Rabu, April 13, 2011

KES IKAN PATIN UJI KEBERKESANAN AKTA KAWALAN HARGA DAN ANTI PENCATUTAN



Akhbar pada hari ini menyiarkan berita tentang sekumpulan 50 orang yang dikenakan bayaran sebanyak RM13,000 selepas menikmati hidangan ikan Patin di Temerloh, Pahang. Pelanggan tersebut terkejut kerana dikenakan caj yang begitu tinggi, seolah-olah harga di hotel 6 bintang.

Kes seperti ini telah biasa berlaku sebelum ini. Pelanggan dikenakan harga makanan yang tidak menentu, dan adakalanya tidak munasabah. Namun disebabkan harga makanan di restoran atau gerai bukannya barang kawalan, dan pihak restoran sendiri ada meletakkan senarai harga, maka pihak berkuasa tidak boleh mengambil tindakan terhadap restoran tersebut. Sebelum 1 April 2011, peraturan berkaitan harga tertakluk di bawah Akta Kawalan Harga 1946.

Namun, pada 1 April 2011, Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2010 telah dikuatkuasakan, bagi menggantikan Akta Kawalan Harga 1946. Di bawah akta ini, selain daripada kesalahan tidak mempamerkan tanda harga, peniaga juga boleh dikenakan tindakan sekiranya menjual barang dengan harga yang keterlaluan atau tidak munasabah.

Dalam kes ikan patin itu, mungkin pengusaha restoran ada meletakkan senarai harga, cuma pelanggan tersebut tidak memberikan perhatian dengan anggapan bahawa harga makanan di restoran itu sama seperti restoran yang lain. Namun disebabkan ikan patin itu adalah hidangan yang istimewa, dan dikatakan memang harganya mahal, maka pengusaha restoran perlu meletakkan tanda harga yang jelas untuk dilihat oleh pelanggan supaya mereka mengetahui harga hidangan sebelum memakannya.

Dikatakan ikan patin buah atau patin muncung dijual antara RM90 hingga RM190 sekilogram. Apabila ia telah dimasak, harganya antara RM25 hingga RM35 seketul mengikut saiz. Bagi ikan patin sangkar pula, harganya RM15 sekilogram, dan setelah dimasak, harganya RM5 hingga RM7 seketul.

Oleh itu, dengan berkuatkuasanya Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2010, pelanggan yang kena membayar hidangan ikan patin sebanyak RM13,000 hendaklah membuat aduan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) supaya siasatan boleh dilakukan terhadap pengusaha restoran tersebut sama ada telah melakukan kesalahan di bawah akta ini. Kes ikan patin ini boleh dijadikan sebagai kes perintis bagi menguji keberkesanan Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan ini, sama ada ia mampu melindungi kepentingan pengguna.

Di bawah akta ini, pihak yang disabitkan kesalahan, jika individu boleh dikenakan denda tidak lebih RM100,000 atau penjara tidak lebih 3 tahun atau kedua-duanya sekali. Bagi kesalahan seterusnya boleh didenda tidak lebih RM250,000 atau penjara tidak lebih 5 tahun atau kedua-duanya sekali. Syarikat yang disabitkan kesalahan pula, boleh didenda tidak lebih RM500,000, dan kesalahan seterusnya didenda tidak lebih daripada RM1 juta.

FOMCA berharap KPDNKK menggunakan akta ini untuk melindungi pengguna yang menghadapi masalah peniaga yang meletakkan harga barang dan perkhidmatan mereka dengan sesuka hati. Pengguna yang menghadapi masalah seperti ini boleh membuat aduan kepada KPDNKK di talian bebas tol: 1800-886-800 atau Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) di 03-78779000.

Dalam masa yang sama, pengguna juga perlu berhati-hati. Lihat senarai harga terlebih dahulu sebelum makan. Ini bertujuan untuk mengelak daripada terpaksa membayar harga makanan yang tinggi.

Tiada ulasan: