Jumaat, April 08, 2011

ABAI PANGGILAN MINTA MAKLUMAT PERIBADI


7 April 2011

KUALA LUMPUR: Orang ramai diminta mengabaikan panggilan telefon, SMS dan e-mel yang meminta mendedahkan maklumat peribadi dengan alasan akaun bank atau kad kredit diceroboh pihak ketiga.

Pengarah Komunikasi Kumpulan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, segala urusan berkaitan maklumat peribadi individu perlu dilakukan di kaunter bank terbabit.

Beliau mengulas laporan Harian Metro, semalam, mengenai sindiket penipuan antarabangsa yang aktif sejak dua tahun lalu dan dipercayai didalangi warga Taiwan.

Sindiket itu juga berjaya mengaut keuntungan kira-kira RM10 juta membabitkan hampir 200 mangsa.

“Penggunaan medium pengantara seperti telefon dan e-mel tidak boleh dipercayai berikutan ia bersifat maya malah kita juga tidak mengetahui siapa sebenarnya di sebalik saluran itu.

“Jika benar akaun bank pengguna mengalami masalah seperti diceroboh pihak ketiga, mereka tidak perlu panik kerana terdapat talian khas disediakan bank bertanyakan hal itu,” katanya.

Tiada ulasan: