Khamis, Mei 10, 2007

KENAIKAN GAJI TANDA PILIHANRAYA UMUM SEMAKIN HAMPIR, KATA HAMDAN


Selvarani Mogan
May 9, 07 12:09pm



Pengumuman kenaikan gaji bagi 1.2 juta kakitangan awam oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam, menandakan pilihanraya umum semakin hampir, kata Penasihat Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Prof Datuk Hamdan Adnan.

Bagaimanapun, bekas Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) itu menyifatkan keputusan kerajaan menaikkan gaji kakitangan awam adalah wajar dan kena pada masanya.

Di samping itu, beliau juga menjangka berlaku kenaikan harga barangan kerana ada peniaga yang akan mengambil kesempatan daripada kenaikan gaji tersebut.

"Barangan keperluan asas seperti gula, beras dan tepung merupakan barangan kawalan, tapi harga barangan lain juga harus dikawal.

"Jika berlaku kenaikan harga barangan keperluan, pekerja swasta, mereka yang berkerja sendiri, petani serta nelayan akan terpaksa berbelanja lebih banyak," katanya.

Ketika mengumumkannya semalam, Perdana Menteri berkata, kakitangan kerajaan di seluruh negara berhak mendapat kenaikan gaji tersebut.

Abdullah berkata, perbezaan pendapatan antara pegawai rendah dan tinggi akan diambilkira dalam menentukan formula kenaikan gaji itu kerana kos hidup yang tinggi membebankan golongan bergaji rendah.

Kawal harga barang

"Kakitangan awam wajar diberi kenaikan gaji tetapi banyak mana setakat ini hanya (Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam) Tan Sri Ismail Adam sahaja yang tahu," katanya dalam perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di Dataran Perdana, di Putrajaya.

Sementara itu, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) turut mengalu-alukan pengumuman kenaikan gaji itu dan menegaskan keutamaan harus diberikan kepada kumpulan sokongan dan yang berpendapatan rendah.

Sehubungan itu, presidennya, Syed Shahir Syed Mohamud berharap kakitangan berkenaan akan memanfaatkan tambahan pendapatan itu untuk menabung dan melabur.

"Tetapi adakah kenaikan yang dimaksudkan itu selaras dengan permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Ceupacs)," katanya.

Bagaimanapun, Syed Shahir berkata, kos pengangkutan awam harus dikawal kerana dalam tempoh lima atau enam tahun ini, telah berlaku banyak kenaikan tambang.

Ditanya sama ada akan berlaku kenaikan harga barangan ekoran kenaikan gaji tersebut, beliau berkata, ia tidak dapat dijangka kerana tanpa kenaikan gaji pun, harga barangan tetap meningkat.

Apa yang perlu dilakukan, katanya, ialah mengawal dan memantau dengan serius harga barangan asas seperti beras dan minyak masak.


Malaysiakini
9 Mei 2007

Tiada ulasan: