Jumaat, Mei 05, 2006

Tarif elektrik: Konsesi TNB, IPP bebani pengguna

Fri | May 05, 06 | 04:53:07 PM
Oleh Roy Rasul

KUALA LUMPUR, 5 Mei (Hrkh) - Sebelum menaikkan tarif baru elektrik kerajaan digesa supaya mengkaji semula perjanjian konsesi antara Tenaga Nasional Berhad (TNB) dengan Pengeluar Tenaga Persendirian (IPP) kerana ia dilihat memberi beban kepada pengguna, dakwa Bendahari Agung, Gabungan Persatuan Pengguna-pengguna Malaysia (Fomca), Yusuf Abdul Rahman.

Dakwanya, menerusi perjanjian tersebut menyebabkan sebahagian besar perbelanjaan TNB perlu dibayar kepada kepada IPP.

“Difahamkan TNB perlu membayar sebanyak RM4 bilion kepada IPP, ini satu jumlah yang besar dan mungkin harga tersebut boleh dikurangkan sekiranya perjanjian itu dikaji balik,” katanya yang dihubungi Harakahdaily hari ini.

Semalam Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Dato’ Seri Lim Keng Yaik berkata tarif baru elektrik dijangka berkuatkuasa mulai bulan depan dan katanya apabila diluluskan kabinet pengguna perlu menerima hakikat bahawa kenaikan tersebut tidak dapat dielakkan.

Sekaligus kata Yusuf, apabila harga tersebut dikurangkan kerugian yang dialami TNB dapat ditampung kerana setakat ini dakwanya pendapatan TNB tidak mencukupi sebaliknya ada masanya TNB yang perlu membayar kepada IPP.

Katanya, jika perjanjian tersebut tidak dikaji balik kerugian yang ditanggung TNB akan dibalikkan kepada pengguna.

Tambahan pula dakwanya, perjanjian tersebut dilihat berat sebelah dan yang menjadi mangsanya adalah pengguna terutamanya yang berpendapatan rendah.

Dalam pada itu katanya, jika kadar tersebut dinaikkan juga TNB perlu berdasarkan kepada formula penggunaan 300 unit ke atas ataupun yang bil RM50 ke atas.

“Ini yang paling wajar kerana kebanyakan pengguna bawahan dan pertengahan majoritinya bil bulanan mereka pada kadar tersebut,” katanya.

Sebagaimana perjanjian-perjanjian konsesi yang dibuat utiliti lain katanya kerugian yang ditanggung oleh TNB akan berbalik kepada pengguna.

Oleh sebab itu, beliau menggesa kerajaan mengkaji semula kadar baru itu kerana kenaikan tarif elektrik memberi kesan domino kepada barangan keperluan harian dan juga industri lain.

“Lagipun pengguna tidak ada alternatif lain untuk mengganti jana kuasa elektrik dalam kehidupan mereka dan kerana itu sebarang kenaikan tarif tersebut perlu dilihat agar tidak menjejas kehidupan pengguna,” katanya lagi.

2 ulasan:

Equity Capital Loans berkata...

Adakah Anda Perlu pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan akaun bank wang
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda mendapatkan balasan awal kurang daripada 24 jam, pembiayaan dalam masa 24-48 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan daripada anda
Emel kami di homeofequity@gmail.com
================================
 Nama: ...................
 Nama kedua.................
 Alamat : .................
 Negara: ...................
 Umur: ..........................
 Seks: ....................
 Nombor telefon : ..............
 Status: .................
 Pekerjaan: ...............
 kedudukan: .................
 pendapatan bulanan : ..............
 Jumlah Pinjaman: .................
 Tujuan Pinjaman: ...............
 jangka masa: ....................
 Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ............
 awak faham Inggeris : .................
 Emel kami di homeofequity@gmail.com
 Yang ikhlas ,
Nicolas Payne
MODAL EKUITI

EWITA YUDA berkata...

Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.

Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya