Khamis, Mei 03, 2007

BERTEGAS DENGAN PIHAK YANG INGKAR TERHADAP TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA

KOTA KINABALU, 3 Mei (Bernama) -- Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna diminta agar bersikap tegas dengan pihak yang ingkar dalam mematuhi keputusan Tribunal Tuntutan Pengguna bagi menanamkan keyakinan rakyat terhadap tribunal itu.

Jika kementerian gagal menangani secara berkesan dengan meningkatnya jumlah pihak yang ingkar termasuk peniaga, syarikat dan penyedia perkhidmatan, ia mungkin mengakibatkan pengguna kehilangan keyakinan terhadap tribunal berkenaan dan menghantar mesej yang salah kepada pihak yang ingkar.

Penasihat Persekutuan Persatuan Pengguna-pengguna Malaysia (Fomca) Prof Datuk Dr Hamdan Adnan berkata kementerian perlu bersikap tegas dengan setiap pihak yang ingkar dalam mematuhi award itu, malah yang pertama kali sekalipun.

Jika tidak, tribunal itu akan menjadi bahan ketawa bukan sahaja oleh pengguna tetapi juga pihak yang ingkar, katanya kepada Bernama.

Hamdan mengulas kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk S. Veerasingam baru-baru ini bahawa pada Mac sahaja, kira-kira 250 syarikat gagal mematuhi award yang diputuskan oleh Tribunal Tuntutan Pengguna.

Daripada jumlah itu, 58 merupakan pihak yang ingkar lebih daripada sekali dan terdapat lapan kes tidak mematuhi perintah tribunal sebanyak lebih daripada 10 kali, kata timbalan menteri itu.

Hamdan berkata beliau keliru dengan angka itu yang didedahkan sendiri oleh kementerian berkenaan, sekali gus menimbulkan persoalan berkaitan urusan dengan pihak yang ingkar dalam mematuhi award.

Beliau berkata kementerian boleh mengarahkan syarikat supaya menghentikan perniagaan mereka sehinggalah mereka mematuhi keputusan tribunal.

"Kementerian nampaknya seperti kehilangan taring, bertentangan dengan hakikat bahawa mereka mempunyai segala kuasa untuk bertindak," katanya.

"Jika kementerian merasakan penalti sedia ada tidak cukup tegas untuk menangani pihak yang ingar, maka ia perlu menyemak semula peruntukan dalam Akta Perlindungan Pengguna," katanya.

-- BERNAMA

Tiada ulasan: