Rabu, Mac 21, 2007

Kutipan tol RM23.65 bilion


Plus catat jumlah tertinggi RM15.91b atasi 18 lebuh raya lain

KUALA LUMPUR: Sembilan belas lebuh raya di seluruh negara mengutip tol berjumlah RM23.65 bilion sehingga akhir tahun lalu, dengan Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) mencatat kutipan tertinggi sebanyak RM15.91 bilion.

Ini diikuti Jambatan Pulau Pinang sebanyak RM1.7 bilion; Lebuhraya Utara Selatan-Hubungan Tengah (Elite) RM1.05 bilion; Lebuhraya Shah Alam (Kesas) RM990 juta; Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) RM970 juta dan Lebuhraya KL-Karak RM780 juta.

Laluan Kedua Malaysia Singapura (Linkedua) pula mengutip RM350 juta, Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) RM320 juta, manakala 11 lebuh raya lagi mencatat kutipan kurang daripada RM300 juta.

Kutipan tol semua lebuh raya itu didedahkan Menteri Kerjaraya, Datuk Seri S Samy Vellu (gambar), dalam sidang Dewan Rakyat, semalam. Ini adalah kali pertama butiran terperinci mengenai kutipan tol itu diumumkan.

Dalam jawapan bertulis kepada soalan Teresa Kok (DAP-Seputeh), Samy Vellu turut memperincikan kos pembinaan, penyelenggaraan dan tempoh konsesi semua lebuh raya berkenaan.

Beliau berkata, sehingga akhir tahun lalu, 19 lebuh raya itu membelanjakan RM492 juta setahun atau RM41 juta sebulan untuk penyelenggaraan.

Katanya, Plus yang dibina dengan kos RM5.94 bilion diberi tempoh konsesi selama 50 tahun bermula 1988 dan memerlukan RM27.83 juta sebulan atau RM330 juta setahun untuk penyelenggaraan.

Tempoh konsesi Jambatan Pulau Pinang pula selama 25 tahun bermula 1993 dan kos penyelenggaraannya RM220,000 sebulan, manakala Elite yang dibina dengan kos RM1.25 bilion diberi tempoh konsesi 36 tahun bermula 1994 dan kos penyelenggaraannya berjumlah RM1 juta sebulan.

Kesas diberi tempoh konsesi selama 30 tahun bermula 1993; LDP 33 tahun/1996 dan Lebuhraya KL-Karak 38 tahun/1994.

Sementara itu, pada sesi soal jawab, Samy Vellu berang dengan tindakan pembangkang yang terus menyalahkan kementeriannya berhubung kelewatan pembinaan Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Alor Star.

Beliau sebaliknya menjelaskan kelewatan itu disebabkan kerja tambahan yang perlu dilakukan atas permintaan pihak atasan yang mahukan HSB menjadi hospital pakar seperti Institut Jantung Negara (IJN).

“Tambahan kerja tak kira. Ambil kira kontrak asal saja, akhirnya kita tembak JKR (Jabatan Kerja Raya). Bangunan ini (HSB) bercampur dengan IJN. Selepas itu kita bina Wad Diraja macam-macam kerja ditambah,” katanya menjawab soalan Dr Tan Seng Giaw (DAP-Kepong).

HSB bernilai RM500 juta yang akan menggantikan Hospital Alor Star (HAS) sepatutnya siap pada 2003, tetapi tertangguh akibat beberapa masalah termasuk dakwaan pelan yang sentiasa berubah.

Hospital itu hanya diserahkan JKR kepada Kementerian Kesihatan pada 15 Mac lalu dan dijangka beroperasi sepenuhnya dalam tempoh enam bulan.

Samy Vellu berkata, kedudukan hospital itu di kawasan sawah juga antara faktor kelewatan pembinaannya.

“Kawasan tanah ini lembik dan tiang asas perlu masuk 36.5 meter... itu saja perlu masa setahun supaya benar-benar kukuh, bukan kita beli tanah itu, orang bagi tanah kita buatlah,” katanya.

Menjawab soalan asal Tan pula, Samy Vellu berkata, perbincangan sudah diadakan antara JKR dengan kontraktor Jalan Lingkaran Tengah (MRR-2) bagi membuat tuntutan bayaran pembaikan yang dilaksanakan kerajaan.

“Kalau kita tunggu bayaran daripada kontraktor itu dalam tempoh tiga tahun lagi pun belum tentu jambatan dapat disiapkan,” katanya.

Beliau berkata, perbincangan itu dijangka selesai dalam tempoh tiga bulan kerana JKR perlu menganalisis setiap bahagian tiang sebelum membuat tuntutan itu.

Laluan 1.7 kilometer di MRR-2 ditutup kepada semua kenderaan pada 8 Ogos 2004 berikutan keretakan pada 31 tiang dan dibuka semula mulai 7 Disember 2004.

Bagaimanapun, ia ditutup kembali pada Februari 2006 bagi kerja pembaikan dan empat daripada enam lorong jejambat itu dibuka semula untuk kenderaan ringan akhir tahun lalu.

Berita Harian, 21 Mac 2007

Tiada ulasan: