jika dibawa ke Tribunal Tuntutan Pengguna sekalipun, masalah pembeli yang ditipu peniaga dalam talian ini sukar untuk diselesaikan kerana peniaga itu tidak mempunyai alamat premis yang lengkap.

Ini kerana pengadu perlu menulis alamat premis yang menipu dan dalam kes pembelian di laman web Facebook, ia tidak boleh dijadikan sebagai alamat syarikat peniaga berkenaan lebih-lebih lagi jika laman itu sudah ditutup.

Katanya, pembeli juga digalakkan untuk menyimpan segala bukti atau transaksi pembayaran yang dilakukan kerana ia mungkin membantu pada masa depan.

"Zaman semakin maju dan ramai juga yang mempunyai tujuan tidak baik.

"Apa yang penting, jangan mudah percaya dengan apa yang dipaparkan di laman Internet kerana sukar untuk kita kenal pasti siapa di sebaliknya.

"Jadi, jika masih mahu membeli secara dalam talian, berhati-hati dan sebaiknya, gunakan laman web yang sudah lama wujud atau dikenali ramai," katanya.

Harian Metro, 25/3/2011

Isnin, Mac 07, 2011

PANTAU ELEMEN NEGATIF PROGRAM ANIMASI



Oleh NORAINON OTHMAN
norainon@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Menontonnya dianggap mampu membantu melegakan tekanan dan menghiburkan hati. Tidak sekadar hiburan ringan dan dekat di hati si cilik, rancangan animasi di televisyen mungkin medium paling mudah menyalurkan pengaruh negatif kepada golongan yang masih mentah itu.

Penggunaan perkataan kasar, lucah, perangai tidak baik, jalan cerita mengarut dan tidak bersesuaian dengan norma masyarakat kita yang dipaparkan dalam rancangan kartun sering menjadi bahan tontonan kanak-kanak yang belum bijak menilai.

Menghitung bahan animasi di pasaran, kebanyakan produk dibawa masuk dari Jepun, selain Amerika Syarikat dan sedikit keluaran anak tempatan.

Sekadar memberi beberapa contoh, Doraemon, Hagemaru, Dora The Explorer, Spongebob Squarepants dan Catdog antara contoh siri kartun di televisyen yang mendapat tempat di hati kanak-kanak di negara ini.

Biarpun sejak kebelakangan ini animasi tempatan, Upin dan Ipin dan terbaru, Saladin, berjaya mencuri ruang di tengah kebanjiran animasi Jepun, pengaruh animasi dari negara matahari terbit itu banyak mempengaruhi jiwa dan minda kanak-kanak.

Perkataan 'tak guna' paling kerap digunakan ketika marah atau memaki selain 'bodoh' dan 'kurang ajar'. Perkataan kurang manis itu ada kalanya diucapkan berulang kali, kemudian menjadi ikutan kanak-kanak.

Pengharaman siri animasi Pokemon dan segala jenis permainannya di Arab Saudi, misalnya menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena dengan siri itu. Ia dikatakan mengandungi unsur zionisme dan perjudian.


Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia, Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, kanak-kanak ialah golongan sasaran rancangan animasi.

Katanya, jika bahan tidak bermutu daripada kartun iaitu hiburan paling dekat dengan jiwa kanak-kanak sering menjadi hidangan mata dan telinga mereka, sudah tentu elemen negatif itu mudah meresap dalam jiwa dan menjadi ikutan.

"Kalau kita lihat, rancangan animasi Jepun biasanya diterjemah ke dalam bahasa Malaysia. Dalam soal ini, pihak stesen televisyen yang menyiarkan rancangan itu mempunyai pilihan untuk tidak mengikut bulat-bulat perkataan sebenar yang dituturkan oleh watak dalam animasi berkenaan.

"Perkataan bersesuaian wajar dipilih menggantikan perkataan kesat yang disebut, selain memaparkan mesej atau nilai baik untuk menjadi contoh dan ikutan kepada kanak-kanak," katanya.

Menurutnya, pihak stesen televisyen harus peka mengenai perkara itu kerana mereka turut bersama memikul tanggungjawab memberi mesej baik kepada penonton, terutama kanak-kanak.

Paling penting, stesen televisyen perlu mempunyai pihak yang bertanggungjawab menapis isi kandungan dalam rancangan animasi yang akan ditayangkan.

"Rancangan kartun disiarkan stesen televisyen ada cerita yang baik dan tidak baik. Siri kartun seperti Sin Chan dan Hagemaru misalnya, banyak memaparkan elemen negatif daripada segi perkataan mahupun perbuatan. Oleh itu, ibu bapa perlu membuat pemantauan dengan memberi panduan kepada anak mereka ketika menonton televisyen.

"Nilai tidak baik dalam rancangan animasi mudah melekat dalam fikiran kanak-kanak. Bahan kartun import yang mempunyai banyak elemen negatif tidak sepatutnya dipilih untuk tayangan kerana boleh merosakkan minda kanak-kanak.

"Ada juga kartun import yang kurang sesuai ditonton disebabkan memaparkan nilai norma bertentangan dengan masyarakat kita, walaupun mungkin biasa bagi mereka.

"Animasi Jepun juga didapati banyak memaparkan unsur keganasan, pergaduhan dan perkataan dua makna dengan satu daripadanya membawa maksud lucah. Jika tidak dipantau, dikhuatiri kanak-kanak yang menonton mendapat mesej tidak baik," katanya.

Beliau berkata, produk animasi tertentu menjadi pilihan untuk ditayangkan oleh stesen televisyen mungkin disebabkan kosnya lebih murah.

"Kerajaan perlu membuat satu dasar memastikan apa juga bahan untuk siaran televisyen mempunyai unsur pengajaran iaitu nilai murni, bahasa dan mesej yang baik kerana dapat membantu perkembangan sihat pemikiran kanak-kanak," katanya.

Metro Ahad, 6 Mac 2011