Rabu, Jun 27, 2007

CTOS TAK PERNAH DIBERI LESEN

KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak pernah memberi kebenaran kepada Credit Tip Off Service Sdn Bhd (CTOS) menyalurkan maklumat kewangan individu kepada institusi kewangan dan individu untuk dijadikan bahan rujukan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk M Kayveas, berkata kerajaan juga tidak pernah mengeluarkan lesen kepada syarikat berkenaan untuk menjadi ejen carian dan menyimpan maklumat peribadi orang ramai.

Justeru, beliau berkata, kerajaan akan menyiasat secara terperinci syarikat itu bagi menjaga kepentingan orang ramai.

"Apa hak mereka menyimpan maklumat peribadi orang ramai...siapa yang bagi kebenaran kepada mereka. Kerajaan memandang serius kegiatan bank dan institusi kewangan atau badan lain di negara ini menggunakan khidmat syarikat itu sebagai carian mendapatkan maklumat peribadi pelanggan serta orang ramai," katanya di lobi Parlimen, di sini semalam.

Kayveas berkata, kerajaan juga tidak pernah mengeluarkan lesen kepada syarikat terbabit untuk menjadi sebagai badan carian dan menyimpan maklumat peribadi orang ramai.

Beliau sebelum ini memaklumkan kerajaan akan menyiasat CTOS berikutan peningkatan dakwaan agensi terbabit gagal mengemas kini status kewangan individu dalam pangkalan datanya termasuk mendedahkan terlalu banyak butiran peribadi seseorang.

Malah, katanya, ada nama dikatakan masih disenaraikan dalam sistem CTOS walaupun melangsaikan tunggakan pinjaman, selain agensi itu memaparkan maklumat kewangan yang remeh sehingga menjejaskan kewibawaan seseorang.

"Kini ada majikan menggunakan CTOS bagi memeriksa maklumat latar belakang bakal pekerja. Kalau agensi ini tidak memastikan maklumat yang diberi adalah terkini, ia akan menjejaskan peluang individu berkenaan.

"Perbuatan ini tidak bertanggungjawab kerana pelanggan dikenakan bayaran bagi merujuk pangkalan data CTOS," katanya.

Selain itu, beliau mendakwa ada sebuah pihak berkuasa tempatan (PBT) di negara ini juga dikesan cuba mengugut pelanggannya yang tidak menjelaskan sewa, kompaun dan akan dikenakan tindakan disenarai hitam syarikat itu.

Katanya, tindakan PBT terbabit tidak sepatutnya berlaku kerana menggunakan CTOS untuk mengugut orang ramai supaya membuat bayaran.

Berita Harian, 26 Jun 2007

Tiada ulasan: