Selasa, Januari 26, 2010

AWASI PENGILANG, PEMBORONG GULA





25 Januari 2010

JAMINAN Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan bahawa harga gula tidak dinaikkan sebelum dan selepas Tahun Baru Cina amat dialu-alukan. Jaminan ini bertujuan supaya pengguna tidak membuat pembelian panik dan mengelak pemborong menyorok bekalan itu.

Namun, bagi pengguna, yang penting bukan saja harga, malah bekalan yang mencukupi untuk menampung keperluan khususnya ketika perayaan.

Kerajaan juga perlu memantau kegiatan pengilang dan pemborong. Pengilang boleh mengurangkan pengeluaran untuk pasaran runcit dan memperbanyakkan pengeluaran untuk kegunaan industri.

Ada peruncit mengadu pemborong menjual gula harga RM1.65 sekilogram, menyamai harga ditetapkan kerajaan. Apabila keadaan ini berlaku, peruncit menjual gula lebih mahal dan bersedia untuk menerima tindakan penguatkuasa atau tidak menjualnya langsung.

Jika pilihan kedua diambil, pengguna akan ketiadaan bekalan. Akta Kawalan Harga 1946 perlu dikaji agar tindakan penguat kuasa tidak hanya dilakukan ke atas peruncit, malah juga kepada pengilang dan pemborong.

Tiada ulasan: