Jumaat, Januari 15, 2010

PENAMBAHBAIKAN PERKHIDMATAN KESIHATAN KLINIK KERAJAAN

Usaha Kementerian Kesihatan Malaysia melaksanakan Sistem Pengurusan Giliran dan Peringatan Temujanji (Qmars) dengan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi mengatasi kesesakan klinik kerajaan amat dialu-alukan.

Ia menunjukkan kesungguhan kerajaan dalam usaha untuk menambahbaikkan sistem penyampaian dalam perkhidmatan awam, khususnya perkhidmatan penjagaan kesihatan. Bagi mereka yang biasa berurusan dengan klinik dan hospital kerajaan amat memahami keadaan kesesakan dan tempoh masa yang agak lama untuk mendapatkan rawatan. Justeru ramai yang memilih untuk ke klinik atau hospital swasta untuk mendapatkan keselesaan mendapatkan rawatan dan tempoh masa rawatan yang singkat.

Kementerian Kesihatan telah berusaha untuk meningkatkan mutu perkhidmatan penjagaan kesihatan dengan memperkenalkan pelbagai pendekatan, termasuk melanjutkan tempoh masa operasi di beberapa klinik dan hospital kerajaan sehingga pada waktu malam. Usaha yang terkini ialah mewujudkan 50 buah klinik 1Malaysia.

Rakyat Malaysia, khususnya yang berpendapatan rendah dan sederhana perlu mengambil kesempatan ini untuk mendapatkan rawatan di klinik dan hospital kerajaan. Ini bagi mengurangkan beban kewangan mereka, khususnya dalam menghadapi cabaran kenaikan kos hidup pada masa ini.

Dalam masa yang sama kerajaan juga terus berusaha untuk meningkatkan mutu perkhidmatan kesihatan awam agar perkhidmatan yang disediakan standing dengan perkhidmatan di hospital swasta. Peruntukan yang besar perlu disediakan bagi tujuan ini sebagaimana yang disarankan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), agar peruntukan untuk penjagaan kesihatan awam mencapai 2.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Apa yang diharapkan ialah usaha dan penambahbaikkan yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan ini hendaklah bersifat jangka panjang dan berterusan. Jangan sekadar “hangat-hangat tahi ayam” sahaja.

12 Jan. 2010

Tiada ulasan: