Isnin, Mei 07, 2007

KRISIS MINYAK MASAK, TAKTIK SAMA UNTUK NAIK HARGA BARANG LAIN?

Azamin Amin
Fri | May 04, 07 | 11:28:06 AM

KUALA LUMPUR, 4 Mei (Hrkh) - Pengguna sekali lagi menjadi panik dan mangsa berikutan kekurangan bekalan minyak masak masak peket satu kilogram di pasaran sekarang dan seperti 'stereotaip' Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna meminta orang ramai supaya bertenang kerana kementerian akan mencari jalan terbaik mengatasi masalah ini.

Mengulas lanjut, Pengarah Komunikasi dan Bendahari Fomca, Yusof Abdul Rahman berasa kecewa dengan respon kerajaan yang menyarankan agar pengguna bertenang sedangkan tindakan drastik tidak diambil terhadap pihak-pihak yang tidak bertanggunjawab yang menyebabkan krisis minyak ini berlaku.

"Kerajaan tidak boleh salahkan pengguna memandangkan pengguna mengambil pengajaran atas krisis gula yang berlaku hingga memakan masa hampir lima bulan untuk diselesaikan.

"Justeru pengguna sekali lagi merasa khuatir masalah minyak masak akan memakan masa yang lama juga," katanya ketika dihubungi harakahdaily sebentar tadi.

"Oleh demikian Kerajaan bertanggungjawab mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang mengakibatkan bekalan tersebut berkurangan bukannya secara 'stereotaip' menasihati pengguna supaya tidak panik," katanya lagi.

Semalam, menurut laporan, Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Mohamedsha Mislam berkata, stok minyak di pasaran masih mencukupi bagi menampung keperluan penduduk di negara ini.

"Jangan buat stok. Beli ikut keperluan sahaja," katanya.

FOMCA katanya sejak krisis gula yang lalu telah menyarankan supaya pantauan bekalan dan kawalan harga dikenakan kepada pengilang, pengedar dan pemborong.

"Pantauan boleh dilakukan kerana hanya beberapa syarikat besar sahaja yang membekal minyak masak, tambahan pula Malaysia pengeluar utama minyak kelapa sawit dunia," katanya.

"Kerajaan mesti ambil iktibar pengalaman krisis gula dan jangan sampai mencari alternatif sehingga menyusahkan pengguna lagi,"jelasnya.

Sekiranya kerajaan tunduk kepada permintaan dan kehendak pasaran untuk menaikkan harga maka adalah tidak mustahil pihak tidak bertanggungjawab menggunakan kaedah yang sama untuk menaikkan harga barangan keperluan lain umpamanya tepung, katanya.

"Bagi saya barangan keperluan lain menunggu masa sahaja untuk naik harga dan ini bergantung kepada keseriusan kerajaan menanganinya dan jika gagal dan tunduk, maka taktik sama akan digunakan sekali lagi yang akhirnya menjadi mangsa dan terbeban ialah pengguna sendiri" katanya lagi.

Semakin membimbangkan apabila pengguna di beberapa negeri termasuk Terengganu, Selangor, Perak, Pahang, Johor, Perlis dan Sarawak sukar mendapat bahan itu.

Kekurangan bekalan minyak masak peket itu dikatakan berpunca daripada tindakan pemborong, pengilang dan pengedar yang memperlahankan bekalan dengan alasan harganya telah naik.

Pengguna di beberapa negeri termasuk Terengganu, Selangor, Perak, Pahang, Johor, Perlis dan Sarawak semakin bimbang apabila sukar mendapat bekalan minyak masak dan ramai yang khuatir kaedah dan taktik sama akan digunakan untuk menaikkan harga barangan keperluan lain apabila kerajaan tunduk kepada kehendak dan kemahuan mereka untuk memastikan bekalan berada di pasaran. - mks.


Harakahdaily

Tiada ulasan: