Jumaat, Mac 30, 2007

LEMAH KHIDMAT JAWAB TELEFON, FOMCA MAHU PENJELASAN

GABUNGAN Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) mengucapkan syabas kepada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan kerana memberikan arahan kepada semua jabatan dan agensi kerajaan supaya memperbaiki sistem penyampaian mereka.

Bagi memastikan arahan ini dipatuhi, beliau perlu memastikan pemantauan dilakukan secara berkala.

Memang amat mendukacitakan apabila mendapati daripada 10 buah agensi kerajaan yang dihubungi, empat daripadanya gagal melayani panggilan tersebut dengan berkesan.

Ironisnya, Jabatan Perkhidmatan Awam, yang sepatutnya menjadi model teladan kepada semua agensi dan jabatan kerajaan, merupakan salah satu daripada empat buah agensi kerajaan tersebut.

FOMCA ingin mendapatkan penjelasan daripada beberapa agensi dan jabatan kerajaan yang gagal menjawab panggilan telefon dalam tempoh tiga deringan.

Pertubuhan Keselamatan Pekerja (Perkeso) umpamanya, memberikan alasan mereka hanya mempunyai seorang operator telefon sahaja. Amat menghairankan bagaimana ibu pejabat Perkeso yang mengendalikan empat juta pekerja di seluruh negara boleh berfungsi dengan seorang operator telefon sahaja.

Apakah jenis perkhidmatan yang boleh diharapkan dengan agensi yang beroperasi dengan hanya seorang operator telefon itu?

Perkeso sepatutnya perlu memastikan mereka mempunyai pusat panggilan pelanggan yang mampu menangani keperluan empat juta pekerja. Apatah lagi, kewujudan mereka adalah berdasarkan kepada sumbangan pekerja tersebut.

Demikian juga Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, yang walaupun mempunyai pusat panggilan pelanggan, namun masih terdapat banyak aduan tentang masa yang lama diambil sebelum panggilan itu dilayani.

Dengan memberikan pelbagai alasan, sebenarnya menunjukkan kelemahan dalam perancangan. Kepentingan dalam mengendalikan panggilan dengan cepat dan berkesan menggambarkan kecekapan mana-mana agensi kerajaan.

Tidak ada gunanya mempunyai Piagam Pelanggan yang mengagumkan, jika gagal menyediakan perkhidmatan yang paling asas, iaitu memberikan maklumat.

FOMCA sendiri menerima pelbagai aduan tentang jabatan kerajaan yang gagal mengendalikan panggilan telefon dengan baik.

Sebagai permulaan, FOMCA berharap Tan Sri perlu memantau jabatan-jabatan yang beroperasi di Putrajaya terlebih dahulu.

Tiada ulasan: