Jumaat, Julai 20, 2007

MEMBANTERAS SKIM PRIRAMID DALAM JUALAN LANGSUNG

Usaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna untuk mewujudkan peraturan mengenai skim piramid di dalam Akta Jualan Langsung 1993 amat dialu-alukan.

Syarikat jualan langsung sememangnya merupakan industri yang besar dengan jumlah jualan sebanyak RM6.6 bilion pada tahun 2006. Namun begitu, lantaran persaingan yang sengit di antara syarikat-syarikat ini, mereka mula mengalihkan pelan pemasaran mereka daripada menjual barang terus kepada pengguna, tetapi sebaliknya menitikberatkan kepada penajaan di kalangan ahli. Setiap ahli perlu menaja beberapa orang ahli baru yang akan diletakkan di bawahnya. Tetdapat juga yang tidak mensyaratkan ahli mencari ahli secara langsung. Mereka hanya perlu mengajak beberapa orang untuk menghadiri sesi penerangan yang syarikat anjurkan hampir setiap minggu. Ahli baru yang berjaya ditarik semasa sesi penerangan tersebut akan diletakkan di bawah ahli-ahli yang sedia ada.

Amalan seperti ini amat tidak sihat kerana ia gagal melahirkan ahli yang benar-benar berminat dalam perniagaan jualan langsung. Sebaliknya ahli-ahli lebih dibuaikan dengan pelbagai insentif yang disediakan oleh syarikat termasuk kereta mewah, rumah dan melancong ke luar negara.

Hasilnya, ahli-ahli tidak begitu mendalami tentang produk yang dipasarkan. Walaupun ada di antara produk tersebut yang memerlukan pengetahuan produk yang mendalam seperti makanan kesihatan, kosmetik, pil pelangsing dan sebagainya. Akibat daripada kegagalan ahli memahami produk yang dijual, ada di antara pembeli produk mereka yang menghadapi masalah kesihatan sehingga ada yang dilaporkan telah menyebabkan kematian.

Kerajaan perlu memastikan bahawa hanya syarikat jualan langsung yang tulen sahaja yang boleh beroperasi. Syarikat yang beroperasi bertopengkan jualan langsung tetapi tidak berhasrat untuk mematuhi Akta Jualan Langsung perlu dibanteras. Syarikat seperti inilah yang kebanyakannya terlibat dengan penyalahgunaan gores dan menang, produk tidak berkualiti dan sebagainya. Terdapat juga syarikat ini yang lebih mementingkan kepada ramainya stokis berbanding jumlah jualan sebenar produk kepada pengguna akhir.

Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) juga meminta peraturan skim piramid ini tidak hanya kepada syarikat jualan langsung sahaja. Malah ia perlu diperluaskan kepada skim cepat kaya kerana modus operasi kedua-duanya hampir sama. Penganjur skim ini dan mereka yang bersubahat dalam mempromosi skim ini juga perlu dikenakan tindakan yang keras. Ketiadaan peraturan berkaitan skim piramid pada masa ini menyebabkan skim-skim cepat kaya terus berluasa termasuk kini menggunakan internet.

Apabila wujudnya peraturan skim piramid ini, mereka yang ingin turut mempromosi skim cepat kaya akan berfikir berkali-kali kerana khuatir akan didakwa. Ini kerana kebanyakan skim cepat kaya ini bercambah kerana ramai yang turut mempromosinya kerana lebih ramai yang terlibat, maka lebih banyak wang yang akan mereka perolehi.

Tiada ulasan: