Jumaat, Jun 15, 2007

SALURAN PELABURAN PASTIKAN SAH

LANGKAH Suruhanjaya Sekuriti dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan Cybersecurity menutup laman web yang menjalankan perkhidmatan pelaburan tidak berlesen dan berunsur skim cepat kaya amat wajar sekali.

Walaupun tindakan ini kelihatannya agak terlewat memandangkan sudah ramai menjadi mangsa skim seperti itu, ia sekurang-kurangnya dapat menghalang daripada pihak tidak bertanggungjawab ini meneruskan agenda mereka.

Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) berharap Suruhanjaya Sekuriti sentiasa melakukan pemantauan terhadap laman web yang menawarkan pelaburan melalui internet secara berterusan. Ini bagi mengelakkan pengguna daripada terus meleburkan wang mereka.

Pengguna juga perlu mempunyai kesedaran agar tidak mudah terpedaya dengan menyertai sesuatu skim pelaburan. Sebelum membuat pelaburan, lakukan semakan terlebih dulu melalui Suruhanjaya Sekuriti atau Bank Negara bagi memastikan skim pelaburan berkenaan sah dan selamat.

Jika ragu-ragu, adalah lebih selamat jika melaburkan wang melalui skim amanah saham yang ditawarkan oleh agensi kerajaan atau unit amanah yang dikendalikan oleh syarikat unit amanah yang berlesen.

Ia lebih menjaminkan dari segi pulangan, walaupun tidak setinggi seperti ditawarkan oleh skim pelaburan yang tidak sah itu. Apa yang penting ialah kita perlu mengetahui di mana wang kita dilaburkan agar wang berkenaan bukan saja dapat membantu dalam perkembangan ekonomi negara tetapi juga mampu memberikan pulangan balik kepada pelaburan itu.

MOHD YUSOF ABDUL RAHMAN,
Pengarah Komunikasi
Gabungan Persatuan Pengguna
Malaysia (Fomca)

Emel & Surat, Berita Harian
14 Jun 2007

Tiada ulasan: