Rabu, Mac 07, 2007

TEGAS MENANGANI PENJUALAN MAKANAN RINGAN DI SEKOLAH

Baru-baru ini, akhbar tempatan telah melaporkan tentang kualiti makanan, terutamanya penjualan makanan ringan di kantin sekolah. Ini merupakan isu yang telah lama diperkatakan beberapa dekad yang lalu. Namun sehingga kini masalah ini masih belum ada penyelesaiannya.

Walaupun terdapat garis panduan bagi kantin sekolah dan adanya larangan penjualan makanan ringan di sekolah, namun begitu kes-kes berkaitan makanan masih terus berlaku, seperti kes keracunan makanan di sekolah. Dalam pada itu peningkatan kadar obesiti dalam kalangan pelajar kian membimbangkan. Pada tahun 2005, Institut Jantung Negara (IJN) mengadakan satu kajian tentang tabiat pemakanan dalam kalangan pelajar sekolah. Kajian tersebut mendapati bahawa pelbagai jenis makanan yang dijual di kantin adalah tidak berkhasiat dan tidak seimbang. Pelanggaran terhadap larangan penjualan makanan ringan dilakukan secara berleluasa, di samping kelemahan dalam pemantauan yang menyebabkan perkara ini terus berlaku.

Cadangan kerajaan untuk menempatkan pakar pemakanan di sekolah-sekolah berasrama merupakan langkah yang positif ke arah menerapkan amalan pemakanan yang baik dalam kalangan pelajar. Biarpun langkah ini mungkin sukar untuk dilaksanakan pada masa ini disebabkan oleh kekurangan tenaga profesional yang terlatih dalam bidang ini, namun begitu pengetahuan terhadap kepentingan amalan makanan yang berkhasiat perlu diberikan kepada guru, pengusaha kantin, dan ibu bapa.

Dalam pada itu, pemantauan yang berterusan oleh pihak berkuasa hendaklah dilakukan. Semua pihak yang berkaitan seperti jabatan pelajaran, pihak berkuasa tempatan dan pengurusan sekolah hendaklah diselaraskan bagi menangani masalah pengusaha kantin yang culas, di samping tindakan segelintir guru yang turut menjual makanan ringan kepada pelajar sekolah. Pemberian tender kepada pengusaha kantin perlu dilakukan secara telus di samping pemerhatian secara berkala dilakukan terhadap mereka.

Persatuan Ibu Bapa dan Guru hendaklah turut memainkan peranan yang aktif sebagai kumpulan pendesak bagi memastikan amalan pemakanan yang sihat dilaksanakan di sekolah. Mereka juga boleh mendapatkan khidmat pakar pemakanan untuk memberikan kesedaran tentang pemakanan berkhasiat.

Selain itu, cadangan untuk mewujudkan zon penampan di luar kawasan sekolah bagi menghalang penjualan makan ringan melalui kenderaan bergerak perlu dilaksanakan dengan segera. Pelajar sekolah khususnya di peringkat sekolah rendah perlu diberikan panduan tentang cara-cara membuat pilihan makanan yang berkhasiat. Mereka tidak sewajarnya didedahkan dengan iklan makanan ringan yang boleh mengelirukan. Ibu bapa hendaklah bertindak secara contoh teladan yang baik dari segi pengambilan makanan yang sihat. Sediakan makanan yang seimbang dan berkhasiat kepada anak-anak mereka sebelum mereka pergi ke sekolah.

Jangan sekali-kali kita meletakkan keuntungan melebihi faktor kesihatan. Kita sebenarnya menyediakan bakal pemimpin ini dengan makanan yang berkhasiat.

3 ulasan:

Unknown berkata...

👍terima kasih atas perkongsian artikel ini.

Unknown berkata...

👍terima kasih atas perkongsian artikel ini.

Unknown berkata...

Jika Anda melihat skenario saat ini sehubungan dengan hibah untuk ekspansi usaha kecil, pemerintah federal sebenarnya tidak menawarkan hibah langsung. Namun demikian, ada beberapa program oleh pemerintah, di mana hibah untuk kegiatan penelitian dan pengembangan yang mungkin dilakukan oleh usaha kecil disediakan oleh SBA. Kemudian ada hibah tidak langsung dalam bentuk jaminan pinjaman usaha kecil serta pinjaman bersubsidi, di mana Anda mendapatkan pinjaman dengan tingkat bunga yang lebih rendah dari bank karena pemerintah membayar sebagian dari pinjaman Anda. Atau jika Anda gagal membayar pinjaman Anda, pemerintah membayar bank atas nama Anda. Seperti yang Anda lihat, ada banyak peluang untuk pendanaan usaha kecil dan hibah melalui Mr Pedro dan perusahaan pendanaannya. Mereka menawarkan pinjaman pada tingkat 2% yang sangat terjangkau. Sebagai pemilik bisnis pemula, Anda hanya perlu berusaha untuk menemukan yang paling sesuai dengan tujuan bisnis Anda.
Hubungi Tuan Pedro di pedroloanss@gmail.com / Teks WhatsApp: +1 863 231 0632 untuk pinjaman.
Semua yang terbaik!