Jumaat, Februari 02, 2007

4 AGENSI BINCANG KOMPAUN


KUALA LUMPUR: Agensi penguat kuasa yang terbabit dalam mengenakan kadar kompaun seragam membabitkan 188 kesalahan trafik sudah bersedia untuk melaksanakan penyeragaman itu menjelang 15 Februari ini.

Sistem kutipan kompaun yang dilaksanakan oleh empat agensi penguat kuasa itu juga sudah bersedia bagi memberi kemudahan kepada pengguna jalan raya.

Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Solah Mat Hassan, berkata empat agensi itu sudah berbincang sebelum keputusan menyeragamkan kadar kompaun dibuat bagi 188 kesalahan trafik itu diumumkan.

Katanya, semua agensi bersetuju penyeragaman kadar kompaun itu membolehkan mereka menguatkuasakan Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan dengan lebih telus selain mengelakkan kekeliruan.

“Sebelum ini, kadar kompaun bagi kesalahan trafik yang dikenakan JPJ dan polis berbeza sedangkan kesalahan itu termaktub di bawah akta sama. Penyeragaman ini mengambil kira prinsip ia dilaksanakan mengikut akta yang sama,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Kelmarin, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Chan Kong Choy, berkata bermula 15 Februari ini, JPJ, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Perbadanan Putrajaya akan mengenakan kadar kompaun yang seragam membabitkan 188 jenis kesalahan trafik.

Antara kompaun yang diseragamkan pada kadar RM300 bagi setiap kesalahan itu ialah meletak kenderaan dan memandu di lorong kecemasan, memandu melebihi had laju, memotong di garisan berkembar serta gagal mematuhi lampu isyarat.

Menggunakan telefon bimbit ketika memandu, memotong di sebelah kiri, tidak berhenti ketika murid melintas, pusingan U di tempat larangan, cermin gelap dan asap berlebihan pula dikenakan kompaun RM200.

Sementara itu, Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner (SAC) II, Datuk Nooryah Md Anvar, berkata pihaknya sedang menunggu surat mengenai perkara itu daripada Kementerian Pengangkutan.

Katanya, persediaan akan dibuat selepas maklumat lanjut mengenai penyeragaman kadar kompaun itu diterima.

“Buat masa ini, kami tidak menerima surat berhubung pelarasan kompaun itu dan masih menunggu maklumat itu daripada Kementerian Pengangkutan,” katanya.

Dalam perkembangan sama, persatuan pengguna mengalu-alukan keputusan kerajaan menyeragamkan kadar kompaun membabitkan 188 kesalahan trafik yang disifatkan prihatin dengan kehendak rakyat.

Namun, mereka berpendapat kadar kompaun yang dikenakan wajar mengambil kira jenis kesalahan yang dilakukan dan perlu ada budi bicara termasuk untuk kes kesalahan trafik pertama.

Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata kadar kompaun yang diselaraskan itu sepatutnya lebih munasabah dan tidak membebankan pengguna.

Katanya, pelarasan itu baik supaya pengguna tidak keliru namun kadarnya biarlah berpatutan.

Berita Harian, 2 Februari 2007

Tiada ulasan: