Isnin, April 04, 2011

PERLU BIJAK BEZA SKIM PIRAMID, MLM


4 April 2011

KUALA LUMPUR: Pengguna dinasihatkan supaya lebih bijak untuk membezakan perniagaan jualan langsung berbilang tingkat (MLM) yang dibenarkan atau tidak dibenarkan kerajaan bagi mengelakkan dipergunakan pihak tertentu.

Pengarah Komunikasi Kumpulan Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman mengakui pihaknya banyak menerima aduan orang ramai mengenai MLM, malah ia antara aduan tertinggi diterima Fomca.

“Kebanyakan pengguna keliru dan tersalah tafsir mengenai MLM. Mereka perlu sedar jika ia bersifat untuk mendapatkan keuntungan dalam bentuk mata ganjaran, bonus dan penajaan, ia MLM yang tidak dibenarkan.

“Selain itu, promosi juga dilakukan bertujuan untuk menambah ahli dan terpaksa memenuhi syarat termasuk membeli produk berkenaan. Ini menyalahi Akta Jualan Langsung.

“Kemungkinan ramai pengguna tidak sedar dalam jualan langsung wujudnya tempoh bertenang selama 10 hari sebelum mereka bersetuju untuk membeli atau menggunakan barang dan perkhidmatan ditawarkan.

“Namun, tempoh ini tidak lagi diamalkan dalam MLM dan ia seolah-olah mendesak pelanggan untuk membeli barangan terbabit. “Berbanding MLM yang dibenarkan kerajaan, penerangan lebih tertumpu kepada produk yang ingin dijual kepada orang ramai termasuk penggunaan dan kelebihan barangan berkenaan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau mengulas laporan muka depan Metro Ahad, semalam mengenai penceramah bebas, Akhil Hayy yang didakwa menjalankan perniagaan berteraskan sistem piramid dan tohmahan itu dilemparkan terhadapnya menerusi blog.

Penyanyi nasyid itu dituduh menjalankan perniagaan membekal dan pengeluar produk minyak wangi dan produk kesihatan untuk orang Melayu yang ketinggalan zaman dan tidak berpelajaran. Dalam masa sama, dia juga didakwa menipu orang Melayu dengan skim piramid yang dilancarkan.

Bagaimanapun, beliau menafikan tohmahan berkenaan dan menyatakan perniagaan dijalankannya lebih menitikberatkan perniagaan berteraskan ‘trading’ atau pemasaran satu tingkat (SLM).

Tiada ulasan: