Jumaat, Jun 15, 2007

PANTAU BERTERUSAN LAMAN WEB SKIM CEPAT KAYA

LANGKAH Suruhanjaya Sekuriti dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan Cybersecurity menutup laman web yang menjalankan perkhidmatan pelaburan tidak berlesen dan berunsur skim cepat kaya amat wajar sekali.

Walaupun tindakan ini kelihatannya agak terlewat memandangkan telah ramai yang menjadi mangsa kepada skim seperti ini, namun sekurang-kurangnya ia dapat menghalang pihak-pihak tidak bertanggungjawab ini meneruskan agenda mereka.

Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) berharap Suruhanjaya Sekuriti sentiasa melakukan pemantauan terhadap laman web yang menawarkan pelaburan melalui Internet secara berterusan. Ini bagi mengelakkan para pengguna daripada terus meleburkan wang mereka.

Dalam pada itu, para pengguna juga perlu mempunyai kesedaran agar tidak mudah terpedaya untuk menyertai sesuatu skim pelaburan.

Sebelum membuat pelaburan, lakukan semakan terlebih dahulu melalui Suruhanjaya Sekuriti atau Bank Negara bagi memastikan bahawa skim pelaburan tersebut adalah sah dan selamat.

Jika ragu-ragu, adalah lebih selamat jika melaburkan wang melalui skim amanah saham yang ditawarkan oleh agensi kerajaan atau unit amanah yang dikendalikan oleh syarikat unit amanah yang berlesen.

Ia lebih menjaminkan dari segi pulangan, walaupun tidak setinggi sebagaimana yang ditawarkan oleh skim pelaburan yang tidak sah itu.

Apa yang penting ialah kita perlu mengetahui di mana wang kita dilaburkan agar wang tersebut bukan sahaja dapat membantu dalam perkembangan ekonomi negara, tetapi juga mampu memberikan pulangan balik kepada pelaburan tersebut.

– MOHD. YUSOF ABDUL RAHMAN,
Pengarah Komunikasi FOMCA.


Forum, Utusan Malaysia
14 Jun 2007

Tiada ulasan: